Gå til innhold

Hvor blir det av pengene til Norge?

Bear^

Anbefalte innlegg

Norge er kåret som et av verdens beste land å bo i, og tolk meg ikke feil her, vi har det veldig godt. Men et spørsmål jeg har stillet meg veldig mange ganger er, Hvor blir det av pengene våre?

Noen saker som får meg til å tenke i denne banen er f.eks denne saken i VG hvor det trenges vel 65 milliarder kroner for å pusse opp skolene våre.

Så har du da veiene, som har etterslep på flerfoldelige milliarder og en standard som var utdatert allerede på 70 tallet.

Legg til sykehuskøer som er et uår langt, polititjeneste som ikke fungerer og en eldreomsorg som tidvis er en skam.

Hvor blir det av pengene til Norge? Er vi egentlig lutfattige og all snakket om rikdom er kun et dekke eller blir pengene våre forvaltet på en helt feil måte? Er det kanskje påtide å revurdere et par ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg vet ikke så mye om politikk, men jeg tror ikke det er noen stor nyhet at Norge bruker litt vel mye penger på kultur. Og forresten når noe skal for eksempel bli bygd så har det en tendens til å bli grådig dyrt hvis det blir betalt av staten. Husker for eksempel at et røykeskur som noen som jobbet på et ligningskontor (tror jeg) forlangte, ville koste litt rundt en kvart million å bygge.

Lenke til kommentar

Er det de bygger i Oslo virkelig mer nødvendig enn utbyging av skolen andre steder i landet? Trenger veiene i Oslo en klatt asfalt så mye? Eller trenger Oslo enda en fire felts vei under fjorden?

Prioriteringer. Det man trenger er politikkere som skjønner at Norge består av mer enn Oslo. Det er lov å håpe at de finnes.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Norge er kåret som et av verdens beste land å bo i, og tolk meg ikke feil her, vi har det veldig godt. Men et spørsmål jeg har stillet meg veldig mange ganger er, Hvor blir det av pengene våre?

Noen saker som får meg til å tenke i denne banen er f.eks denne saken i VG hvor det trenges vel 65 milliarder kroner for å pusse opp skolene våre.

Så har du da veiene, som har etterslep på flerfoldelige milliarder og en standard som var utdatert allerede på 70 tallet.

Legg til sykehuskøer som er et uår langt, polititjeneste som ikke fungerer og en eldreomsorg som tidvis er en skam.

Hvor blir det av pengene til Norge? Er vi egentlig lutfattige og all snakket om rikdom er kun et dekke eller blir pengene våre forvaltet på en helt feil måte? Er det kanskje påtide å revurdere et par ting?

Det er egantlig bare småproblemer du ramser opp der, og løser du de finner vi noe annet latterlig å klage på

Endret av Slettet-q5ES5fDk
Lenke til kommentar

Ja er det det? Når elever på skolen er astmafri kun de 2 måndene i året hvor skolen er fri, er det da ikke påtide å tenke litt i andre baner og prioritere litt anerledes?

@Andy:

Små problemer? Når det kommer til skolen er norge bundet av egene lover til å sørge for et godt inneklima. Hvorfor får de bryte sine egene lover?

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Ja er det det? Når elever på skolen er astmafri kun de 2 måndene i året hvor skolen er fri, er det da ikke påtide å tenke litt i andre baner og prioritere litt anerledes?

@Andy:

Små problemer? Når det kommer til skolen er norge bundet av egene lover til å sørge for et godt inneklima. Hvorfor får de bryte sine egene lover?

Enig at det ikke er optimalt, men det er ikke noe stort problem.

Edit: Man får bare høre om det når en skole har dårlig inneklima, men man må huske på at de fleste har et godt inneklima;)

Endret av Slettet-q5ES5fDk
Lenke til kommentar

Så du har vært på de fleste skoler i Norge? For en person som har astma er det et rent helvette når hele luftsystemet snørper seg og du aldri får nok luft i lungene.

Artikkelen jeg linker til viser forøvrig at du tar feil når du sier at de flere skoler har greit inneklima for den viser tall som motsier deg veldig mye.

Lenke til kommentar

Er ikke godt nok når man fremdeles leser om personer som enten dør i køen eller får behandling i utlandet i stede for.

Legehjelp er en basis infrastruktur som et såpass rikt land som Norge burde klart å opprettholde uten nevneverdige problemer, synes personelig ikke det er godt nok at folk må settes i kø før de får behandling, mange ganger opp mot år.

Som sagt vi har det godt men det er ting som definititv burde prioriteres mer.

Lenke til kommentar
Du mener altså at vi skal bygge ut i hele landet på én gang? Hvor i all verden skal vi få all arbeidskraften, råvarene og arbeidsmaskinene fra?

Ingen problemer, det er nå ledig kapasitet både i Norge og i utlandet. Og at vi gjør for mye er absolutt ikke problemet, derimot gjør vi så lite at vedlikeholdsetterslepet bare øker og øker på veldig mange områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...