Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Skrur du av datamaskinen din hver natt?

Skrur du av datamaskinen din hver natt?  

321 stemmer

1. 1. Når skrur du av pcen din?

• Har en pc som står på hele døgnet
      102
    • Har to pcer som står på hele døgnet
      28
    • Har tre eller flere pcer som står på hele døgnet
      15
    • Skrur alltid av pcen om natten
      131
    • Skrur av pcen når jeg er borte (eks jobb/skole/)
      45

Anbefalte innlegg

Her en dag når jeg satt og gjorde naturfaglekser så leste jeg at bare ved å skru av datamaskinen hver natt sparer det mijøet med 400kg CO2 per år.

Og det er kanskje ikke så mye, men det er sikkert ganske mange tilsammen i verden som har sin datamaskin stående på hele natten.

Så tenkte jeg skulle spørre her på forumet om dere forumbrukere skrur av pcen om natten :)

Skrur du av pcn din om natten? hvis ikke, hvor mange pcer har du som står på hele natten?

Endret av Juliess
Poll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bærbar Mac som for det meste står på soverommet. Står på 24/7 og settes kun i dvale på natta (effektforbruk i dvalemodus er ca 0,05 W). På morgenen starter den vanligvis opp seg selv, dens første oppgave hver hverdag er å være vekkerklokka mi (da velger den et par tilfeldige melodier fra ei spilleliste med "oppvåkningsmusikk").

Maskinen min restartes kun i forbindelse med installeringer av systemoppdateringer (det vil si at det kan gå månedsvis mellom hver gang).

Ved transport i huset er den vanligvis på, ved transport til fra arbeid og lignende setter jeg den vanligvis i dvale. Kun på lange reiser slås den helt av når den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Bærbar Mac som for det meste står på soverommet. Står på 24/7 og settes kun i dvale på natta (effektforbruk i dvalemodus er ca 0,05 W).

Det blir 127,4 watt i året :)

Nok til å drive en sparepære i 25,48 timer. Kanskje ikke så mye, men hvis 250000 personer følger ditt eksempel, er vi oppe i 31850000 watt i året, som er i stand til å forsyne en norsk kjernefamilie i et helt år.

Kanskje noe å tenke på.

Forbehold mot regnefeil

Endret av kajac
Lenke til kommentar
Bærbar Mac som for det meste står på soverommet. Står på 24/7 og settes kun i dvale på natta (effektforbruk i dvalemodus er ca 0,05 W).

Forbehold mot regnefeil

Nei, selv om maskinen står på et helt år i dvalemodus så bruker den fortsatt kun 0,05 W (watt). Du tenker kanskje på Wh (wattimer)?

Lenke til kommentar

Forbehold mot regnefeil

Nei, selv om maskinen står på et helt år i dvalemodus så bruker den fortsatt kun 0,05 W (watt). Du tenker kanskje på Wh (wattimer)?

Nei, den bruker 0,05 watt i timen. Når et produkt oppgir en verdi i Watt, er det alltid hvor mye watt som trekkes i løpet av én time. Altså Watt = Watt-time på en måte.

Har du et batteri på 5 Watt og kobler til en lyspære som trekker 5 watt, vil batteriet være tømt i løpet av én time. Bruker du en lysbære på 2,5 watt vil batteriet vare i 2 timer. Skjønner?

Det samme gjelder for øvrig Ampere. 1 A betyr at produktet trekker 1 A pr. time.

Det er som bensinforbruk. Bensinforbruket på bilen din ligger kanskje på 0,8 l, men det betyr ikke at du kan kjøre så langt du vil på 0,8 liter, men du kan kjøre én mil på 0,8 l.

PS: Jeg går på elektrolinje, så jeg bør ha rett her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...