PMnormal Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Frank er kriminalpolitisjef (Criminal Investigation Department) på Kintintale Police Station, og en av mine gode venner i Kampala. Hver gang jeg var på vei til markedet stakk jeg innom kontoret hans for å drikke en iskald Bell Lager, eller bare ta en sigarett og drikke en kopp kaffe. Det var alltid artig å høre han fortelle om spaningen han jobbet med for øyeblikket, for Frank har et ganske humoristisk syn på saker og ting. Han er en trivelig og morsom mann som liker å leve livet enkelt og komfortabelt. En pils og et par grillspyd med roasted pork til lunch er alt som trengs for å ha det bra i følge ham. Og det er jeg selvfølgelig enig i. Det er en stor kontrast fra CID i Uganda til norske Kripos. De lokale avdelingene har hverken PC eller kopimaskin. Når de trenger kopier så sender de noen til en lokal kopisjappe. Jeg har ofte tenkt på å kjøpe en brukt kopimaskin til dem og sende den ned. Kanskje jeg tar med en liten neste gang jeg reiser ned. Den vil faktisk kunne føre til en ekstrainntekt for politistasjonen, men nok om det. Og hva synes folket om bildet? Lenke til kommentar
ArnsteinR Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 hva ser den godeste Frank på? Liker det litt lure smilet hans, dog. Dette har jeg ingen peiling på, men for meg så ser det ut som et flott reportasjefoto, og etter hva jeg har skjønt, er ikke dette helt fremmed for deg... Jeg synes bildet forteller ganske mye ut fra sammenhengen. En haug eller to med saksdokumenter, et slips for formelle anledninger når de høye herrer roper. I tillegg ser jeg vannflasken, som for meg gir meg en anelse om hvor i verden det kan være. (Jeg kan ikke si mer av fare for å bli alt for politisk ukorrekt) eg kjenner meg faktisk igjen når det gjelder den institusjonaliserte dekoren. Nesten helt rette linjer et stykke opp på veggen, og "nydelig" fargevalg. Nok en gang et fortellende bilde. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Det var virkelig ett blikk som var vanskelig å tyde. Ser med en gang at vi snakker om ett Afrika-land. Ikke bare fordi Frank er neger, men på omgivelsene han sitter i. Det oser landsbypoliti og for lite penger av bildet, men alikevel prøver Frank å gjøre jobben sin, selv om han gjerne tar en øl til lunch. Ingen ting å utsette. Ikke alle bilder sier mer enn tusen ord, veldig få, faktisk. Nå skal jeg ikke si at dette gjør det heller, men det er jaggu en god kandidat. Lenke til kommentar
Kvarten Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Jeg har litt vanskelig med å se hva de andre her ser. At han er en tjenstemann av noe slag er tydelig. Det forteller jo alle dokumentene, men hva han er, er for meg umulig å tyde hvis du ikke hadde sagt det. Det er lett å se at dette er i et land med ikke de helt samme materielle standardene som oss, og det er jo mangel på ting som vi i vesten kaster selv om det virker. En kopimaskin betyr jo ingen ting for oss, men utgjør kanskje en stor del i Uganda. Som bilde i en reportasje er det bra, men det gir ikke meg noe slik som Decline of a Culture bildene dine gjør. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Nå har jeg ikke lest de andres kommentarer, rett og slett fordi jeg ikke ville bli farget (no pun intended) av deres syn. Først og fremst. Her var det lite som avslørte at han er politi! Jeg ser ingenting å utsette på bildet. Det er litt rotete, kanskje. -Men i så tilfelle tilfører det ikke noe negativt til helhetsinntrykket. Fargene er veldig sterke og klare, noe jeg liker her. Og som du forklarte i teksten din så ser han ut for å være en fjåg kar. -Jeg antar dere bruker det uttrykket på Karmøy også. Bildet i seg selv forteller meg ikke så veldig mye. Jeg ser gamle bøker og papirer så det kunne vært et hvilket som helst yrke for min del, eller kontor -enten hjemme eller på jobb. Ellers syns jeg det er interessant å se hvor bevisst du har vært på linjene når du tok dette. -Noe jeg bør bli mer bevisst på selv. Alt i alt så liker jeg det. -Og i sin rette setting kunne det havnet på veggen. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Etter å ha lest beskrivelsen din, synes jeg Frank ser ut som en veldig hyggelig politimann. Hadde det ikke vært for beskrivelsen, hadde jeg ikke sett det i det hele tatt. Uansett: Nå når jeg vet det, legger jeg merke til slipset som henger bak ham. Det ser ut som han er ferdig med arbeidsdagen, og har hengt fra seg uniformen (som i mitt hode består av kun det slipset i tillegg til vanlige hverdagsklær). Jeg liker bildet, selv om jeg tror det er litt avhengig av beskrivelsen for at jeg skal like det så godt som jeg gjør. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Er det virkelig ingen her som ser TV? Har dere noensinne sett en kriminalpolitisjef (OC) som går i uniform? Teksten presenterer personen, som selvfølgelig kunne vært en hvem som helst som jobber på kontor. Og det slipset tviler jeg på at han har brukt på en stund. Kanskje i retten? Når det gjelder blikkretningen så er det ikke noe han ser på. Det er slik han ser ut når han grubler på noe. Og ja, han er en svært hyggelig politimann. Takk for fin kritikk, alle sammen. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 15. september 2008 Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 Syns først at slipset og vannflasken virket veldig forstyrrende, men nå, etter å ha sett på bildet noen ganger, kunne jeg ikke tenke meg bildet uten. Veldig flott bilde! Selv om du sier at han ser sånn ut når han grubler så får bildet meg til å lure på hva han ser på. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Morsomt at bildet får dere til å gruble. Takk for all grublingen Mental image: Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. september 2008 Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Jeg må innrømme at jeg har ikke grublet så mye. Har bare ikke fått ut fingeren og kommet med en kommentar. Jeg liker disse portrettene dine fra afrika; fine typer som minner meg om noen av menneskene jeg møtte når jeg var i Kenya for noen år siden (det er ikke bare banditter der ). Du får frem hvor enkle forhold de lever og jobber under, men fortsatt har et godt liv såvidt jeg kan se. Fargene er jo slik som de bør være fra et bilde fra afrika. Håper du har noen fler bilder fra Uganda. Tom PS. Det var Uganda? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Det var Uganda, ja. Og jeg har presentert endel bilder i 2006. Men jeg finner kanskje et par til som er verdt å se nærmere på. Det er litt vanskelig å velge blant arkivbilder, for det blir "å ja" hele tiden. Lenke til kommentar
Eirikant Skrevet 16. september 2008 Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Etter å ha lest forklaringen synes jeg bildet gir en fin skildring på forskjellene mellom hjemlandet og der nede. Hvor simpelt de har det i forhold til oss. Ellers synes jeg bildet var helt greit Ikke noe å utsette på Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 5. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2008 Hadde det ikke vært for "historien" bak bildet, så hadde det sklidd vekk i mengden... Selvstendig er dette et "vanlig" bilde, ikke noe spesielt. Teknisk ok. Fort sett, fort glemt. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 5. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2008 Dette bildet har visst gått meg hus forbi så langt. Synes det er en ganske talende kontrast her mellom den tilsynelatende velkledde og moderne herren, og det temmelig rustikke kontoret med klattmaling og dryssende murpuss. Tydelig at han sitter noe bedre i det enn etaten som sådan. Noe sier meg at du ikke er noen introvert person PM, slik som du kommer i kontakt med folk både her og både der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå