DaddyYankee Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hva er sunt å spise? Jeg trener ikke så veldig, men jeg begynner å jogge rundt 30 minutter hverdag, og spiller fotball, er det noe sunt jeg bør spise? Frokosten er alltid sunt. Men resten av dagen? Hvor mange ganger om dagen burde jeg spise? Og hva burde jeg spise? Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hvor mange ganger har ikke så mye å si (selv om mange mener det..) bare pass på at blodsukkeret ditt er stabilt. Spis masse proteiner, langsomme karbohydrater (Med untak av rett etter trening der det er en ide å spise raske) og sunne fettsyrer. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Du lurer på hva som er sunt, men du sier at frokosten din er sunn, da vurde du vite hva sunn mat er da, og hva definerer du med sunn frokost? og ingen kan gi deg en pekepinn på hvor mye mat du skal spise når du ikke sier en dritt om hva du veier, hvor høy du er og alderen din. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Det er som sagt en fordel at mesteparten av fettet du får i deg kommer fra sunne fettsyrer f.eks fet fisk, tran, Udo`s Choice, havregryn, nøtter uten krydder/usunt fett. Langsomme karbohydrater er bra om morgenen, da de hjelper deg utover dagen f.eks havregryn. Sunne proteinkilder kan være tunfisk, karbonadekjøttdeig, skummet melk, mager Kesam. For å opprettholde en god forbrenning er det anbefalt å spise 5-7 ganger hver dag, men ikke så mye mat at det strider mot kaloriinntaket du har satt deg. Ellers er det viktig å få i seg vitaminer og mineraler i form av frukt og grønt. Endret 15. september 2008 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Jeg sier frokost er sunt, fordi det sier alle! Høyde: 166-168 Veier: 55kg Edit: Vil helst vite hva slags mat jeg burde spise? Grunnen er at jeg ikke vet så mye om hvilket mat som har hvilken vitaminer.. Endret 15. september 2008 av Fight4Lov3 Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ren mat. Grovbrød, skummet/lett melk, kjøtt (helst ubehandlet og ikke stekt i fett eller noe..) Frukt og grønt. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Ren mat. Grovbrød, skummet/lett melk, kjøtt (helst ubehandlet og ikke stekt i fett eller noe..) Frukt og grønt. aha takk, men for å få muskler, må jeg ha fett prosent mitt på et bestemt nivå, hvordan sjekker jeg fett prosente mitt? Takk igjen alle sammen! Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg sier frokost er sunt, fordi det sier alle! Høyde: 166-168 Veier: 55kg Edit: Vil helst vite hva slags mat jeg burde spise? Grunnen er at jeg ikke vet så mye om hvilket mat som har hvilken vitaminer.. alle sier nok ikke det, da det er kommet studier som indikerer mat skal man ned i vekt skal man droppe frokosten, men du sier ikke noe om hva du du skal oppnå, skal du ned i vekt opp i vekt, hva skal du egneltig`? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Jeg sier frokost er sunt, fordi det sier alle! Høyde: 166-168 Veier: 55kg Edit: Vil helst vite hva slags mat jeg burde spise? Grunnen er at jeg ikke vet så mye om hvilket mat som har hvilken vitaminer.. alle sier nok ikke det, da det er kommet studier som indikerer mat skal man ned i vekt skal man droppe frokosten, men du sier ikke noe om hva du du skal oppnå, skal du ned i vekt opp i vekt, hva skal du egneltig`? Jeg skal faktisk ingen av dem, passer sånn som jeg er.. Vil bare ha bedre kropp, bedre muskler, og jeg trener en del i uka.. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Når du skal ha mer muskler så må du legge på deg.... så du er en av dem faktisk, uansett om du vil eller ikke... Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Du må ikke ha fettprosenten på et bestemt nivå for å få muskler. Hvis du ikke mener mer definerte muskler eller noe.. Finn ut hva du forbrenner hver dag med dine rutiner og få i deg det + 500 kalorier for å bygge muskler. Husk at styrketrening ikke er trylling. Veier du f,x 70 kilo og vil legge på deg 5 kilo muskler, så kan du ikke spise og oppføre deg som en som bare veier 70. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Du må ikke ha fettprosenten på et bestemt nivå for å få muskler. Hvis du ikke mener mer definerte muskler eller noe.. Finn ut hva du forbrenner hver dag med dine rutiner og få i deg det + 500 kalorier for å bygge muskler. Husk at styrketrening ikke er trylling. Veier du f,x 70 kilo og vil legge på deg 5 kilo muskler, så kan du ikke spise og oppføre deg som en som bare veier 70. skriver du til meg? Er en grunn til at folk bulker skjønner du... Og hva mener du at man må opp i fettprosent for å få definerte muskler ? :!: du har virkelig misforstått her, Når du har lav fettprosent så får du mer synlige muskler, det som er hele greia, hvorfor tror du folk går ned i vekt for å få frem 6 pack? Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg skrev ikke at man måtte opp i fettprosent for å få defineringer. Mente motsatt (selv om det jeg egentlig skrev var at fettprosenten i utgangspunktet bare var relevant i forhold til defineringe). Og jeg skrev ikke til deg. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 "Du må ikke ha fettprosenten på et bestemt nivå for å få muskler. Hvis du ikke mener mer definerte muskler eller noe.." dette skrev du, du skjønner vel at det misforstås da, det det mao står at du må ha større fettprosent for å få mer definerte muskler.. og siden du ikke quota så regna jeg med du siktet til meg. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Skjønner at det kan misforstås, setningen utelukker ikke den betydningen du påpeker. Men den kunne like gjerne ment det motsatte (og det gjør den jo) Men i hvert fall så var det litt dumt av meg å ikke quote, men trådstarter skrev "aha takk, men for å få muskler, må jeg ha fett prosent mitt på et bestemt nivå" Det var det jeg svarte på. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 fersk mat, altså ikke plastikk dritt ala toro & andre ferdigretter. spis helst mat du tilbereder selv fra ferske råvarer. det å ta tran hver dag er også en lur vane å ha Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Alt som kommer fra direkte naturen er bra. Ikke heng deg opp i alt tullet om GI osv. Spis naturlig mat, og mat som er minimalt prosessert. Masse fukt, grønnsaker, kjøtt, nøtter osv, osv Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Det kommer litt an på den individuell insuling sensetiviteten, men langsomme karb gir stabilt blodsukker, mens raske karb er litt høyt i starten og litt lavt på slutten. For høyt er ikke bra siden det demper produksjon av et eller annet som er relatert til veksthormon (husker ikke hva) mens for lavt blodsukker (når du er sulten f,x) også er dårlig for anabolismen i kroppen din. GI er ikke tull Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Det kommer litt an på den individuell insuling sensetiviteten, men langsomme karb gir stabilt blodsukker, mens raske karb er litt høyt i starten og litt lavt på slutten. For høyt er ikke bra siden det demper produksjon av et eller annet som er relatert til veksthormon (husker ikke hva) mens for lavt blodsukker (når du er sulten f,x) også er dårlig for anabolismen i kroppen din. GI er ikke tull Jo, GI er bare tull. Vet du hva GI er et mål for ? Og hvordan metodikken er for å definere GI på en matvare? Hvis du absolutt skal ha et mål på insulinutskillelsen, blir det mye mer riktig å bruke GL. Men dette er også feil i den store sammenhengen, for det tar ikke høyde for resten av måltidsammensetningen. Spis ting fra naturen, så klarer man seg bra Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hva mener du med måltidssammensettningen? Er jo greit med litt fruktjuice av og til, men drikker man det hele tiden og i lag med finbrød får man dårlig insuling sensetivitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå