Camlon Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Nei, det har de ikke. Arbeidsledigheten går ned. Jeg har absolutt ingenting imot det private markeet, men driver jeg med det private markedet må jeg tenke profit. Norske byggearbeidere som jobber privat bør komme over til det offentlige, fordi der går lønnen ned. Det vi kan gjøre er å bruke penger på private firmaer, men si at de må bruke pengene på utlandsk arbeidskraft. Arbeidsledigheten ligger på 1.5%, og dette er egentlig altfor lavt. Den burde ihvertfall ligge på 3%. Jeg sier igjen at vi bør bruke penger på utlandsk arbeidskraft, men ikke norsk arbeidskraft. Dette ønsker FRP, men tydligvis ikke du. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 F. eks er pappa-permisjonen, der noen uker av permisjonen reservert for faren med full eller høy lønnskompensasjon finnes bare i Norge, Sverige, Finland og Island.Endelig et konkret forslag, men som du selv skriver så har de det også i Sverige, Finland og Island... hvor de ikke har noen oljeformue som skal gi ekstra goder.Kontantstøtten, derimot. Er en spesiell norsk konstruksjon.Som de også har i Tyskland, Finland og Danmark. Men de har det ikke i like dekkende grad som de har i Norge (altså, vi gir mer penger og dekker større enn de løsningene som ligner i Tyskland, Finland og Danmark). Det er ganske vanskelig å forklare at velstandsnivået vårt, ett av de mest omfattende velferdssystemene i verden, har kommet fram med svært god hjelp av blant annet olja til en som har bestemt seg for at landet vårt er forferdelig og at olja ikke har hjulpet noe. Og hvordan ligger det ann med påstanden "verdens lengste helsekø"?Det er fremdeles ingen som har funnet noe land med en lengere kø. Men, jeg har enda ikke sett dokumentasjon på at vi faktisk har verdens lengste helsekø. Og selv da, så kommer jeg tilbake til poenget mitt ovenfor, vi har ett av de største og mest dekkende velferdssystemene her til lands. Så køene kommer av at så mange får behandling. Jeg venter fremdeles på ett eneste eksempel på hvordan en vanlig arbeider får det bedre i Norge enn andre sammenlignbare land pga. penger fra oljefondet. Inntil da kan jeg ikke se at mitt utsagn om at pengene går til utgifter som å finansiere massivt trygdeinnvandring og penger gitt til diverse diktatorer og kjeltringer under navnet uhjelp eller klimatiltak skulle være overdrevet. Du forventer konkrete eksempler, men faktum er at det har små fordeler på flere områder (uten at jeg har oversikt over hvor pengene direkte forsvinner i de ulike postene, derfor argumentet om "innvandringstrygd" står veldig svakt) Jeg og andre her prøver å forklare forskjellen mellom å bruke penger i den norske økonomien og det å gi bort penger til utlandet. Men det ser ikke helt ut til å gå inn. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg mener at alle i landet har like stor rett på velferd, uavhengig av hvor de bor. Det forandrer ikke på det faktum at man kan ikke gjøre alt samtidig. Og er du ikke enig i at det fornuftig å bygge ut først der nøden er størst? Oslo er fult av trygdegåande innvandrar som gjør jævelskap og fortjenar ikkje 1 krone. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Oslo er fult av trygdegåande innvandrar som gjør jævelskap og fortjenar ikkje 1 krone. Er det et poeng der, eller hadde du tenkt å legge til det senere? Endret 18. september 2008 av Skarstard Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Det er vel ikke akkurat noen hemmelighet at vi bruker vanvittig mye penger i den offentlige sektoren. Spesielt i skole og helsevesenet er vi jo av de landene som bruker aller mest penger per innbygger, men får lite igjen i forhold til andre vestlige land som bruker mindre. Ellers i den offentlige så er det lave krav til effektivitet, og jobbsøkere fra offentlig sektor nedprioritert til fordel for de fra det private. Hvem som har formelen for å skjerpe inn det offentlige er det derimot ikke godt å si. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Men hvis du er uenig i at innvanderere skal få så mye i trygd, som forøvrig en del hundretusen NORDMENN og gjør, det er jo faen ikke deres feil at staten har valgt en slik ordning, og det er heller ikke staten sin feil siden den er valgt inn av et flertall av befolkningen, det er dette som er demokratiet, så lenge 50 % har sagt ja, skal resten holde kjeft. Og du kan være så uenig i politikken til landet ditt, at du enten kan flytte til Cuba, eller du flytter til USA. Men er det ingen som er litt enig i at vi nyter relativt godt av den "oljesmurte" økonomien vår? Vi har tross alt det beste sosiale system i verden (da mener jeg at folk får det de trenger) Og vi har statlig betalt skole, sykehus, vi har industri som staten kjemper for å oppretholde, selv med de høye lønningene våre i forrhold til andre land, og alt dette har vi på grunn av høye skatter, og grunnen til at det er et bra system er grunnet oljen, hvis Norge hadde blitt olje bitch til USA da vi fant gullet vårt, ville vi hatt samme sykehusordninger? Ville vi hatt samme muligheter for å kunne hjelper U-land? neppe, vi har det velferdssamfunnet vi har i dag, grunnet god planlegging fra en venstre regjering, og takket være at de sa til yankeene " vi tar meste av kaken dere baker" Og det er helt klart at med 100 dollar fatet for oljen, så er vi bortskjemt, siden vi ikke trenger å bygge opp landet, siden det er bygget allerede, og selv om vi skatter 50 %, så vil jeg gjerne diskutere med noen som mener de lider økonomisk, og det er "SATAN STATEN" som står bak. Vi har det bra, og det er valg og muligheter som er våre barrierer, men hva skal vi fortelle de kommende generasjonene, som verken får sett oljefond, eller noe konkret matrielle goder vi har laget som skulle vare? Skal vi gi dem alle klærne vi kjøpte for 60 år siden? Skal vi gi dem Biler som trekker 2 liter bensin på milen, og det finnes ikke engang mer bensin? Skal vi kanskje heller gi dem gjeld og hardt arbeid, istedenfor mulighet til fri tenkning og nyskapning? Hvis vi skal ri bølgen, må vi gi sakte men sikkert høyere skatter, og få bort speiderklubben som vi kaller militæret. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) For at vi skal bruke mer oljepenger trenger vi sterkere arbeidskraft i Norge. Vi kan ikke bygge landet vårt når vi ikke har nok arbeidere! Hvor får vi arbeidskraft fra? Jo, det får vi fra utlandet. Er mange landet vårt positivt til innvandring? Nei! det er vi ikke. Er trygdesystemet og Norges grunnlover velfungerende og sikkert? Nei, det er det heller ikke. Svakheten i vårt samfunnet er de milde straffende her i landet, og trygdesystemet er dessverre altfor lett å missbruke. Vi er kanskje noe generaliserende om alle innvandrerne også, som er svært synd fordi vi er ganske avhengig av dette, men problemet er at vi takler dette på en feil måte. Jeg håper på at mer enn 80% vil se innvandring som på noe positivt. Dessverre handler ikke Norge på riktig måte når det gjelder innvandring, det har kanskje noe med det at vi er for naive, men også intolerante/generaliserende noe som svekker oss svært mye. Endre vi dette har vi kommet langt. Det vi trenger er sterk satsing på innvandring og arbeidskraft. Lover og trygdesystem er et av de tingene vi burde endre drastisk. Slepp inn flere folk til landet, men om man gjør noe straffbart kan det bety at man bli kastet ut av landet ingen kjære mor her. Personlighet og atferd vil bli nøyere analysert før man lar folk komme inn. Mer satsing generelt, alt av byutvikling. Blant annet hovedstaden som vokser kraftig. Det er kanskje på tide å bygge skyskrapere få mer vei under bakken, utnytte mer av den lille plassen vi har. Også mer satsing på jernbane, og teknologi generelt. Skolesystemet trenger enn reèl innstramming. Mindre, lekser og noe mer disiplin på skolen. Noe jeg har full tro på at vi gi mer glede for samfunnet og elevene. Man skal få såkalt bonus jo flere barn man får, jo billigere blir det pr. barn. Alt av kollektiv, renter, permisjon osv. vil være mye billigere/bedre jo flere barn man har. Dette er for at befolkningsveksten skal bli høyere, bonusen vil gå parallelt med befolkningsveksten så den er nokså stabil og vil hindre at den ikke vil skyte til værs ukontrollbart. Endret 19. september 2008 av Lubben Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Men hvorfor må vi "bygge" landet vårt? hva mer er det å bygge som vi ikke kan klare selv, bare over lengre tid? Det vi trenger innvandring til, er de som kan ta jobber i helsesektoren når boomet blir pensjonister. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Lubben: Jeg forklarte dette presis hvorfor innvandring er med på å forverre problemet. I Norge har vi en balangsegang mellom arbeidskraft og etterspørsel etter arbeid. Hvis vi øker innvandringen øker vi også etterspørselen av arbeid fordi vi er flere folk og siden innvandre arbeider mindre øker vi etterspørselen med arbeid mer enn vi øker arbeidskraften. Altså innvandring forverrer, ikke forbedrer situasjonen. Arbeidsinnvandring, hvor de drar hjem igjen forbedrer. For å si det litt mer økonomisk. BNP per capita må ikke bli høyere uten at LRAS blir høyere og AS vil øke med den. Hvis vi øker befolkningstallet vil både LRAS og AD øke, men spørsmålet er hvem som øker mest. Innvandre vil øke AD mer, fordi de ofte bruker offentlige mekanikker. Det som skjer er at vi må redusere til andre formål og gi mer til innvandre sånn at vi gir mindre press på arbeidsmarkedet. Endret 19. september 2008 av Camlon Lenke til kommentar
arnegn Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Vi mangler ikke penger, vi mangler arbeidskraft. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Mangler vi arbeidskraft eller har vi folk som ikke gidder å jobbe, fordi det er for lett å gå på sossen? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det vi trenger innvandring til, er de som kan ta jobber i helsesektoren når boomet blir pensjonister. Ja, men da trenger vi arbeidsinnvanding, slik Camlon forklarer, og ikke trygdeinnvandring som bare skaper enda større underskydd av arbeidskraft.... og skattebetalere som bidrar positivt til felleskassa. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Men vi har jo så utrolig mange etniske nordmenn som snylter på trygden fra før, burde vi ikke heller gjøre noe med dem(oss selv) før vi skylder på de nye ? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Men vi har jo så utrolig mange etniske nordmenn som snylter på trygden fra før, burde vi ikke heller gjøre noe med dem(oss selv) før vi skylder på de nye ? Ja, det er "etniske nordmen" som lever på trygd, men andelen som lever av trygd blandt fremmedkulturelle innvandrere er jo enda høyere. Det vi trenger import av er folk som arbeider og bidrar positivt til samfunnet. Det finnes også kriminelle "etniske nordmenn". Synes du det er et godt argument for å importere enda flere kriminelle? Jeg har virkelig problemer med logikken din. Om du allerede har fått ett blåøye er det et godt argument for å gi deg enda ett blåøye? Endret 19. september 2008 av robertaas Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg sier jo ikke at vi skal importere røvere fra arbia bare fordi vi har viking plyndrere, men tror at det er like viktig å jobbe med, og begynne med oss selv før vi skal sette standerer for de nye, er ikke så veldig mye bruk for arbeidere fra utlandet når vi har hundretusener som sitter på ræv og ikke gidder å jobbe, da kalles ikke det mangel på arbeidskraft, da kalles det mangel på moral, skal vi liksom fortelle våre nye landsmenn at INGEN av dem får lov til å bruke et trygde system, fordi fåtall utnytter det, når vi selv har haugevis av etniske som skal få lov til å drite i en jobb. Selvfølgelig er det viktig med få de nye med å vår samfunnsstandard, men jeg mener at vi bør først få orden på våre egene før vi begynne å peke med fingeren. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Selvfølgelig er det viktig med få de nye med å vår samfunnsstandard, men jeg mener at vi bør først få orden på våre egene før vi begynne å peke med fingeren. Du foreslår altså at vi skal ha full stopp i alle typer innvandring inntil vi får slutt på utnytting av vårt trygdesystem? Lenke til kommentar
arnegn Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Norske bedrifter vil ikke ansette innvandrere (ihvertfall ikke de med høy utdannelse) selv om det er et skrikende behove for arbeidskraft, samtidig som det norske trygdesystemet er fryktelig enkelt å lure. Det er ikke sikkert det er best for norge å stoppe all innvandring fordi noen utnytter seg av velferdsordningene våre. Mest sannsynlig ville det vært lurere å se på måter å få flere i arbeid, og endre trygdeordningene til å være litt mindre snille. Hvor mange norske arbeidstakere er det som tar seg en sykedag eller to mer enn de strengt tatt burde i ny og ne? Det er ganske mange, og utgjør kanskje enda mer tapte penger for det norske samfunn enn de klassiske trygesnylterne gjør. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 robertaas, du bare knoter med ordene, jeg har ikke nevnt noe av det du sier. Hvis du skal holde diskusjonen på ditt nivå giddet jeg ikke diskutere mer. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 robertaas, du bare knoter med ordene, jeg har ikke nevnt noe av det du sier. Hvis du skal holde diskusjonen på ditt nivå giddet jeg ikke diskutere mer. Jeg prøver bare å finne logikken i det du skriver. Beklager om jeg feilaktig har antatt at noe slikt fantes. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Ok, det jeg mener er: 1 vi burde heller begynne å jobbe med å få late nordmenn inn i arbeid før vi sier at innvandrerne er de som snylter av systemet, det du mener jeg sier, er at vi ikke skal få innvandrere til å komme seg i arbeid, men hvorfor i H.... skal jeg mene noe slikt? er jo ikke uten videre smart ? Det jeg mener med det, er at det er veldig lett å skylde på de fremmede, vi har jo hatt et gladlig forhold til jøder de siste århundrede, og det er nettop slik tankegang, om at det er jødene sin feil som er grunnen til at 6 milioner av dem døde under forige verdenskrig(venligst ikke post noe som sier at jeg sammenligner nordmenn med nazister, for hvis du ikke skjønte det før du leser dette kan du bare gå og legge deg) 2 vi må og sette fokus på hvordan vi konsumerer i dette landet, vi forbruker kanskje "litt" mer enn det som er nødvendig for å gå mett til sengs, hvis vi ikke begynner å undervise mennesker om politikk, kommer vi til å ligne mer en amerikansk stat enn hva vi har i dag. Og da må vi ikke bare undervise innvandrere, men også etniske nordmenn. 3 sist og ikke minst ta inn ny arbeidskraft med måte, med forsiktighet, men med åpne armer, slik at de ikke føler seg misslikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå