Kurt Grusom Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hei! Jeg har bestilt en vare på nett fra danmark, og jeg fikk et brev fra posten som sier følgende: (For tollklarering av sendingen må følgende dokumentasjon vedlegges: Faktura/kvittering angående kjøpet (det er greit nok) Fødselsnummer Alternativ 1: Posten kan fortolle. Fortollingsfullmakt må fylles ut, signeres og sendes inn.. blablabla..) Alternativ 2: Du kan ta hånd om fortollingen selv ved lokalt sted Send deretter Postens referansenummer samt dokumentasjon på at sendingen er fortollet til Postens Godsenter i Oslo, så blir sendingen sendt til ditt lokale utleveringskontor. Ved egenfortolling tilkommer tollagerkostnad kr 99,-. Det er alternativ 2 som er aktuell for meg, men et par ting trenger jeg svar på: -Hvor er ved lokalt sted? Er dette mitt postkontor? Gjelder Post i butikk (Meny)? Eller et helt annet sted? -Er "ditt lokale utleveringskontor" det samme som "ved lokalt sted"? -Hva er dokumentasjon på at sendingen er fortollet? -Er dette noe jeg får når jeg drar til "ved lokalt sted" og betaler? -Kan jeg betale på "ved lokalt sted" med cash? -Hva er det egentlig jeg skal betale? Mva. eller toll? Takker for svar! Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hei. Det du skal betale er først og fremst moms på varen+moms, dersom varens verdi er over 200NOK. Dersom varen faller innunder en kategori som er tollbelagt (feks tekstil, som innefatter sko,skjerf og alt annet av klær), vil det bli lagt til en tollsats på varens verdi. (For feks tekstil er denne 12%, men ellers er det meste av varer tollfrie). Du må også betale et gebyr for fortolling/lagerkostnad. Det jeg har gjort, er at jeg har huket av ved alternativ #1. Dermed fikser posten fortollingen, så betaler man når man henter pakken Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Hvor kan jeg gjøre det dersom jeg velger alternativ 2? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO her finner du ditt nærmeste tollkontor. Endret 14. september 2008 av Thomas_H Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Har finsjekket valutakursene - min pakke går akkurat under 200kr! Dette uten frakt though - slipper jeg unna ved en mail til tollgjengen? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Har finsjekket valutakursene Det er disse valuttakursene som brukes når pakker fortolles. Hvis verdien på produktet er under 200,- kr slipper du moms. Frakt kommer utenom. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Hvis jeg velger å få tollgjengen til å gjøre jobben (alternativ 1) - hvordan trekker de penger? Sender de giro eller trekker rett fra kort, eller noe helt annet? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Da betaler du når du henter den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå