Gå til innhold

Hvor lenge kommer cd-plata til å overleve ?

albions

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er vel ingen tvil om at Cden er på vei ut og kanskje vil "forsvinne" iløpet av de neste årene, men det som blir spennende er jo å se hva som skjer da. Blir spennende å se om dette er slutten på musikk som "objekt".

Nekter å tro på at musikk som objekt vill forsvinne, det er mange inkludert meg selv som liker å ha cd`en fysisk i hylla. Kapasiteten til cd plata er også akkuratt passe, det er få som fyller heile plata med musikk. Ser ikkje heilt ka som skal være avtageren til cd plata. Dvd f.eks kan ikkje være nødvendig da den har alt for stor kapasitet. Selv så tar eg å ripper alle cd`ene mine å lager dem på pc`en min som flac eller waw som backup i tilfelle ein av cd`ene skulle bli skadet.

Endret av albions
Lenke til kommentar

I en stadig mer digitalisert hverdag er det ikke fullstendig umulig å tenke seg at CD-en kan erstattes med en heldigital løsning. Noe à la Nine Inch Nails gjorde med The Slip. Det største problemet i dag er gamle vaner, materialisme og en praktisk løsning på selve musikksalget. Flere torrentsider er allerede milevis foran plateselskapene når det gjelder innovasjon, kreative løsninger og forbrukervennlighet. Blir spennende å se, ja.

Lenke til kommentar
I en stadig mer digitalisert hverdag er det ikke fullstendig umulig å tenke seg at CD-en kan erstattes med en heldigital løsning. Noe à la Nine Inch Nails gjorde med The Slip. Det største problemet i dag er gamle vaner, materialisme og en praktisk løsning på selve musikksalget. Flere torrentsider er allerede milevis foran plateselskapene når det gjelder innovasjon, kreative løsninger og forbrukervennlighet. Blir spennende å se, ja.

Så lenge du har den intensjonen om å betale for musikken, så må jo folk flest synest at det er gøyere å betale for noe "fysisk" en ein pc fil.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner poenget, men hvis den digitale utgaven, som med rette forhold både kan vare lenger og ha bedre lydkvalitet enn en CD tillater, er billigere enn en fysisk gjenstand (la oss si at en vanlig pris for en ny CD her i Norge er 189,- og en digital utgave koster maks 49,-), da hadde i alle fall jeg gladelig betalt.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner poenget, men hvis den digitale utgaven, som med rette forhold både kan vare lenger og ha bedre lydkvalitet enn en CD tillater, er billigere enn en fysisk gjenstand (la oss si at en vanlig pris for en ny CD her i Norge er 189,- og en digital utgave koster maks 49,-), da hadde i alle fall jeg gladelig betalt.

Nja, ein digital nedlasting koster rundt 80 med DRM og crappy kvalitet. Ein vanlig CD koster fra 50-149 kr. Da er det bedre å kjøpe musikken fysisk og rippe den selv med god kvalitet. Så har du musikken fysisk i hylla samtidig som du har den som backup på pcen.

Lenke til kommentar

Problemet med slikt er at en mister musikken en har betalt for om pcen eller mp3spilleren krasjer.

Jeg for min del kommer aldri til å betale for digital musikk. Om jeg kun vil ha musikkfilene laster jeg ned musikken, om jeg skal betale noe vil jeg ha et fysisk samleobjekt jeg kan sette i hylla sammen med andre album.

Lenke til kommentar
Artig å se at så mange er så glade i LP :)

Tror nok at det blir digitalisering.

Kjøp CD'er og støtt musikkindustrien uansett!

Tror også at det kommer til å bli mere nedlasting av digital musikk på nettet, men har ikkje noe tro på at cd/dvd plata kommer til å forsvinne med det første.

Lenke til kommentar

Etterhvert som vi nå ser en sosial dreining mot det virtuelle - vennskap og posering blir etter hvert like mye en online-aktivitet som en "real life"-aktivitet, så tror jeg det er rom for heldigitaliserte musikkfiler som et slags statussymbol, på samme måte som en fyldig og riktig musikksamling har vært det i fortiden. Cun er inne på det når han nevner materialisme som en av årsakene til at CDer fortsatt selger, og det er noe i det. Selv kjøper jeg en god del CDer, selv om det har bremset litt de siste årene (spiller for mye WoW, sukk, har ikke tid til å høre gjennom alt), men mye av årsaken er at jeg får en slags indre tilfredsstillelse av å vite at jeg har en god musikksamling. Den dagen jeg får den samme showoff-effekten av et lagringsmedium fylt av musikkfiler så går nok CD-formatet raskt i glemmeboka. Foreløpig er det ikke aktuelt, men hvem vet? Utviklingen går fort :)

(Ja, jeg setter ting litt på spissen med showoff-effekt osv, men det er noe i det også. Musikk kan gi status, eller følelse av status)

Lenke til kommentar
Problemet med slikt er at en mister musikken en har betalt for om pcen eller mp3spilleren krasjer.

Jeg for min del kommer aldri til å betale for digital musikk. Om jeg kun vil ha musikkfilene laster jeg ned musikken, om jeg skal betale noe vil jeg ha et fysisk samleobjekt jeg kan sette i hylla sammen med andre album.

Nettopp derfor skrev jeg dette tidligere i tråden: ... man kjøper et digitalt album fra et nettsted hvor man kan laste ned utallige ganger som sikkerhet (hvis f.eks. harddisken med musikken krasjer). CD-er og LP-er er heller ingen evighetsgaranti.

Lenke til kommentar

Skal noe overta for CD-en, vil det komme med BEDRE lyd-kvalitet, og ikke dårligere... Jeg forstår ikke folk som sammenligner CD-kvalitet med skitne mp3 filer. Og mener at mp3 skal ta over for CD, som i utgangspunktet ikke er noe spesielt bra en gang!

Lenke til kommentar
Skal noe overta for CD-en, vil det komme med BEDRE lyd-kvalitet, og ikke dårligere... Jeg forstår ikke folk som sammenligner CD-kvalitet med skitne mp3 filer. Og mener at mp3 skal ta over for CD, som i utgangspunktet ikke er noe spesielt bra en gang!

Jeg snakker om FLAC, som er like bra som lyden på CD-er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...