Gå til innhold

Gale farger med rødtone ved scanning av bilde

Anbefalte innlegg

Adobe bruker en plugin for RAW håndtering som kalles Adobe Camera RAW (ACR). Støtten for 400D kom først i versjon 3.6. Så det er mulig å oppgradere plugin-en uten å måtte oppgradere programmet. Men innimellom, så oppgraderer Adobe ACR på en slik måte at man må oppgradere også programmene ...

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så dette er noe man kan laste ned (ACR)...må vel oppgi noe lisens nummer da...

RandiA

Trenger ikke lisensnummer: http://www.adobe.com/support/downloads/pro...latform=Windows

3.7 er nyeste versjon du kan bruke med Elements 4 og 5. Samt PS CS2. Så den er for ny til PS7.

Tom

Takk skal du ha, Tom. Tar vare på den linken til jeg får programmet. Men jeg vet ikke akkurat hva jeg skal laste ned, det står jo Camera Raw Update på alle, og jeg har jo ikke noe å "update", må jeg ikke ha en "basis-fil" først da?

RandiA

Lenke til kommentar
Så dette er noe man kan laste ned (ACR)...må vel oppgi noe lisens nummer da...

RandiA

Trenger ikke lisensnummer: http://www.adobe.com/support/downloads/pro...latform=Windows

3.7 er nyeste versjon du kan bruke med Elements 4 og 5. Samt PS CS2. Så den er for ny til PS7.

Tom

Takk skal du ha, Tom. Tar vare på den linken til jeg får programmet. Men jeg vet ikke akkurat hva jeg skal laste ned, det står jo Camera Raw Update på alle, og jeg har jo ikke noe å "update", må jeg ikke ha en "basis-fil" først da?

RandiA

Det du laster ned er en zip fil som du pakker ut. Der er det en fil du kopier over etter at du har installert elements.

Tom

Lenke til kommentar

Som sagt, Adobe Camera Raw følger med Adobe Photoshop Elements 5. Elements 5 installerer du som vanlig etter at du har installert Canons ScanGear og CanoScan Toolbox. Så kan du gå til Adobes hjemmeside for nedlastinger til Elements som jeg også oppga tidligere. Der laster du ned og installerer "Adobe Photoshop Elements 5.0.2 update" (sjekk først om det er den versjonen som følger med skanneren), deretter ned nyeste Camera Raw oppdatering (4.4.1 til Elements 5 - sjøl om den er plassert under Elements 6). Den legger du inn som angitt i instruksjonene på nedlastingssiden. Du trenger ikke lisensnummer for å laste ned eller installere disse oppdateringene.

Du kan jo også vurdere å kjøpe Elements 6 eller vente til Elements 7 kommer (visstnok i slutten av måneden). Jeg vil anta at Elements 5 holder i lange baner så lenge kameraet ditt er støttet i Camera Raw. Når det er sagt, så er jo Canons Digital Photo Professional (som følger med på cd sammen med EOS 400D) en flott Raw-behandler kombinert med EOS Utilities fra samme cd (disse programmene oppdateres også jevnlig fra Canons hjemmeside for 400D).

PS! Jo, Elements 5 følger virkelig med skanneren på egen cd. Den gjorde i alle fall det hos meg, men jeg hadde kjøpt versjon 6 før jeg kjøpte skanner.

Lenke til kommentar

Det var raskt levert! Bestilte den om natten, til 15.09, mandag og i dag onsdag kom den på døren. Flotte greier. Elements 5.0 var med ja, og veldig mange CD-er som den stod Adobe Elements på. 4 stykker tror jeg, så jeg får vel se på alle og finne ut hva som skal på, senere i kveld.

Randi

Edit: Ser det er flere Elements CD-er for det er en for hvert språk. (Engelsk, tysk, Fransk). jeg har fått installert den , og har lagt inn "fargeprøve" på et tidligere mislykket på gammel scanner. Her er bildet:15/09-2008 : 13:28

Randi

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...