Gå til innhold

Vil ha mopedhastighet på 80 km/t


Merko

Anbefalte innlegg

(VG Nett) Fpu-formann Helene Bjerke Fredheim i Vest-Agder mener det er på tide å øke mopedenes hastighet til 80 kilometer i timen.

 

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=526065 (full artikkel)

 

Hva synes dere? Selv er jeg for dette forslaget. Man burde iallefall få en sikkelig god opplærling, slik at man har 'kunnskap' til å kjøre så fort. :)

 

Beklager om en lignende tråd som dette har blitt postet, da kan den fjernes. Denne artikkelen ble skrevet 11.09.2008.

 

De som vil kan se denne filmen også:

Endret av Merkoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med 16-åringers store trafikale erfaring er jeg i allefall helt sikker på at antall ulykker å dødsulykker med små vinglete mopeder vil stige kraftig om noe slikt blir gjennomført. en ting er å velte i 40, men 80 er noe helt annet.

Så skapes det en del farlige situasjoner fordi mopedene går altfor sakte også da. Mange bilførere som er utålmodige. 65-70km/t synes jeg er greit.

Lenke til kommentar

Det mest logiske er jo å fjerne plomberingen som sitter i mopeden.

Mopeden kjører da i den farten den er laget for å kjøre i. Deretter må man tilpasse mopedopplæring til de nye hastighetene. Det å kunne ligge i 70-80 på en vei med mye biler er veldig mye bedre enn å måtte kjøre på kanten som en syklist. Jeg fjernet selv plomberingen på min egen moped, rett og slett fordi den gikk så latterlig dårlig. 45KM/t er håpløst. Hvis folk ikke klarer å avpasse farten etter forholdene så er det bare et bevis på at de er for umodne til å ha et så stort ansvar. Veien er ikke en motorbane for deg og mopeden din.

 

Selv om jeg fjernet plomberingen på min moped, så råkjørte jeg aldri med denne. Grunnen for fjerningen var at jeg ikke syntes det var forsvarlig å bli forbikjørt 20 ganger på en snartur til byen.

 

 

1. Fjern plombering

2. Darwin tar seg av resten.

Lenke til kommentar
60 eller 70 hadde vært passelig hastighet, etter min mening.

Signerer den. Moped er primært et framkomstmiddel i urbane strøk der fartsgrensen i all hovedsak er 60. En økning fra 45 til 60-70 utgjør ikke all verden i skadeomfang, men reduserer mengden farlige forbikjøringer betraktelig.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at den største ulykkes-gruppen for mopeder er ene-ulykker, dvs velt, uttforkjøring osv, å IKKE forbikjøringsulykker. Eneulykker med moped representerer 1/4 av alle mopedulykkene, mens ene-ulykkene for lett motorsykkel representerer 1/3 av ulykkene med lett motorsykkel. Det er ut i fra det grunn til å tru at ene-ulykker med moped også vil øke dersom man setter opphastigheten. Et slikt vedtak vil derfor koste mer enn det smaker, ettersom de få forbikjøringsulykkene eventuelt vil bli redusert, mens antall moped-ulykker alikevel vil stige. Det er i tillegg bevist at risikoen for personskade med ulykker med trimma mopeder er 2,8 ganger større ved trimma mopeder, enn mopeder uten trimming. Om ingen mopeder var trimma, ville det redusert antall ulykker med 14 %. Det er også grunn til å tru at antall eneulykker med moped fra før er langt større enn 25 %, ettersom de langt sjeldnere blir rapportert inn enn når det er flere parter innvolvert i ei ulykke.

Lenke til kommentar
Jeg vil si 60 er en grei hastighet siden mopeden som oftes kjører i 60 sone eller mindre og man da hadde fått blitt kvitt alle forbikjøringene i disse hastighetene.

uansett hvor fort en moped går, vil den ALLTID bli kjørt forbi. Er 3 ting alle SKAL forbi, å det er mopeder, lastebiler og militære kjøretøy. Når det gjelder å øke hastigheten til 60 km/t, kan det nevnes at om man kræsjer i en vegg i 40 km/t, tilsvarer det et fritt fall på 6,3, noe som oftest ikke er dødlig. Øker man den til 60 km/t derimot, blir det er fritt fall på 14,1 m. Og jeg vil mer enn gjerne se han greier å hoppe 14 meter rett ned å ta seg i mot med henda. Kan ta 80 km/t bare for å få med det å, å det tilsvarer over 25 meter fritt fall. Og for dem som fortsetter å si " alle som behersker en moped i 40 km/t behersker den like bra i 80 km/t", kan det nevnes at det skjer ganske mange moped-ulykker i lovlige hastigheter (med folk som altså ikke behersker mopeden uansett), men med en hastighetsøkning vil langt fler av ulykkene bli omgjort til dødsulykker, som er et langt viktigere argument enn å få redusert antallet skumle forbikjøringer.

Lenke til kommentar
forby mopeder på offentlige veier, så får de som absolutt vil, ta lett motorsykkellappen, eller evt. sykle.

 

Sier meg enig i denne, jeg..

 

Etter min mening er det ikke forsvarlig å kjøre moped i 80 km/t, samtidig som det er utrolig irriterende å ligge bak en i 40 km/t når det er umulig å komme seg forbi.

Lenke til kommentar

Her var det jammen mye rart.

Først og fremst: Veien er laget for transport. Noen steder er det regulert hvem som får benytte den, gjennom egen skilting, men utover det så er veibanen i prinsippet for alle, også gående!

Trafikkreglene angir så videre bestemmelser for hvordan vi skal oppføre oss der. Gående skal gå langs venstre kant. Kjøretøy, enten det er med eller UTEN motor skal være på høyre side og holde godt til høyre.

Syklister, mopedister og motorsyklister skal ikke kjøre i veikanten, men det anbefales fra Vegvesenet at vi holder oss ca 1 meter inn i veibanen. Forbikjøring skal foretas med god plass for ikke å risikere velteulykker. Syklister har lov til å sykle på vegskuldra dersom de finner det formålstjenlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...