Neverio Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Sitter her og prøver å installere no-ip på en pc jeg har her med Ubuntu. Når jeg lastet det ned fikk jeg en fil som ender på .sh. Jeg fikk vite at for å installere den skulle jeg skrive sh noip2.sh. Jeg prøvde dette men fikk kun opp "sh: Can`t open noip2.sh". Noen som vet hva jeg gjør feil eller noe annet jeg kan prøve? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 1 - er det noen grunn til at du ikke innstalerer fra pakkebehandleren? no-ip ligger der. 2 - er du sikker på at du står i riktig mappe? Dersom den kommandoen skal være gyldig så må noip2.sh ligge i nåværende arbeidmappe. Det er sannsynligvis hjemmemappen din (/home/brukernavn/ markeres med ~). Om filen ligger der kan du skjekke ved kommandoen ls, eller ved å bruke autofullføring (trykk tab) når du skriver inn navnet på filen. Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 .sh er såvidt jeg vet en skript fil. Jeg tror du må bruke "sudo chmod" eller noe lignende for å gjøre den kjørbar. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Ikke dersom man bruker sh, fordi sh vil lese filen, og man trenger dermed kun leserettigheter. Skal du kjøre den med kommandoen /.noip2.sh (altså uten sh forran) derimot, må filen være kjørbar. det gjøres med kommandoen chmod +x navn-på-fil Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 du kan prøve å skrive sh og trykke på space, deretter dra filen over i terminalen, eller skrive inn hele destinasjonen der filen ligger, e.g sh /home/bruker/desktop/noip2.sh Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jeg fikk vite at for å installere den skulle jeg skrive sh noip2.sh. Jeg prøvde dette men fikk kun opp "sh: Can`t open noip2.sh". Noen som vet hva jeg gjør feil eller noe annet jeg kan prøve? Vel, normalt så er ikke katalogen du står i ('.') en del av søkestien ("path"). Det betyr at du må angi hvor fila ligger, for eksempel slik: sh ./noip2.sh Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Sitter her og prøver å installere no-ip på en pc jeg har her med Ubuntu.Når jeg lastet det ned fikk jeg en fil som ender på .sh. Jeg fikk vite at for å installere den skulle jeg skrive sh noip2.sh. Jeg prøvde dette men fikk kun opp "sh: Can`t open noip2.sh". Noen som vet hva jeg gjør feil eller noe annet jeg kan prøve? Det du har gjort feil er at du gikk til no-ip, lastet ned en fil, og prøver å kjøre den. Det du skulle ha gjort var å gå den riktige veien, dvs. System->Administrasjon->Synaptic Pakkebehandler, for så å klikke på «Søk» og skrevet inn no-ip. Du ville da ha fått opp 3 valg, der den ene het ville hett «noip2». Du kunne da ha høyreklikket på på pakken med navnet noip2, valgt «Merk for installasjon», og så trykket på bruk. Av min erfaring er det få programmer som ikke ligger i pakkesystemet som er noe tess. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ubuntu er ikke laget for folk som vet hva en .sh fil er... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå