Tiger__Style Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hei, jeg har en 1989 Saab 900i. For ca. 1 års tid siden begynte bremselyset å henge seg op, slik at jeg måtte "tappe"på bremsepedalen mange ganger før lyset slo seg av, problemet oppstår mest på vintertid; virker ikke som om det skjer om sommeren i det hele tatt. Så i begynnelsen av sommeren begynte plutselig ladelampa (lampa med utropstegn) å lyse periodevis når jeg kjørte. Kunne plutselig komme på under en kjøretur, veldig varierende i lysstyrke faktisk. Vekslet mellom å ikke lyse i det hele tatt, lyse svakt/sterkt.) Det tyder jo på at batteriet ikke blir ladet. Syns det var litt merkelig at det vekslet sån på kjøreturene; 1 dag lyste den nesten ikke i det hele tatt; neste dagg lyste den av og på ofte. Så var battereriet plutselig helt dødt når jeg skulle starte bilen etter jobb en dag, selv om lampa bare lyste vekselvis på vei til jobb. Starta bilen med kabler flere ganger i løpet av noen mnd.; så stoppa plutselig ladelampa å lyse på bilen; og alt virka OK. Ikke flatt batteri når jeg var ferdig på jobb etc. Slik var det ca. 2 uker. Så var det en dag da det var skikkelig regnvær (ladelampe hadde ikke lyst på 1.5 - 2 uker), så målte batteri 11.6 når jeg var ferdig på jobb; ville da selvfølgelig ikke starte. Trodde at kanskje så fungerte dynamo OK eller så fungerer den ike i det hele tatt? Men virker ikke sånn i det hele tatt på min bil; veldig varierende om den lyser eller ikke. Og kan det være overledning eller noe, etter som jeg har hatt prob. med bremselyset lenge nå periodevis (mest om vinter); som I TILLEGG til at batteri ikke lader; er skylden i alle problemene? Lang post dette, men er litt full akkurat nå. TAKK Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Batteriet kan være ødelagt. Generatoren kan være dårlig (slitte børster, dårlig regulator, etc). Ledninger og/eller koblinger til generator og/eller batteri kan være dårlige. En dårlig generator ødelegger batterier. Et dårlig batteri hindrer generator i å lade. Dårlige kabler til batteri ødelegger batteri, generator og/eller annen elektrisk utstyr. En annen mulighet er som du nevner, det kan være overledning et eller annet sted. Sånn ca. hvor som helst. Det vil kunne gi tilsvarende symptomer. Endret 14. september 2008 av gxi Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Bytt først batteri. Hjelper ikke det, så må du kanskje ha nye børster på den. Mulig diodene også må skiftes (hindrer generator fra å trekke strøm). Husk at når batteriet frakobles, så vil en del motorstyringer nullstilles, og kan kreve litt tid på å komme tilbake (noen få km) så litt småfusking osv KAN forekomme. Lenke til kommentar
Tiger__Style Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Batteriet kan være ødelagt. Generatoren kan være dårlig (slitte børster, dårlig regulator, etc). Ledninger og/eller koblinger til generator og/eller batteri kan være dårlige. En dårlig generator ødelegger batterier. Et dårlig batteri hindrer generator i å lade. Dårlige kabler til batteri ødelegger batteri, generator og/eller annen elektrisk utstyr. En annen mulighet er som du nevner, det kan være overledning et eller annet sted. Sånn ca. hvor som helst. Det vil kunne gi tilsvarende symptomer. takk for svar Er i9 alle fall ikke batteri. har akkurat byttet. Samme greia skjedde med det. Lyste på ladeløampa av og til, så plutselig var det dødt en dag etter skikkelig fuktig vær. Dette etter at bilen hadde starta greit i 1.5 uke i alle fall Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Så i begynnelsen av sommeren begynte plutselig ladelampa (lampa med utropstegn) å lyse Er du sikker på at dette er ladelampa? På bilen min er det motsatt: Utropstegn betyr feil med bremsene. Ladelampa ser ut som et batteri, med pluss og minus. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jepp. Er bremselampe det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå