Gå til innhold

Gratis ftp til å redigere nettsider på start.no?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gammel data som jeg bruker for å publisere ei nettside med. Har nå fått en ny data, og har lagt over FrontPage og de gamle hjemmeside-filene. Problemet nå er å få oppdatert nettsiden. Bruker en ftp.start.no konto, og de tar ikke FrontPage filer, blir derfor nødt til å bruke et annet ftp programm i tilegg til FrontPage. (Ble litt surr i forklaringen ;) )

Prøvde SmartFtp, og det funka som ei klokke. Desverre måtte man betale etter 30dager, så nå funker ikke det mere.. Noen som har et annet og like lett forståelig program å anbefale?

Endret av vestlia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal jo legge opp en hjemmeside, og fortsette å oppdatere den senere. Trenger et program som er lett forståelig og som fikser det meste selv. Pluss at det er kompitabelt med start.no. Tror desverre ikke firefox klarer biffen...

Du har ikke andre forslag? Helst et program som er like lett å bruke som Smart FTP ;)

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt man må trykke på for å få det til å funke da? Når jeg prøvde SmartFTP måtte jeg bare skrive servernavnet som var ftp.start.no, og deretter brukernavnet og passordet. Resten fikset den selv. Er det like lett her? Og er det så brukervennelig at en voksen mann på 50år kan bruke det? (far i huset som skal bruke det hovedsakelig ;) )

Lenke til kommentar

FileZilla følger samme FTP-klient-paradigme som de fleste andre klienter, så det vil jeg si er like lett som alle andre. Trykk på serveroppslagsverket, legg til ny, velg FTP som protokoll ( og ikke SFTP, FTPS eller andre den støtter ), skriv inn server-adresse, logintype som brukernavn/passord, og brukernavn.

Velg hurtigtilkoblingsknappen oppe til venstre og velg kallenavnet du gav serveren i opp oppslagsverket.

Lenke til kommentar

Siden du kjører Frontpage antar jeg du bruker windows.

Trykk på start søk/ run /kjør (søk kun hvs du har vista) og skriv cmd.

Du får da opp kommandovindu og da skriver du enkelt ftp o ftp.start.no og skriver inn brukernavn og passord.

For å laste opp filene bruker du put hvis du har en fil eller mput hvs du skal overføre flere filer.

Enkelt, greit og gratis.

Liste over kommandoer finner du her:

http://www.cs.colostate.edu/helpdocs/ftp.html

Lenke til kommentar
Siden du kjører Frontpage antar jeg du bruker windows.

Trykk på start søk/ run /kjør (søk kun hvs du har vista) og skriv cmd.

Du får da opp kommandovindu og da skriver du enkelt ftp o ftp.start.no og skriver inn brukernavn og passord.

For å laste opp filene bruker du put hvis du har en fil eller mput hvs du skal overføre flere filer.

Enkelt, greit og gratis.

Liste over kommandoer finner du her:

http://www.cs.colostate.edu/helpdocs/ftp.html

Og sånn kan man altså bruke bare FrontPage for å laste opp? Trodde nemlig det var en sperre mellom FrontPage og start, men går du rundt den ved å gjøre dette?

Lenke til kommentar

Det aller enkleste i Windows er vel å legge til ftp.start.no som et nettverksted. Den helt vanlige filbehandleren i Windows støtter FTP-servere på lik linje med harddisker, CD-er og USB-penner. Man trenger ingen ekstra programmer, eller kommandolinjebesvergelser.

I Vista: Åpne "datamaskin", der man ser disker og eksterne enheter, høyreklikk og velg "legg til nettverkssted". Klikk i vei gjennom veiviseren som da åpner seg, og legg inn ftp://ftp.start.no/ der det spørres etter internett- eller nettverksadresse. Fortsett, fjern haken for "logg på anonymt", fyll inn brukernavn. Ogsåvidere...

Litt annerledes, men minst like enkelt i XP, så vidt jeg husker.

Når ftp-serveren er lagt til, er det like enkelt å kopiere filer til og fra den som mellom to hardisker. Dra og slipp fra vindu til bvindu.

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp :thumbup: Har nå innstallert FileZilla klienten, og kobla meg opp mot serveren. Veit også hvordan jeg skal linke opp sidene, men har allikevel støtt på et problem. Den sida jeg skal oppdatere er 2000byte, mens den jeg skal laste opp bare er på 100byte, har dette noe praktisk betydning? Eller blir sidene større når de legges på nett?

Er redd for at sida skal bli fucka om jeg legger opp feil, så tør liksom ikke prøve det ut heller ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...