BECMST Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Til dere som sier at mopeder er så vinglete: Har dere kjørt moped selv? Både i 45 km/t og 80? I 45 er det ganske vinglete ja, men det ble MYE bedre stabilitet når jeg kjører i 80, fjernet plomba og føler meg mye tryggere på hovedveien nå. Om du ikke greier holde balansen hvis du kjører under 80, så er det ditt problem, å sier mer om deg en alle andre. Har kjørt moped i snart 15 år nå i alle hastigheter, å ingen skal fortelle meg at det er umulig å kjøre mellom 20 og 50, sammenliknet med 80. Men sånnt kan jo diskuteres fra moped til moped, avhenging av høyde, dekk, vekt, tyngdepunkt osv. Er nå en gang sånn at det alikevel er bevist at både ulykkene blir fler og skadeomfanget og antall dødlige utfall blir større om man øker høyest lovlig hastighet for mopeder, så dine personlige meninger om at 80 er bedre fordi det bare er sånn, veier pent lite opp mot det. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Luring.. Klarer fint å holde balansen under 45 km/t, men er mye bedre å kjøre i 80 km/t. Synd for deg at du har kjørt moped i 15 år sier mer om deg enn alle andre, jeg er ihvertfall ferdig med moped FOR ALLTID om ca. 1 år Og forresten, scooter jeg kjører, har kjørt Kawasaki Ninja 600, og en gammel 1200cc Suzuki touringsykkel, skal si deg det jeg syns det føles mye mer behagelig og stabilt å kjøre dem, føles som man har mer kontroll, ikke minst. Men; er enig i at de fleste med mopedlappen er egnet til å kjøre i 80, politikerne sier at mopedene ikke er laget for 80 km/t, det er nok feil, er de som kjører dem som ikke er laget for høye hastigheter. Endret 18. september 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Nå er ikke jeg noen sånn eveig mopedust da, hvis det er det du trur. er nok noen år siden sist jeg brukte mopeden som et fremkomstmiddel. Når det gjelder utsagnet om at 80 er bedre enn 45, så er jeg fortsatt uenig. Å kjøre moped eller hva du kjører, handler om ganske mye annet enn å holde balansen. 80 kan være fint det, men kommer HELT ann på føret, veien å hva du kjører. God sykkel på fin assfalt-vei en tørr å fin sommerdag er en ting, men vi som har noen vintre å en del tusen kilometer bak oss å veit hvor mye dekk og føre har å si, har et helt annet synspunkt på "forsvarlig hastighet" sammenliknet med en som har kjørt moped et "kjempe langt år" å trur det hele dreier seg om å holde balansen. Er bare flott at staten tar annsvar å fastsetter ei hastighet som er såpass lav at det går bra hver gang det går galt. Nevnte kansje at de som trimmer mopedene sine, å dermed fastsetter "egen forsvarlig hastighet", har 280 % større sjanse for å bli innblandet i et moped-uhell, sammenliknet med en som holder seg til lov-verket og dermed under 45..... Lenke til kommentar
Burud Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hadde man enda fått tatt Klasse A lappen, så skulle moppeden fått farta rundt i 80. Siden de nye ( ikke Suzuki X fra tidli 90, DT fra tidlig 90) har skive bremser rund baut å stopper fort. Moped teroien, å oppkjøringen var meget mangelful å direkte farlig, da jeg tok lappen på ped for 8 år siden, fult mulig det har blitt bedre nuh. Så skal egentlig ikke utale meg så mye. Fordelen med 80 på ped er jo den at de ikke hindrer trafikk bildet så mye. Der jeg bodde var det direkte farlig for med trafikanter pga lastebiler som skulle forbi. Men igjenn, så er det fryktelig mange som er ute å tusler med mopeder midt i byen, å der trenger man strengt tatt ikke mer en 40-45km/h uten å være i veien for andre. Men hvem i ørska er det som kjører ped på vinteren ?? Å gjør man det, så er man smart nok til å ikke ligge i 80! Men det som jeg syns er kulest med hele artikkelen i vg: "- Vi er opptatt av alder, og det at mopedførere er såpass unge og uerfarne i trafikken. De har ikke tilstrekkelig kompetanse for å kjøre i de hastighetene som de vil opp i, sier han til fvn.no." Hva med de på 16'n med 125 lappen ? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Det å ligge i 45, eller ofte ned i 10-15km/t i bakker med moped er jo direkte livsfarlig! Den tiden jeg kjørte originalt hendte det flere ganger daglig at bilister tok totalt uforsvarlige forbikjøringer på meg, å det hele toppa seg da jeg ble påkjørt bakfra av ei dame som trodde at mopeder gikk fortere... Siden den gangen har jeg ikke vurdert å kjøre originalt engang, for det ER livsfarlig, dere som sier noe anna kan aldri ha kjørt en så treg moped selv! 45km/t er for sakte, øk det til ihvertfall 60 eller fjern alt som heter moped! Lenke til kommentar
Barstad Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Ved at mopeder går i 65 eller 70 orginalt hjelper nok, men mange kommer nok til å trimme fordi. Her jeg bur har det fleste trim på lettsykkelen sin også, med mindre den er en 4t. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg vil si 60 er en grei hastighet siden mopeden som oftes kjører i 60 sone eller mindre og man da hadde fått blitt kvitt alle forbikjøringene i disse hastighetene. uansett hvor fort en moped går, vil den ALLTID bli kjørt forbi. Er 3 ting alle SKAL forbi, å det er mopeder, lastebiler og militære kjøretøy. Når det gjelder å øke hastigheten til 60 km/t, kan det nevnes at om man kræsjer i en vegg i 40 km/t, tilsvarer det et fritt fall på 6,3, noe som oftest ikke er dødlig. Øker man den til 60 km/t derimot, blir det er fritt fall på 14,1 m. Og jeg vil mer enn gjerne se han greier å hoppe 14 meter rett ned å ta seg i mot med henda. Kan ta 80 km/t bare for å få med det å, å det tilsvarer over 25 meter fritt fall. Og for dem som fortsetter å si " alle som behersker en moped i 40 km/t behersker den like bra i 80 km/t", kan det nevnes at det skjer ganske mange moped-ulykker i lovlige hastigheter (med folk som altså ikke behersker mopeden uansett), men med en hastighetsøkning vil langt fler av ulykkene bli omgjort til dødsulykker, som er et langt viktigere argument enn å få redusert antallet skumle forbikjøringer. Jeg har inntrykk av at den store majoriteten trimmer uansett, fordi 45 km/t er så lite. Jeg tror 60 hadde vært bedre, så kunne man ihvertfdall fulgt bytrafikken, og jeg tror færre hadde orket å trimme/uplombere. Forøvrig er det mange som dør på tohjuling i hastigheter på mindre enn 40 km/t. Om jeg ikke hsuker feil skjer 99% av dødsulykkene i en hastighet på under 80 også. Antakligvis er vel det at man ofte ikke kræsjer i en vegg men et annet kjøretøy en vesentlig grunn til dette. Skal se om jeg kan grave opp noe statistikk på hvor mange av ulykkene som skjer i forskjellige hastigheter senere i dag. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå