Gå til innhold

System for å holde orden på IKT utstyr i en bedrift

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg drivet å sett ganske mye rundt på forumet her. Har funnet en del poster som er ganske lik denne, men ikke helt det samme som jeg er ute etter, pluss at stedene jeg kom via de postene ikke hjalp meg noe særlig mer.

Jeg håper derfor at noen av dere vet om noe vi kan bruke, helst freeware og MySQL+PHP basert system.

I dag har vi allerede et system, men det er meget gammelt og mye vi ikke trenger der. Men vi trenger jo noe av det samme uansett.

Vi trenger et system for å holde orden på vårt IKT utstyr. Alt utstyr vi har, er merket med et nummer 0001-9999. Det er da hovednummeret.

Alt skal være sortert etter kategori. Hvilket rom/klasse som bruket utstyret. Alt er fast, så det er ingen større endringer som kommer til å skje her.

Videre trenger vi muligheten for å skrive inn Servicetag, PC navn, ID-nummer, Prosessor, RAM, Info, type utstyr, etc.

Slik fungerer det i dag:

Vi har en forside. Her kan vi skrive inn ID-nummeret. Dersom systemet ikke finner en dings med det nummeret, så ber den om å lage et nytt.

Da kommer vi til neste steg som er å angi hvilket type utstyr

- Bærbar PC

- Switch

- PC

- Prosjektor

- Høytallere

- Skriver

- Scanner

- Skjerm

- Annet

Når vi har angitt hvordan type det er, så kommer vi til neste steg. Her velger jeg nå bærbar PC.

Da får jeg masse felt jeg kan skrive inn ting.

- ID

- Type (Bærbar PC)

- Plassering (Her velger vi klasse, rom, sted, etc)

- Servicetag

- Maskinnavn

- Kontakt Person

- RAM

- Merke

- Merknader

- Prosessor

- Harddisk

Slik fungerer det systemet. Her er problemet:

Vi har laget en nettside for ITavdelingen. Her skulle dette systemet legges inn. Problemet var at dingsesystemet er laget for rundt 1000px bredde, noe som er mye større enn designet. Det ødela alt. Dersom trenger vi noe som ser litt anderledes ut.

Videre, så trenger vi muligheten til å legge inn status. Fungerende, Ødelagt, Venter service, osv.

Kravet er ganske stort, så jeg tviler egentlig på at noen av dere finner noe vi kan bruke. Jeg har derfor er lite håp av at kanskje noen av dere vil lage noe slikt?

Nå vet ikke jeg om det blir et ganske komplisert system eller ikke heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først en god nyhet: Dette høres ut som en greie som passer fint til php og mysql.

En god nyhet til: Dette er egentlig ikke så vanskelig.

Så den dårlige nyheten: Dette er en del jobb.

Tror altså ikke du får noen til å lage dette for deg gratis. Legger du penger på bordet blir nok saken en annen..

Det er dog en veldig god mulighet for deg å lære å lage noe som faktisk kan brukes. Sjekk rundt og begyn f.eks. med å legge inn og lese ut fra en database. Deretter ser du litt på hvordan du jobber med flere tabeller. Derfra er det bare å utvide litt og tilpasse, så er du i mål!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...