Camlon Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 men faktum er at nordmenn har mye penger på bok, og vi sløser bort veldig mye av disse pengene på ting vi ikke trenger. Kunne ikke sagt det bedre selv, staten har penger på bok og sløser bort veldig mye på ting vi ikke trenger. Hvilke penger er det dere tenker på nå? (beklager, må bare spørre) Han har svart på det. Følg med! Hvor da? "Penger på bok" er ikke så konkret som jeg hadde tenkt meg. PS: beklager hvis jeg er udugelig og ikke ser det https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11997793 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Camlon: Hva er det du surrer med? Jeg vil vite KONKRET hva slags penger mannen i gata tenker på når vi sier at Norge har så mye penger. Robertaas: Du har et forklaringproblem. Du avfeide Rampage og mitt sitt innlegg med omtrent to setninger. Det du indirekte innrømmer her er at du ikke har motargumenter! Du spør Rampage om et eksempel på hvordan vi nordmenn har det bra: se mitt forrige innlegg. Og hvis ikke det er nok så skal jeg gi deg et par nøkkelord: et av verdens beste land å bo i (denne undersøkelsen har du kanskje fått med deg?) Det at Norge bruker penger på å redde regnskogen er jeg kanskje ikke helt enig i personlig, men det er langt ifra et forslag som kan slaktes helt. Som mannen sier i reportasjen er det i regnskogen de norske pengene kan bidra mest til å forhindre CO2-utslipp. Og det har vel ikke dere FRP-ere noe i mot? (At penger brukes der det er mest effektivt). Har vi et klimaproblem i verden? Vel, personlig løper jeg ikke bak biler i byen for å inhalere mest mulig av den "friske" eksosen. Jeg er heller ikke så keen på å lage hybel på toppen av en fabrikkpipe for å kunne nyte røyken hele tiden. Til slutt vil jeg innstendig be om ydmykhet ovenfor det økonomiske faget. Dette er stort! Ingenting vi foretar oss går ubemerket hen, det er en reaksjon på alt. For eksempel det å bruke masse oljepenger fører med seg en rekke problemstillinger. Det er også meget begrenset på hva vi kan bruke de på, men f. eks infrastruktur ser det ut som om at vi alle er enige om at må investeres i. Dette alternativet sees også på som sikkert. Sitat fra DN.no: "Hollandsk syke er en samfunnsøkonomisk betegnelse på en situasjon der en midlertidig pengestrøm ødelegger et lands næringsstruktur, og skriver seg fra erfaringene i Nederland på 70-tallet. Der drev høye gassinntekter ifølge avisen opp inflasjonen og ødela for konkurranseutsatt industri. Da gassinntektene falt, var eksportindustrien knekket." Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Så vi har høstet fantastiske goder av oljen. Ja, du burde du ikke har problemer med å finne et eneste område en vanlig arbeider har det mye bedre i Norge enn i sammenlignbare land. Bare ett eneste eksempel altså, burde vel være lett å finne. Du klarte å få det ned svaret på to linjer, alright. Først og fremst er det jo bare å trekke frem velferdsstaten vår, vi har svært gode sosiale stønader og trygdeordninger. Som sørger for en utstøtning av arbeidere fra arbeidsmarkedet og generelt øker lønningene på markedet blant de som arbeider og sikrer de rettigheter. Nå vet jeg ikke helt konkret situasjonen i andre land. Men norges velferdsstat er blant de mest generøse i verden. F. eks er pappa-permisjonen, der noen uker av permisjonen reservert for faren med full eller høy lønnskompensasjon finnes bare i Norge, Sverige, Finland og Island. Kontantstøtten, derimot. Er en spesiell norsk konstruksjon. Og hvordan ligger det ann med påstanden "verdens lengste helsekø"? Ellers så er det jo bare å se til HDI-indeksen som vi topper og har gjort det mangfoldige år på rad (2. de to siste årene vel), verdens høyeste BNP per capita (unntaket er Luxumburg, men pga. alle arbeiderne som pendler til landet, arbeider og reiser hjem igjen. Så blir de ikke regnet med, derfor er tallene missvisende). Endret 18. september 2008 av Rampage Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Robertaas: Du har et forklaringproblem. Du avfeide Rampage og mitt sitt innlegg med omtrent to setninger. Det du indirekte innrømmer her er at du ikke har motargumenter! Jeg har null forklaringsproblem, min påstand om at vanlige arbeidere ikke får nyte godt av oljeformuen ble møtt med utsagn om det ikke er så mye verre i Norge enn i andre land. Det er ikke det det er snakk om, hvor der de fantastiske godene for en ærlig arbeider? Ett eksempel, ett eneste eksempel er alt jeg ber om. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Camlon: Hva er det du surrer med? Jeg vil vite KONKRET hva slags penger mannen i gata tenker på når vi sier at Norge har så mye penger. Nei, du lurer på hvilke penger Robertaas mener staten sløser bort. sløser bort veldig mye på ting vi ikke trenger. Selv om jeg vet at han mener at man skal bruke mye oljepenger sa han bare at vi har penger på bok, noe som vi har. Vi må bare passe på at vi holder arbeidsettersørselen på samme nivå som idag. Robertaas: Inntil for 10 år siden økte den globale temperaturen og det er noe den har gjort mange ganger før. Vi må selvsagt tilpasse oss naturlige endringer i miljøet. Å betale avlat er ikke er effektiv måte å tilpasse seg. Dette har jeg diskutert mot deg mange ganger før. Nei, temperaturen økte til 1940 og sank fra 1940-70. Den har økt hele veien til idag og vi vet hvorfor den sank fra 1940-70. Vi ville ikke ha visst hva det var om gjennomsnittet sank betraktlig fra 1990, men det gjorde den ikke fordi vi sammenligner femårsgjennomsnitttet. Temperaturen har økt tiderligere i større grad, men det er ikke temperaturgrafene som forteller oss at vi vil få global oppvarming. Den bare verifiserer, det som allerede burde skje i teorien. I teorien fører økt forurensing til mer klimagasser i atmosfæren og dermed at mer stråling blir reflektert. Vi hadde ingen tegn på temperaturøkning i 1910, men det var da teorien oppsto. Endret 18. september 2008 av Camlon Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 F. eks er pappa-permisjonen, der noen uker av permisjonen reservert for faren med full eller høy lønnskompensasjon finnes bare i Norge, Sverige, Finland og Island.Endelig et konkret forslag, men som du selv skriver så har de det også i Sverige, Finland og Island... hvor de ikke har noen oljeformue som skal gi ekstra goder.Kontantstøtten, derimot. Er en spesiell norsk konstruksjon.Som de også har i Tyskland, Finland og Danmark.Og hvordan ligger det ann med påstanden "verdens lengste helsekø"?Det er fremdeles ingen som har funnet noe land med en lengere kø. Jeg venter fremdeles på ett eneste eksempel på hvordan en vanlig arbeider får det bedre i Norge enn andre sammenlignbare land pga. penger fra oljefondet. Inntil da kan jeg ikke se at mitt utsagn om at pengene går til utgifter som å finansiere massivt trygdeinnvandring og penger gitt til diverse diktatorer og kjeltringer under navnet uhjelp eller klimatiltak skulle være overdrevet. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Slikt ser jeg det: Nordmann: Vi trenger penger til å pusse opp skolene i Norge Politikker: Vi har ikke råd Utenlands mann: Vi trenger penger til å redde 3 busker i Brasil Politikker: Her, ta disse millionene Hvorfor er det aldri slik at "man har ikke råd" når saken gjelder å sende penger ut av landet? Snillismen i Norge har nådt et nivå av idioti jeg skjeldent har sett maken til. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Robertaas: Du har et forklaringproblem. Du avfeide Rampage og mitt sitt innlegg med omtrent to setninger. Det du indirekte innrømmer her er at du ikke har motargumenter! Jeg har null forklaringsproblem, min påstand om at vanlige arbeidere ikke får nyte godt av oljeformuen ble møtt med utsagn om det ikke er så mye verre i Norge enn i andre land. Det er ikke det det er snakk om, hvor der de fantastiske godene for en ærlig arbeider? Ett eksempel, ett eneste eksempel er alt jeg ber om. For det første så tar man litt av oljefondet i henhold til handlingsregelen og pløyer disse inn i statsbudsjettet. Det fører til at vi får et bedre tilbud uten å betale mer i skatter. For det andre skal oljefondet sikre at babyboomerne etter 2. verdenkrig får sin pensjon uten at de som kommer i generasjon etter slipper å jobbe ræva av seg for å finansiere disse. Men du har rett i ar den vanlige arbeider ikke ser noe til disse pengene nå. Men det gjør man sjeldent når man planlegger for framtiden. Da ser man først godene når de er planlagt å bli brukt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Slikt ser jeg det: Nordmann: Vi trenger penger til å pusse opp skolene i Norge Politikker: Vi har ikke råd Utenlands mann: Vi trenger penger til å redde 3 busker i Brasil Politikker: Her, ta disse millionene Hvorfor er det aldri slik at "man har ikke råd" når saken gjelder å sende penger ut av landet? Snillismen i Norge har nådt et nivå av idioti jeg skjeldent har sett maken til. Det kommer av at grunnen ikke er fordi de ikke har råd. Selvfølgelig har de råd, men dette handler om arbeidskraft. Her skriver jeg om arbeidskraft https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11991440 Les dette først hvis du ikke har lest det. Vi har ikke nok arbeidskraft til å kunne bruke penger i Norge til f.eks. å pusse opp skolene. Det tar derimot ingen arbeidskraft fra Norge annet enn de som skal passe å at transaksjonen går fint for seg, å bruke penger på tiltak som går til utlandet, og dermed kan de mye lettere sende penger ut og då resultater, fordi de landene har arbeidsledighet. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Hvis vi da har penger til disposisjon, hvorfor begynner de ikke i det små? Litt her og litt der? Trenger ikke ta alle skolene på en gang, eller alle veiene på en gang, men begynne en plass. Om man aldri begynner på det så er det klart at etterslepet bare øker, en plass må man begynne. Ta det man har til disposisjon der og da. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hvis vi da har penger til disposisjon, hvorfor begynner de ikke i det små? Litt her og litt der? Trenger ikke ta alle skolene på en gang, eller alle veiene på en gang, men begynne en plass. Om man aldri begynner på det så er det klart at etterslepet bare øker, en plass må man begynne. Ta det man har til disposisjon der og da. Gjør de ikke det da? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. september 2008 Forfatter Del Skrevet 18. september 2008 Ikke som jeg hverken har sett eller hørt, eneste jeg hører er hvor mye etterslep der er både på veier og skoler. Om de har begynt i det små så må det være på det absolutt minste mål som finnes, som f.eks å skifte lyspærene i korridorene eller børste sand av asfalten. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Som sagt, de bygger ut for harde livet på østlandet. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 (endret) Hvis vi da har penger til disposisjon, hvorfor begynner de ikke i det små? Litt her og litt der? Trenger ikke ta alle skolene på en gang, eller alle veiene på en gang, men begynne en plass. Om man aldri begynner på det så er det klart at etterslepet bare øker, en plass må man begynne. Ta det man har til disposisjon der og da. De driver med oppusning av skolene, men de forfaller fortere enn de blir oppuseset. Spørsmålet er heller hvor du skal få arbeidskraften fra til å pusse opp flere skoler, fordi du må ta arbeidskraften fra et sted. Det er et mulig svar om man ønsker å pusse opp skolene og det e røsteuropere. Ikke som flytter inn, fordi da er de med å skape nødvendighet for ekstra arbeidskraft, men som jobber her og drar hjem igjen. Spørsmålet ditt bør heller være, hvorfor vi ikke bruker mer penger på utlandsk arbeidskraft til å komme til Norge og gjøre de jobbene vi ikke har arbeidskraft til å gjøre selv? Endret 18. september 2008 av Camlon Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 i dag er det så viktig å spare opp alle pengene i oljefondet som den neste generasjon skal dra nytta av. hvem bryr seg om at norge går i dass? hvem bryr seg om de eldre? alt skal gå til oljefondet slik at neste generasjon skal kunne ordne det da. det er den innstillingen staten har, og jeg er lei av den demokratiske makten de "folke valgte har", lusne politikere som aldri har jobbet i samfunnet men heller har øvd inn rumpemuskelin og gynget fra og til bake i stolen sin med et løfte at i år blir året Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hvorfor er det aldri slik at "man har ikke råd" når saken gjelder å sende penger ut av landet? Hva tror du er morsomst? eller Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Vi har ikke nok arbeidskraft til å kunne bruke penger i Norge til f.eks. å pusse opp skolene. Idag som det er full stopp i byggebransjen holder ikke lengere dette argumentet. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hvis vi da har penger til disposisjon, hvorfor begynner de ikke i det små? Litt her og litt der? Trenger ikke ta alle skolene på en gang, eller alle veiene på en gang, men begynne en plass. Om man aldri begynner på det så er det klart at etterslepet bare øker, en plass må man begynne. Ta det man har til disposisjon der og da. Det er da akkurat dem man gjør. Eks: For noen år siden bygde de en helt ny skole på Charlottelund, Trondheim, og gud vet hvor mye den kostet. Men det trengtes virkelig, den gamle skolen var en smaling skur, og bedre skole enn den som står der nå har jeg ikke sett. Og for øyeblikket renoveres vår eldste skole i Norge. Det installeres bl.a. friskluftssystem for noen 100 millioner, og det trangs. Konklusjon: Politikerne gjør nettopp dette, forbedrer Norge gradvis. Men det er jo også måte på hva man rekker å utrette i løpet av en fireårsperiode? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Vi har ikke nok arbeidskraft til å kunne bruke penger i Norge til f.eks. å pusse opp skolene. Idag som det er full stopp i byggebransjen holder ikke lengere dette argumentet. Denne artikkelen kan virke som om den går imot meg, men den sier faktisk at arbeidsledigheten hos NAV er 1.5%. http://www.ba.no/nyheter/irix/article36332...e?service=print Det private markedet teller ikke, fordi de blir utkonkurert av utlandsk arbeidskraft og får dermed arbeidsledighet. Ergo, dette argumentet holder tonn. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Denne artikkelen kan virke som om den går imot meg, men den sier faktisk at arbeidsledigheten hos NAV er 1.5%. http://www.ba.no/nyheter/irix/article36332...e?service=print Byggebransjen har ledig kapasitet og har såvidt begynt å si opp folk. Nå er altså riktig tidspunkt for å sette igang med massive offentlige arbeider.Det private markedet teller ikke, fordi de blir utkonkurert av utlandsk arbeidskraft og får dermed arbeidsledighet. Ergo, dette argumentet holder tonn. Må innrømme at jeg har problemer med å se logikken din her. Ønsker du kun å bruke offentlige byggearbeidere? Spiller det ingen rolle for deg at noen er arbeidsledige fordi de er norske? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå