Gå til innhold

Hva er sunt å spise?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er som sagt en fordel at mesteparten av fettet du får i deg kommer fra sunne fettsyrer f.eks fet fisk, tran, Udo`s Choice, havregryn, nøtter uten krydder/usunt fett.

Langsomme karbohydrater er bra om morgenen, da de hjelper deg utover dagen f.eks havregryn.

Sunne proteinkilder kan være tunfisk, karbonadekjøttdeig, skummet melk, mager Kesam.

For å opprettholde en god forbrenning er det anbefalt å spise 5-7 ganger hver dag, men ikke så mye mat at det strider mot kaloriinntaket du har satt deg.

Ellers er det viktig å få i seg vitaminer og mineraler i form av frukt og grønt.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Jeg sier frokost er sunt, fordi det sier alle!

Høyde: 166-168

Veier: 55kg

Edit: Vil helst vite hva slags mat jeg burde spise? Grunnen er at jeg ikke vet så mye om hvilket mat som har hvilken vitaminer..

alle sier nok ikke det, da det er kommet studier som indikerer mat skal man ned i vekt skal man droppe frokosten, men du sier ikke noe om hva du du skal oppnå, skal du ned i vekt opp i vekt, hva skal du egneltig`?

Lenke til kommentar
Jeg sier frokost er sunt, fordi det sier alle!

Høyde: 166-168

Veier: 55kg

Edit: Vil helst vite hva slags mat jeg burde spise? Grunnen er at jeg ikke vet så mye om hvilket mat som har hvilken vitaminer..

alle sier nok ikke det, da det er kommet studier som indikerer mat skal man ned i vekt skal man droppe frokosten, men du sier ikke noe om hva du du skal oppnå, skal du ned i vekt opp i vekt, hva skal du egneltig`?

Jeg skal faktisk ingen av dem, passer sånn som jeg er..

Vil bare ha bedre kropp, bedre muskler, og jeg trener en del i uka..

Lenke til kommentar

Du må ikke ha fettprosenten på et bestemt nivå for å få muskler. Hvis du ikke mener mer definerte muskler eller noe..

Finn ut hva du forbrenner hver dag med dine rutiner og få i deg det + 500 kalorier for å bygge muskler. Husk at styrketrening ikke er trylling. Veier du f,x 70 kilo og vil legge på deg 5 kilo muskler, så kan du ikke spise og oppføre deg som en som bare veier 70.

Lenke til kommentar
Du må ikke ha fettprosenten på et bestemt nivå for å få muskler. Hvis du ikke mener mer definerte muskler eller noe..

Finn ut hva du forbrenner hver dag med dine rutiner og få i deg det + 500 kalorier for å bygge muskler. Husk at styrketrening ikke er trylling. Veier du f,x 70 kilo og vil legge på deg 5 kilo muskler, så kan du ikke spise og oppføre deg som en som bare veier 70.

skriver du til meg? Er en grunn til at folk bulker skjønner du... Og hva mener du at man må opp i fettprosent for å få definerte muskler ? :!: du har virkelig misforstått her, Når du har lav fettprosent så får du mer synlige muskler, det som er hele greia, hvorfor tror du folk går ned i vekt for å få frem 6 pack?

Lenke til kommentar

"Du må ikke ha fettprosenten på et bestemt nivå for å få muskler. Hvis du ikke mener mer definerte muskler eller noe.."

dette skrev du, du skjønner vel at det misforstås da, det det mao står at du må ha større fettprosent for å få mer definerte muskler.. og siden du ikke quota så regna jeg med du siktet til meg.

Lenke til kommentar

Skjønner at det kan misforstås, setningen utelukker ikke den betydningen du påpeker. Men den kunne like gjerne ment det motsatte (og det gjør den jo)

Men i hvert fall så var det litt dumt av meg å ikke quote, men trådstarter skrev "aha takk, men for å få muskler, må jeg ha fett prosent mitt på et bestemt nivå" Det var det jeg svarte på.

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på den individuell insuling sensetiviteten, men langsomme karb gir stabilt blodsukker, mens raske karb er litt høyt i starten og litt lavt på slutten.

For høyt er ikke bra siden det demper produksjon av et eller annet som er relatert til veksthormon (husker ikke hva) mens for lavt blodsukker (når du er sulten f,x) også er dårlig for anabolismen i kroppen din.

GI er ikke tull

Lenke til kommentar
Det kommer litt an på den individuell insuling sensetiviteten, men langsomme karb gir stabilt blodsukker, mens raske karb er litt høyt i starten og litt lavt på slutten.

For høyt er ikke bra siden det demper produksjon av et eller annet som er relatert til veksthormon (husker ikke hva) mens for lavt blodsukker (når du er sulten f,x) også er dårlig for anabolismen i kroppen din.

GI er ikke tull

Jo, GI er bare tull.

Vet du hva GI er et mål for ? Og hvordan metodikken er for å definere GI på en matvare?

Hvis du absolutt skal ha et mål på insulinutskillelsen, blir det mye mer riktig å bruke GL. Men dette er også feil i den store sammenhengen, for det tar ikke høyde for resten av måltidsammensetningen.

Spis ting fra naturen, så klarer man seg bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...