Gå til innhold

Valget i 2009, hvilken regjering får vi? Kan Venstre avgjøre valget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan? Jeg er ikke noe språk guru av meg men hvor i hulese ble det av det norske språket? Heter vel grangivelig "Hvilken regjering får vi" om jeg ikke husker feil.

Phu, damp ute av systemet.

Haha, sånn går det når man ikke gidder å lese gjennom innlegget før man poster :p

Med en stormannsgal sosialist som leder håper jeg Venstre raskt kommer seg under sperregrensen.

Sosialist? Sist jeg sjekket var Venstre et borgelig parti. Kan vel ikke kalle partiet sosialistisk bare fordi det ikke vil sammarbeide med Frp? Hadde du likt partiet bedre om f.eks Olaf Thommesen var leder?

Et samarbeid med Ap ville fått minst halvparten av velgerne til Høyre til å hoppe rett til Frp.

Og et sammarbeid med Frp kunne muligens ført til at nesten 50% av høyres kvinnelige velgere ville forlatt partiet ;)

Hva med V/KrF/H? Da har man to konservative parti samt et sosialliberalistisk.

Økonomipolitisk kunne nok dette ha gått. Men jeg ser store problemer når det gjelder verdier og kristenkonservative KrF og verdiliberale V. Skulle gjerne sett deres felles politikk på homofili, adopsjon, samboerskap, politikk for single og så videre.

Hvorfor skulle ikke det gå? De sammarbeidet jo under Bondevik regjeringen. Alle de tre partiene (Venstre, Høyre og Krf) har vel sagt at de helst ønsker seg en ny regjering med Bondevik II mønster? :)

Når det gjelder Høyre og Frp sammarbeid har det vel egentlig fungert ganske bra med Konservativt folkeparti i Danmark? Konservativt folkeparti er jo Høyres søsterparti og Venstre i Danmark er vel veldig likt Frp i Norge? Om norske Frp er noe blåere enn danske Venstre er jo dansk folkeparti også delvis med i regjeringen, og de er vel mye blåere enn Frp igjen? Hvorfor skulle det ikke gå i Norge når det går i Danmark? Det har jeg lurt litt på.

Nei, selv håper jeg på en ny "Bondevik regjering" med Høyre, Venstre og Krf. Gjerne med Erna som statsminister og Foss som finansminister :)

Lenke til kommentar
Håper ikke det! De kommer blant annet til å rasere hele kultur Norge.

Hvilken kultur? Ifølge pk-politikerene i den rød-grønne regjeringen har jo ikke Norge noen egen kultur, historie eller identitet. ;)

Jeg håper i likhet med mange andre at Venstre havner under sperregrensen, men jeg må si det virker lite sannsynelig siden Sponheimen lokker til seg bedrøvede sosialister fra SV og AP med sine febrilske angrep på FRP.

KrF og Venstre er små partier og det virker som Høyre ikke klarer å akseptere realitetene, den eneste måten de vil få plass i regjeringene er ved et samarbeid med FRP.

Jeg synes det forøvrig sier mye om de såkalte "konservative" (liberale) i Høyre når mange innenfor partiet velger å spytte på borgerlige velgere ved å avvise ethvert samarbeid med FRP, Høyre må bestemme seg; er de fortsatt et borgerlig parti, eller vil de sette kursen mot Sentrum-Venstre sammen med KrF og Venstre?

Hvis det sistnevnte er tilfelle som mye tyder på grunnet de siste års Høyre-utspill,

har egentlig Høyre utspilt sin rolle for lengst og det er kanskje på tide at partiet slutter å holde velgerne for narr å innrømmer de er liberalister og dermed ikke ønsker å være garantist for en borgerlig regjering sammen med FRP.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Hvorfor tror du det, robertaas?
Fordi Høyre er en gruppe velgere som for det meste lever i fortiden, de lever i fortiden da Høyre var et politisk parti med ledelse og klar politikk og dengang da Arbeiderpartiet var hovedmotstanderen. Skulle de gå i regjering sammen med Arbeiderpartiet ville selv de sløveste høyrevelgere våkne opp og se at partiet de engang likte ikke eksisterer lengere.
Lenke til kommentar

Har nok ikke bare å gjøre med Høyre isolert sett, har nok mye å gjøre med DNAs utvikling også. DNA var på 90-tallet selve frontfiguren for privatisering, markedsliberalisme, etc. - og har altså gått bort i fra å være et sosialistisk parti. For å få med seg SV, måtte de ikle seg røde klær for å få til det rødgrønne regjeringsprosjektet, men mye tyder nå på at høyresia i DNA har fått nok av dette spillet, og vil tilbake til gamle Gro-dager, med borgerlig politikk. Skulle de få vilja si er det lite som hindrer DNA fra samarbeid med Høyre når det gjelder politikken de fører, det måtte isåfall kun være tradisjoner og overfladiske forskjeller.

Lenke til kommentar
Der skriver Aarebot at Venstre kan avgjøre hvilken regjering vi blir sittende med neste år.

Det ville være trist om et parti som kun eksisterer for å masturbere egoet til Sponheim får noe særlig å si ved neste valg.

Ser også at Høyre muligens vil nekte å danne flertallsregjering med Frp så lenge Høyre bare er halvparten så stort som Frp?

Det er jo bare tull. Vi ser jo at SV og SP regjerer med AP som er mye større i forhold til dem igjen. Det gjelder bare å ha gode forhandlinger.

Vil en ny mindretalls regjering mellom Krf, Venstre og Høyre være mer sannsynlig? Vil Frp virkelig nekte å støtte en borgerlig regjering der de selv ikke er med om alternativet er en ny rød grønn regjering?

Frp må være med i en borgerlig regjering. Noe annet ville være å spytte 1/3 av velgerne i ansiktet og fortelle dem at de er ubrukelige og irrelevante. Å holde Frp utenfor vil bare bevise at andre partier ikke tar velgerne på alvor, noe som vil føre til et enda sterkere Frp.

Håper ikke det! De kommer blant annet til å rasere hele kultur Norge.

Hvorfor? Mener du å si at norsk kultur er såpass elendig og skrøpelig?

Hva med V/KrF/H? Da har man to konservative parti samt et sosialliberalistisk.

De får aldri flertall alene, og de vil aldri få støtte fra Frp uten at Frp er med. Man stenger ikke det største borgerlige partiet ute fra en borgerlig regjering.

Lenke til kommentar
Leste akkurat denne artikkelen på VG. Der skriver Aarebot at Venstre kan avgjøre hvilken regjering vi blir sittende med neste år. Tror dere Sponheim til slutt vil ende opp med å støtte en Høyre, Frp regjering? Eller vil de gå til AP? Ser også at Høyre muligens vil nekte å danne flertallsregjering med Frp så lenge Høyre bare er halvparten så stort som Frp? Vil en ny mindretalls regjering mellom Krf, Venstre og Høyre være mer sannsynlig? Vil Frp virkelig nekte å støtte en borgerlig regjering der de selv ikke er med om alternativet er en ny rød grønn regjering? Og hva med AP, kan de finne på å støtte en borgerlig regjering uten Frp, i frykt for at Frp skal få flertall? Er jo nesten umulig å vite hva man skal tro! Er jo så mange alternativer :p Hva tror dere?

En Høyre-sentrum-regjering tror jeg nok vi kan se helt bort fra, med mindre FrP skal miste enhver troverdighet. Dersom Venstre eller KrF kommer på vippen, så vil nok mest sannsynlig en rein AP-regjering være resultatet. En evt. koalisjon der AP inngår ville nok uansett ikke fått flertall, da det neppe er aktuelt for Venstre eller KrF å gå i regjering med SV. I såfall måtte man få en regjering av AP/sentrum/Høyre, noe som nok er svært lite sannsynlig (det ville jo nærmest gjøre FrP til eneste opposisjonsparti). AP og Høyre ønsker nok dessuten begge å framstå som politiske motstandere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er jo litt morsomt når populistpartiet Frps velgere anklager V for populisme, men man kan vel bare ane en viss begrepsforvirring her, det er fort gjort å tro at det er slik politisk kritikk føres i tastaturet, når man alltid møter det selv.

Klart Venstre kan avgjøre valget, det er et av få partier som har litt faste holdepunkter, samt en nokså redelig ledelse. Når det gjelder hvem de skal regjere sammen med, så er det egentlig valget mellom pest og kolera, men jeg har tillit til at Sponheim klarer å velge de beste av en rekke onder.

Lenke til kommentar
Det er jo litt morsomt når populistpartiet Frps velgere anklager V for populisme, men man kan vel bare ane en viss begrepsforvirring her, det er fort gjort å tro at det er slik politisk kritikk føres i tastaturet, når man alltid møter det selv.

Neida, det er jo ikke slik at Venstre slenger ut poplistiske forslag som fks legalisering av nedlasting på nett, borgerlønn med mer.....ops!

Klart Venstre kan avgjøre valget, det er et av få partier som har litt faste holdepunkter, samt en nokså redelig ledelse.

Seff, ledelsen viser jo sin redelighet ved å hoppe frem og tilbake mellom jensemann og Høyre og ved lederstrid og sterk uenighet innenfor medlemskapet.

Når det gjelder hvem de skal regjere sammen med, så er det egentlig valget mellom pest og kolera, men jeg har tillit til at Sponheim klarer å velge de beste av en rekke onder.

Hva med SV? Da man kan endelig føre en politikk preget av ekstremistisk humanisme som setter kortsiktig barmhjertighet foran langsiktige konsekvenser, det er jo tanken som teller ikke utfallet.

Lenke til kommentar

Kunne jo vært spennende med Høyre, venstre og AP i en regjering.

Personlig håper jeg på en ren blå regjering, men er veldig skeptisk til FrP.

Men så lenge vi slipper RV, SV og SP så skal det nok gå bra!

Det beste, men dog rimlig usansynlig hadde vært Høyre og Venstre :D

Lenke til kommentar

Man kan vel bare konstatere hvor sure Karl juniors blir når en av de smarte små kidsa med kulemage ikke vil leke med dem. Jeg må understreke hvor glad jeg er for dette, da jeg ikke kan tenke meg å stemme på et parti som kommer i regjering med et så sidrumpa bølleparti.

Om Frp ikke får være med i regjering, så vil det visstnok være å spytte velgerne deres i trynet. Lite ville glede meg mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...