Gå til innhold

Hjelp til benkpress program

Exozza

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 14 år (94 modell). Jeg trener 3-4 ganger benkpress i uka. Har laget et eget program, men vet ikke helt om det er så bra. Benkpressen min har 4 hakk som jeg kan sette stanga i, jeg har den i den 2. høyeste. Har cirka 25 kilo på stanga, og stanga veier 20 kilo. Klarer sånn cirka 20 reps med det på. Jeg er litt over 180 høy og veier mellom 70-73 kilo. Er kraftig, ikke noe spinkel. Noen som kan sette opp et bra benkpress program til meg? Eller har et fra før som passer meg?

Jeg burde også nevne at jeg trenger fotball 4 ganger i uke. Hver trening er på en og en halv time.

Jeg har også lyst å gå ned i fettprosent, prøver på six-pack. Så jeg har tenkt å begynne å jogge/sykle. Hvor lenge , hvor ofte og hvor langt bør jeg gjøre dette for å få resultater?

- Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du trener bare benkpress er det litt dumt. Burde MINST ha de andre baseøvelsene også!

Enig. Du burde i tillegg til Benkpress trene Markløft, Knebøy og Millitærpress. Dette er de fire baseøvelsene som en bør ha med i treningsprogrammet sitt skal en bygge en solid kropp.

Forstod jeg det rett har du 45kg til sammen på stanga og du klarer 20 reps av denne vekta?

Skal du bli _sterk_ i benkpress må du trene få repetisjoner og mange sett, f.eks 5*5 eller 8*3 som Jale sier. Hvis du er ute etter volum, kjører du færre sett og høyere reps antall. F.eks 3*10.

Du sier du vil ned i fettprosent og da er det bare en ting å gjøre: Senke KCAL nivået slik at du spiser mindre enn du forbrenner. Kardiovaskulær trening, altså kondisjonstrening, bør du helst gjøre om morgen (før frokost). Grunnen til dette, er fordi da er magen din tom for mat (energi) og da vil kroppen hente energi fra fettet som du har på kroppen og bruke det i stedet for mat som du ville hatt i magen om du kjørte kardio rett etter et måltid.

Det du må gjøre er da å begynne på en diett der du spiser mindre energi enn det kroppen din bruker. F.eks du er 74kg, da blir regnestykket slik: 74(KG)*32kcal = 2368Kcal. Dette er en grei plass å begynne. Etterhvert kan du gå ned til 74kg*28kcal hvis du merker at forbrenningen stopper opp litt lengre ut i dietten. Du bør også ha et 40/40/20 forhold mellom protein, karbohydrater og fett. F.eks 2368/100*40 = 947kcal fra protein og 947 kcal fra karbohydrater og de resterende 474kcal fra sunne fettsyrer.

Litt mer info jeg kan legge ut om du ikke henger helt med på kaloriene osv ;) :

1gr Karbohydrat = 4kcal

1gr Protein = 4kcal

1gr Fett= 9kcal

1dl Øl = 7kcal

1dl brennevin 40% = 224kcal

Nå ble det vel litt mye skriving her, men håper du lærte noe nyttig av det jeg skrev ;)

Har du flere spm er det bare å spør.

Lenke til kommentar
Hvis du trener bare benkpress er det litt dumt. Burde MINST ha de andre baseøvelsene også!

Enig. Du burde i tillegg til Benkpress trene Markløft, Knebøy og Millitærpress. Dette er de fire baseøvelsene som en bør ha med i treningsprogrammet sitt skal en bygge en solid kropp.

Jeg må si jeg savner minst ei øvelse til og det er ei roøvelse som f.eks stangroing, hantelroing etc, markløft er vell ikke den største latsbyggern ;)

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg savner minst ei øvelse til og det er ei roøvelse som f.eks stangroing, hantelroing etc, markløft er vell ikke den største latsbyggern ;)

Selvsagt ;) Markløft er mest for tykkelse, men også litt bredde (lats) om en holder ett bredt grep, men som du sier er det i hovedsak en øvelse for tykkelse på ryggen. For bredde bør en etter personlige erfaringer ha med stangroing (øvelse for både tykkelse og bredde), chins eller nedtrekk. Hantelroing, som er en finfin øvelse, kan selvsagt også nyttes for bredde.

Den perfekte ryggdag ville sett slik ut for meg:

Markløft 5*5 Tungt

Stangroing 3*6-8 Tungt/middels

Chins 5*5 m/belastning Tungt

Nedtrekk 2*8 Middels/Lett

Endret av Browncheese
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har tunge nok vekter til å ta mark og bøy, bør du uansett trene stangroing, da dette er en øvelse som utjevner benkpress. Dette forebygger skader og hindrer at du får fremoverlente skuldrer.

Iom. at du har stang + vekter er det veldig enkelt å ta noen sett med roing etter benkinga. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...