Svinks Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jeg har fått brev fra RiksTV, hvor jeg får vite at jeg får rikspakken gratis en måned framover fra 15. september (i morgen). Jeg tenkte først at de nå skulle ha meg til å tegne kontrakt på rikspakke og gi første måneden gratis. Nei, de gjør rett og slett pakken fritt tilgjengelig i en måned, slik at det bare er å velge Disney Channel, FEM, TV3 etc med fjernkontrollen. (Og så ringer det vel en telefonselger 16. oktober og spør om man savner rikspakkekanalene når de har stengt dem igjen...) Er det mange andre her på forumet som har fått samme brev? Er dette sendt ut til alle de 40% av rikstv-brukerne som har TV2-kort men ingen rikspakke? Eller er dette tilbudet geografisk begrenset, for å markedsføre rikspakken i områder der sendingene offisielt starter i november? Dersom du er bakkenett-bruker, og ikke abonnerer på rikspakken, trykk deg gjerne innom noen kanaler du ikke pleier å se på i morgen. Fortell gjerne her om du får dem inn, og hvor du bor. Lenke til kommentar
Random Hero Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Så samme tilbud i Elkjøp avisen som kom i går, så tror det gjelder alle... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Du skal ikke se bort i fraq at de prøver å få noen flere til å betale for seg, slik at de kan tjene litt mer penger. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 RiksTVs høstkampanje 15. september - 15. november: Alle nye kunder får RiksPakke kostnadsfritt i en måned. Nye RiksPakkekunder - får 12 måneder, betaler for 11. Nye Enkeltkanalkunder - 1 måneds kostnadsfri visning av RiksPakke. Alle eksisterende enkeltkanalkunder får RiksPakke kostnadsfri visning i oktober. Lenke til kommentar
brumlebass1 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Yepp. Jeg fikk også brevet i dag (mandag). Sjekket på min Grundig DTR 8740 MHP, og det var åpnet for Rikspakka. Tok en gjennomgang av kanalene, og det var bare Canal+-kanalene (3 stk) og TV2 Sport som ikke virket. Bildekvalitet: Her var det mye møkkabilder! Det blir ikke no' Rikspakke-abonnement på meg når kampanjeperioden er over. Så dersom RiksTV har meg på ringelista si, kan de bare glemme å ringe meg! :!: Har Canal Digital satelitt som hovedleverandør, og min gamle Force 1133S og min nye Vantage HD 7100S gir gnistrende bra bilder sammenliknet med bildekvaliteten på RiksTV. Mvh Brumlebass Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Bildekvalitet: Her var det mye møkkabilder! Det blir ikke no' Rikspakke-abonnement på meg når kampanjeperioden er over. Jeg har ikke lagt merke til at bildekvaliteten er spesielt dårlig på noen kanaler, men kvaliteten på innholdet, er kanskje ikke så mye å skryte av. Mye søppel-TV, ispedd nesten 50% reklame. Skal jeg betale 250 kr/mnd for å se på reklame med programmer oppstykket som opptenningsved innimellom på TV3, Viasat 4 og Discovery? Nei takk, de kunne like gjerne betalt meg for å slippe til på min TV. Kunne jeg derimot fått NatG, TV2 Nyhetskanalen og BBC World som enkeltkanaler eller i en mindre pakke: Jatakk. Lenke til kommentar
gilvam Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Bildekvalitet: Her var det mye møkkabilder! Det blir ikke no' Rikspakke-abonnement på meg når kampanjeperioden er over. Hva tenker du på med møkkabilder? Hva er det som er dårlig? gilvam Lenke til kommentar
brumlebass1 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hva tenker du på med møkkabilder? Hva er det som er dårlig? gilvam 2 ting: - Oppløsningen på noen kanaler (bl.a. Zebra, Disney, Animal Planet, Discovery, National Geographic) er dårlig. Dvs at detaljer i bildet blir uklart (grøtete), særlig når det er mye bevegelse i bildet. Sammenlignet med Canal Digital (både kabel og parabol) blir det en dårlig opplevelse. - Oppskaleringa til 1080i etterlater tydlige spor i form av horisontale linjer. Spesielt godt synlig på kanallogo og der hvor det brukes "innebrente" undertekster. Grundig 8740 starter alltid opp i 1080i uansett hvilken oppløsning som ble brukt forrige gang mottakeren var påslått, og skal man endre oppløsning må man trykke DISP-knappen på mottakeren. Etter å ha vært satt i stand-by er det samme visa omigjen. Skalering av SD-kanaler kan gjøres mye bedre enn Grundigen klarer. Jeg bruker vanligvis en Vantage HD7100S og den utfører oppskalering mye bedre. Og den kan dessuten automatisk skifte skalering i forhold til om det er SD i 576 linjer eller HD i 720 eller 1080 linjer hvis jeg vil det. Så en del av kanalene formidlet av RiksTV gir meg grøsninger. Derfor intet abonnement på meg! Mvh Brumlebass Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Mandag 15. september begynte gratismåneden min. Ikke ved midnatt, men en gang på ettermiddagen var rikspakke-kanalene åpnet. Nå er det blitt lørdag 18. oktober, og kanalene er stadig åpne. Jeg klager ikke men lurer på hvor lang enn måned hos RiksTV er. Det overrasker meg også at jeg ikke har mottatt noe salgsframstøt for verken i posten eller på telefon for å bli fast rikspakke-kunde. Ikke det at jeg savner det, jeg er ikke interessert i betale 249 kr/mnd for å få mer enn NRK + enkeltkanalen TV2, og jeg vet hvordan jeg kontakter dem hvis jeg vil bli rikspakkekunde. Er det noen andre som har fått kanalene stengt etter denne gratismåneden? Og blitt utsatt for selgere fra RiksTV i det siste? Lenke til kommentar
brumlebass1 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Er det noen andre som har fått kanalene stengt etter denne gratismåneden? Og blitt utsatt for selgere fra RiksTV i det siste? Neida! Rikspakka fortsatt åpen her 23/10. Mottok brev fra RiksTV i dag: Kjære RiksTV-kunde! Du har den siste tiden hatt tilgang til tv- og radiokanalene som finnes i RiksPakken. Vi håper du har satt pris på denne lille smaksprøven, og at den har gitt deg et bedre innblikk i hva kanalpakken har å by på. Høsten er tv-tid, og med RiksPakken får du et stort spekter av underholdning. Osv, osv... Det hele munner ut i et tilbud på RiksPakken i tolv måneder til prisen av elleve, dvs. én måned fri (i tillegg til den frie måneden jeg allerede har fått). Dessuten byr RiksTV på etableringsgebyret (kr 200,-). Det hele forutsetter 12 måneders bindingstid, og at man napper på tilbudet innen 15.11.2008. Årsprisen blir kr 2.799,- for første året (kr 233,25 pr mnd), fra år 2 kr 2.988,- (kr 249,- pr mnd) - iberegnet kortavgiften selvfølgelig. "Testmåneden" har gitt meg anledning til å se den tekniske kvaliteten på kanalene i RiksPakken (se innlegg over), og bekrefter at RiksTV har laaangt igjen før de får meg til å si opp Canal Digital-abonnementet. Innholdsmessig er RiksPakken en barbert versjon av f.eks. CD's familiepakke. Mvh Brumlebass Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Dette er pokkern meg tvilsom markedsføring. Omtrent som om reklamebudet skulle kommet inn i huset og lest brosjyrene høyt for deg. At man får en måned gratis når man kjøper dekoder er i orden, men dette lukter fis. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Omtrent som om reklamebudet skulle kommet inn i huset og lest brosjyrene høyt for deg. Jeg kan ikke se at den sammenlikningen holder: Ingen leser de to brevene høyt for deg, det er bare å legge dem i papiravfallet. Og ingen tvinger noen til å se på rikspakkekanalene, dette er en svært lite påtrengende vareprøve, som man slipper å se noe til dersom man ikke trykker på de aktuelle knappene på fjernkontrollen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Det var vel mer et bilde enn en sammenligning som var ment å være helt analog, men uansett skader det ikke poenget. Det er en vareprøve. Ute på gata kan man takke nei til vareprøver, slenge dem i søpla, whatever. Her lurer de vareprøvene inn i stua di, og man får tilsynelatende ikke noe valg. Det hadde vært helt i orden om man hadde fått en mail eller noe hvor man kunne registrere seg for gratis kanaler i en måned. Om man ser på kanalene eller ikke er ikke det viktigste (og jeg tviler på at folk flest klarer å styre seg), greia er at man disponerer over dem. Man påprakkes en kjøpsavgjørelse man ikke har bedt om, i mye større grad enn annen reklame. Endret 23. oktober 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Har eg gått glipp av noe? Man har da fortsatt et valg. Nei, faktisk to. Man kan velge å motta tilbudet eller ikke, og man kan velge å godta det eller ikke ved endt prøveperiode. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Må man takke ja til tilbudet, eller må man takke nei hvis man ikke vil ha det? Jeg fikk inntrykk av at man automatisk fikk disse ekstra kanalene, og det er det jeg synes er tvilsomt. Hvis dette ikke er tilfelle er det jo greit. Endret 23. oktober 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Det var vel mer et bilde enn en sammenligning som var ment å være helt analog, men uansett skader det ikke poenget. Det er en vareprøve. Ute på gata kan man takke nei til vareprøver, slenge dem i søpla, whatever. Ja, dette blir på samme måte som når den konkurrerende avisen til den jeg abonnerer meg legger et gratis prøveeksemplar i postkassa mi. De har utnytter en distribusjonskanal som gjør at man slipper å støte på dem på et kjøpesenter for å få en vareprøve. Noe jeg synes er en fordel, selgere på stand er mye mer påtrengende enn å få noe i postkassa eller på TV-skjermen uten at det følger med en kjøpepressende sleiping som vil ha et provisjonssalg på sekundet. Det hadde vært helt i orden om man hadde fått en mail eller noe hvor man kunne registrere seg for gratis kanaler i en måned. Nei, det hadde vært skummelt. Da hadde man allerede gitt sitt samtykke til noe, og måtte finlest betingelsene for å vite om man allerede har sagt jatakk og må avbestille når gratismåneden er over, eller om man må bestille aktivt for å få abonnementet. Man påprakkes en kjøpsavgjørelse man ikke har bedt om, i mye større grad enn annen reklame. Det kan jeg ikke se, så lenge man etter at prøveperioden aktivt må kontakte dem og bestille etter å ha lest et brev. Men det er selvsagt en fare for at de bruker ens "kundeforhold" gjennom at man har gratiskort til å omgå eventuell reservasjon mot telefonsalg. Da snakker man om å påprakkes en kjøpsavgjørelse. Men da er det telefonselgeren som er problemet og påprakker en en kjøpsavgjørelse, og ikke kanalene på TV. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Må man takke ja til tilbudet, eller må man takke nei hvis man ikke vil ha det? Jeg fikk inntrykk av at man automatisk fikk disse ekstra kanalene, og det er det jeg synes er tvilsomt. Hvis dette ikke er tilfelle er det jo greit. Man må etter norsk markedsføringslov aktivt takke ja til et tilbud. Salg ved "passivt samtykke", ved å sende noen et tilbud som man blir kunde av dersom man ikke takker nei til, er forbudt. http://www.lovdata.no/all/tl-19720616-047-001.html#2a § 2a. Krav om betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale m.v. Det er forbudt i næringsvirksomhet a) å kreve betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale, og b) å levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale. Ved leveranse i strid med første ledd bokstav b er mottakeren ikke forpliktet til å betale, så framt ikke annet er bestemt ved lov. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Selvfølgelig må man aktivt takke ja når man eventuelt kjøper produktet, men det jeg spurte om var om man må takke ja til vareprøven. Man påprakkes en kjøpsavgjørelse fordi man må forholde seg til produktet som tilbys på en helt annen og nærere måte enn man gjør hvis man får anledning til å velge å ikke motta. Men som sagt, hvis man må aktivt takke ja til vareprøven er ikke dette et problem. Jeg fikk inntrykk fra førstepost at ekstrakanalene kom helt automatisk. Gjør de? Endret 23. oktober 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Kanalene kom helt automatisk. Eller, de har hele tiden vært i standard-kanallista og programguiden, men sperringen av dem ble automatisk fjernet. Jeg registrerer at du oppfatter dette som kjøpepress, men jeg er ikke enig. I mitt tilfelle sluttet jeg å se noe særlig på dem etter et par uker, og kommer knapt til å merke når de igjen sperres og kun viser svart skjerm med teksten "CA melding: ingen tilgang", og kommer ikke til å ta noen annen kjøpsavgjørelse enn den jeg gjorde da jeg kjøpte dekoder til full pris med kort for gratiskanaler. Nå vet jeg hva jeg den gang takket nei til, er fornøyd med å ha fått vite at det var en riktig avgjørelse. Dette tilbudet kun aktuelt til de som allerede har kort. De som har kjøpt dekoder uten kort for å kun se NRK har ikke fått noen vareprøve eller ny kjøpsavgjørelse. Ja, jeg prøvde å dra ut kortet, da virket ingen kanaler unntatt NRK. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 I går, 17. november, var rikspakkekanalene stengt. Gratis-"måneden" varte altså fra og med 15. september til 16. november, det vil si to måneder og to dager, eller ni uker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå