Gå til innhold

Gale farger med rødtone ved scanning av bilde

Anbefalte innlegg

Jeg har en Mustek 1200ED scanner som jeg har brukt noen år. Den har vært helt grei, har ikke så mye bruk for avansert utstyr. Men nå ble jeg litt skuffet da jeg skulle hjelpe en venninne å scanne noen analoge hundebilder hun hadde. Hunden hadde svart(brun) krøllete pels, stod på en grønn plen med skog i bakgrunnen. Et fint bilde. Men hele bildet ble preget av mye mørke-rødt, gresset ble lyst og skogen i bakgrunnen ble også rødbrun. Prøvde diverse variasjoner på kontrast o.l. under scanning, det hjalp ikke. Fikk ikke rettet farger i PS etterpå heller.

Noen som har gode tips, råd her til å få rette farger på scanner, så det ikke preges av mørke, brun-røde farger?

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er et par bilder fra scanner, med de mulighetene jeg har for innstillinger. Det ligger et annet bilde på der, det viser samme hunden, den er blitt veldig rødaktig, det er feil farger.

Det siste bildet viser de helt mislykkede fargene jeg fikk ved scanning, rødtoner, og lyst for det grønne gresset, og rød-brunt for skogen i bakgrunnen. Kan noen hjelpe meg med råd om hvordan jeg kan få rett farger her??? Takknemlig for råd.

RandiA

post-92574-1221397762_thumb.jpgpost-92574-1221397808_thumb.jpg

post-92574-1221397905_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bør vel ha ny scanner :!: (Den Mustek er fra 1999)

Har dere noen formeninger om disse to, kanskje jeg skulle gå for en av de:

EPSON PERFECTION V350 SCANNER eller Canon Skanner CanoScan 8800F

Ikke noe spesielt avansert bruk, men kan jo være lurt å ha anledning til film negativer/dias scanning.

Det er en Perfection V500 som kunne være aktuell, men den er en del dyrere, og jeg vet ikke om det er nødvendig. Varer denne i 10 år også, er det jo greit med investeringen

RandiA

Lenke til kommentar

Begge disse skal være helt greie, og de fleste amatører vil ikke trenge noe mer, heller ikke til film. De mer kritiske filmscanningene kan de ta på profesjonell lab og heller betale litt for det da, og til papirinnscanning holder de aller fleste scannerne på markedet. Personlig har jeg meget god erfaring med Epson, men heller ikke Canon sine er dårlige. Antar du stort sett får det du betaler for...
Lenke til kommentar

Begge disse skal være helt greie, og de fleste amatører vil ikke trenge noe mer, heller ikke til film. De mer kritiske filmscanningene kan de ta på profesjonell lab og heller betale litt for det da, og til papirinnscanning holder de aller fleste scannerne på markedet. Personlig har jeg meget god erfaring med Epson, men heller ikke Canon sine er dårlige. Antar du stort sett får det du betaler for...

Takk for respons...kikket litt på tester, nå ble det Canon CanoScan 8800..så håper jeg det valget ble nogenlunde rett... :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny skanner. Du kommer til å bli fornøyd med denne som er enkel i bruk og gir gode resultater (sjøl om det er mer å hente ut fra negativet med en filmskanner). Hvis du ikke har Photoshop fra før, så følger Photoshop Elements 5 med i pakka på denne skanneren. Jeg anbefaler at du installerer denne sammen med Canons ScanGear, CanoScan Toolbox og OmniPage SE (hvis du skal drive med OCR) og dropper resten av programvaren som følger med. Jeg har denne sjøl og har kommentert den litt i en tråd og nok en tråd i dette forumet.

Ser at du har skannet papirbildet i 300 ppi og det er en grei tommelfingerregel når man skanner noe som er i sin fulle størrelse (som man ikke skal forstørre noe særlig mer etterpå). Når du skanner negativer så er det som skannes bare 24mm x 36mm på vanlig 135-film og beregnet på at bildet skal forstørres på en papirkopi. Jeg vil derfor anbefale at du skanner negativet i minst 2400 ppi for best resultat. Prøv deg gjerne fram og se hva som funker best for deg.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, BonzoDog...det var grundige evalueringer du har gjort der :thumbup: ...i etterkant ser det ut som jeg har gjort et valg som passer meg da. Skal merke meg de innscannings ppi-ene ja. Går ut ifra det er et manual med, eller at det kan taes ned fra nett.

(Fatter ikke hva som skjedde med min Mustek, men nå står det på software opp til Windows 98 da, og jeg har tatt på xp etter det kjøpet.

Den er grei til dokument scanning, så jeg gir den til noen som ikke har scanner. Bra fotoprogram fulgte med den også)

Vet ikke om Elements 5 kan erstatte PS 7.0 som jeg har da. Men regner med det kommer lisens med, så kan jeg ha det på en av maskinene mine.

RandiA

Lenke til kommentar
Vet ikke om Elements 5 kan erstatte PS 7.0 som jeg har da.
Du burde egentlig oppgradere til CS3 nå, for du vil sannsynligvis ikke få lov til å oppgradere til CS4, og da "mister" du videre rett til å oppgradere... Det er tross alt mye billigere å oppgradere enn å kjøpe ny lisens.
Lenke til kommentar
Vet ikke om Elements 5 kan erstatte PS 7.0 som jeg har da.
Du burde egentlig oppgradere til CS3 nå, for du vil sannsynligvis ikke få lov til å oppgradere til CS4, og da "mister" du videre rett til å oppgradere... Det er tross alt mye billigere å oppgradere enn å kjøpe ny lisens.

Nei, har undersøkt, går ikke an å oppgradere PS 7.0 til CS

RandiA

Lenke til kommentar

Her er forresten en ny "prøve" jeg tok med min scanner...vet ikke hvorfor den store skriften øverst til høyre som er hvit på original-arket, ble rosarød her...? :hmm:

RandiA

post-92574-1221478034_thumb.jpg post-92574-1221695547_thumb.jpg

Edit: Legger inn samme bilde fra ny-scanneren. Den var enkel og oversiktlig å bruke. (Nå har jeg ikke vært så nøye med denne scanne-prøven, lagt inn litt skjevt blant annet, men det var fargene som var av interesse):

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Vet ikke om Elements 5 kan erstatte PS 7.0 som jeg har da. Men regner med det kommer lisens med, så kan jeg ha det på en av maskinene mine.

RandiA

Ut ifra hva du har beskrevet som din bruk av PS7; så tror jeg at Elements 5 vil holde.

Her er forresten en ny "prøve" jeg tok med min scanner...vet ikke hvorfor den store skriften øverst til høyre som er hvit på original-arket, ble rosarød her...? :hmm:

RandiA

Er dette den samme scanneren som du brukte da du kopierte en objektiv-test og sendte til meg? Det fungerte greit da. Ser ut som om selve lysekilden er i ferd med å gi seg ...

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

:!: :!: ...fint at noen kjenner "mitt bruk", Tom. Det er OK med PS7.0 har inhgen problemer med den. Mulig jeg har sett på den oppgraderingen ja,k-ryeng, syntes vel den var dyr.

Er Elements 5.0 lettere å bruke da? Behandler vel ikke RAW filer den heller? Trenger ikke noe veldig avansert jeg nei. Har noen venner som driver det stort med grafisk design og slikt og de har største utgave av den CS greia. Men jeg vil aldri ha tid til å gå SÅÅÅÅ mye inn for saken.

Ang. scanner, Tom...joda det er samme scanner, og den har fungert OK før. Du kan ha rett at det har noe med lyskilden å gjøre, for av og til kommer ikke lyset på i det hele tatt og jeg tar ut og inn strøm-kabel. På hvite ark med skrift er den fortsatt OK.

Vil vel koste mer å repare den enn at det lønner seg tenker jeg.

Takker for fin hjelp igjen.

RandiA

Lenke til kommentar

Jeg kjenner dessverre ikke Photoshop Elements 5, men jeg bruker versjon 6 i alle fall (i slutten av måneden kommer visstnok Elements versjon 7 også). Tidligere har jeg brukt Photoshop 7.0, og mitt (subjektive) inntrykk er at Photoshop Elements 6 er mye bedre og raskere til mitt bruk en Photoshop 7 ville ha vært. Fullversjonen av Photoshop skal jo dekke et mye større område enn foto, mens Elements er mer strømlinjeformet for foto og skanner. Enklere i bruk og mye billigere, men mindre detaljkontroll.

Adobe Camera RAW også en del av Photoshop Elements, så du har full RAW-støtte. Se hvilke oppdateringer som har kommet for Elements hos Adobe.

Når det gjelder dokumentasjon, så er det en Elements 6 User Guide til nedlasting hos Adobe. Fant ingen for Elements 5.

Jeg foreslår at du sender din gamle skanner til gjenvinning. Planskannere er såpass billige nå, så gi-bort eller reparasjon er nok bortkastet tid.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, BonzoDog. Mye fornuft i det der. Ser du har bortvalgt PS 7 for Elements da. Er litt spent på den der. Lurer på om verson 5 har for raw da...men nå er scanner på vei, så jeg finner det snart ut.

Fant et billig hefte på Bokklubben, kan være greit å slå opp i, men må først se om det virkelig er E 5 som medfølger. Har to bøker på PS 7,0..og det høres troverdig ut at Elements er mer rettet bare mot foto og det er det jeg har mest bruk for...synes det er mye forvirrende i PS7 så mange måter å gjøre ting på, og så mye redskaper at man går seg helt vill :roll:

Ser det er noen tutourials ute på nettet også...dessuten har Digital Foto stadig serier med Elements saker.

RandiA

Lenke til kommentar
Husker ikke om PS Elements 5 har støtte for EOS 400D. Men jeg tror at den har det. Og ettersom ggole er min venn, så ser jeg at Adobe Camera RAW kom med støtte for 400D i versjon 3.6 som jeg mener støttes av PSE 5.

Tom

Det høres bra ut ja... :hmm: kanskje jeg vanemenneske greier å rive meg løs fra vanlig PS 7.0 da :!: ..men kanskje ikke glede meg for tidlig, for det er jo ikke sikkert at det er den E 5.0 som medfølger scanneren, selv om jeg har sett det i noen reklamer, beskrivelser... ("har støtte for EOS 400D ??? med det menes...??)

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...