Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Helt ny pc, skjermen får ikke signal, skjermkort elle psu?

Anbefalte innlegg

Her er historien:

Min gamle pc fungerte fint i 2 år. etter rundt 2 år begynner den å få problemer, det som skjer er at når jeg starter den så får ikke skjermen noe signal. I starten kunne dette løses ved å restarde den, og den fungerte som regel fint etter en restart. Dette gjorde jeg i en stund før den til slutt stoppa helt. Det første jeg mistenkte var PSUen. Jeg har hatt PSU problemer før og skiftet ut den for rundt et halvt år siden. Så jeg kjøpte en ny PSU(500W) og prøvde med den. Samme problemet. Jeg tenkte da det måtte være skjermkortet, kjøpte ett nytt skjermkort, men fortsatt samme problemet.

Siden jeg da ikke orket å styre med å skifte prosessor/hovedkort, og siden det snart var tid for et skifte av PC uansett så kjøpte jeg like så godt en ny pc. I denne nye brukte jeg PSUen(600W) som jeg hadde i den gamle PCen, og det nye skjermkortet som jeg kjøpte.

Når jeg slo på nye PCen første gang fungerte den greit. BIOS viste ingen feil. Jeg begynte å installere windows, men etter den hadde installert i rundt 10-20 min så jeg artifacter. Jeg håpet at det ikke var noe galt, men da PCen restarta seg automatisk så kom det igjen ikke noe bilde på skjermen. Prøvde da å koble til PSUen som jeg kjøpte for å teste gamle PCen(500w) men samme problemet. Prøvde da å koble til gamle skjermkortet, fikk da bilde på skjermen, men masse artifacter.

Har jeg rett og slett vært uheldig å fått et dårlig skjermkort eller er det noe annet på gang her?

Kan også nevne at skjermkortet jeg har er HD 4870, og jeg har et dfi LANPARTY hovedkort som viser feilmelding nummer 26 når jeg slår den på med nye skjermkortet. Slo opp denne feilkoden og den betyr at det er noe feil med skjermkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

med det nye skjermkortet gjør jeg ikke det. Med det gamle kommer jeg inn i bios men med masse fargede pixler på skjermen. HD 4870 tar jo 2 strømkabler, mens mitt gamle tar en, så jeg prøvde begge på det gamle og hadde de samme artifactene med begge.

Det jeg tenker nå er å få prøvd det nye skjermkortet i en annen pc, om det ikke fungerer der så får jeg levere det inn på garantien. Det jeg er mest redd for er om jeg skulle få et nytt skjermkort, koble det til pcen bare for å se det dø også.

Lenke til kommentar

Hmm, om du får artifacts med begge skjermkortene kan det jo tyde på at noe er galt med hovedkortet, eller rettere sagt, strømtilførselen. Som regel vil ikke PC-en starte om ikke molex-ene på skjermkortet er plugget i, så spørs om det er noe feil med PCI-e slotten på HK-et. Ergo må du få testet skjermkortet i en annen maskin om mulig.

Lenke til kommentar

Var i en butikk og fikk testet kortet nå, det var dødt. Da er problemet mitt om det er PSUen som har drept begge skjermkortene, eller om jeg har vært uheldig å fått et dårlig skjermkort. Det er jo synd å kaste en PSU som kanksje virker, men det er jo også synd å ødelegge enda et nytt skjermkort med dårlig PSU..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...