TASan Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Dette er bare noe jeg lurer på. Rent teoretisk sett. Er ikke sånn at jeg vil gjøre absolutt alt for å få farta opp på scooteren min. Synes dette bare var en litt interessant tanke. Iallefall; hvis jeg skal på skolen og vil at sykkelen min skal dra godt oppover, bør jeg da ha sekken min på ryggen, eller mellom beina? Eller vil ikke det bli så stor forskjell fordi sekken veier så lite som 3-4kg? Og hva er best for en morgenkald scooter? Scenario 1: Kjøre oppover ca 500 meter (6000RPM). Bortover ca 1 km (7,500-8000RPM). Nedover ca 2-3km (11,500-12,500RPM) Scenario 2: Kjøre nedover ca 500 meter (11,500 - 12,500RPM) Bortover ca 500-700 meter (10000-11,5000RPM) Bortover ca 3-3,5km (8000-9000RPM) Også en ting til jeg lurer på om scooteren min. Av og til er det sånn at den drar godt i nedoverbakke og speedomenernåla er synkronisert med turtellernåla (som i det høyeste giret på en bil), og av og til er det sånn at scooteren liksom aldri "slipper" og at den bremser litt i nedoverbakke og nålene er ikke synkronisert (som i 3-4 giret på en bil). Dette er uavhengig om den er varm eller kald, men den drar på en måte oftere bedre når den er kald. Hva kan dette være? Feil på variatoren? Virker som om det plutselig "får tilbake" det siste giret som variatorringen "tar" av og til. Scooteren er en Sym Jet Euro X 50ccm som går kjempegodt. Er helt original og gått litt over 2000km. Den har vært på førstegangsservice. Den har potteplombering, men vet ikke om disse scooterne har variatorring. Potteplomberingen etter hva jeg ser er et rør som er tetta i enden. Dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener Håper jeg får svar på alle disse spm. her! Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 14. september 2008 Rapporter Del Skrevet 14. september 2008 Min drar også bedre når den er kald, har Honda SFX jeg da. Virker nesten som om det er reima som tar bedre når den er kald Lenke til kommentar
storkers Skrevet 15. september 2008 Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 den vill gå like fort uansett kor du har sekken fårdi massen (deg,scooter,sekk) er den samme. det beste for en morgen kald motor er og la den bakke seg varm. du kan jo prøve rense variator overføringen. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 15. september 2008 Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 Som sagt, så fremst hjulet ikke spinner på grunn av dårlig grep så har ikke vektfordelingen noe å si for draget. Lenke til kommentar
TASan Skrevet 15. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) den vill gå like fort uansett kor du har sekken fårdi massen (deg,scooter,sekk) er den samme. det beste for en morgen kald motor er og la den bakke seg varm. du kan jo prøve rense variator overføringen. Hva vil det si å bakke seg varm da? Bakke nedover eller oppover? (sikkert oppover). Endret 15. september 2008 av TASan Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 15. september 2008 Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 Er nok oppover han mener ja, for nedover blir den jo nesten nedkjølt Selv mener jeg at mopeden bør stå noen minutter å svive før du kjører, og så kjøre litt forsiktig de første hundre meterne. Så gir du skikkelig på. Lenke til kommentar
TASan Skrevet 15. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 Hvordan kan mopeden bli nedkjølt når nåla bunner turtellermålern? Målern går til 12000 og nåla går lett 12,500+. Skjønner ikke hvordan luftstrømmen som kommer da skal klare å kjøle ned motoren fortere enn den blir oppvarmet? Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 15. september 2008 Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 Nja tenkte ikke helt på det nei Er noen som har turtalls-sperre også da. Lenke til kommentar
storkers Skrevet 15. september 2008 Rapporter Del Skrevet 15. september 2008 (endret) at en motor bakker seg varm betyr at den står i ro og bakker en stund før du kjører,dærav ordet bakke-gass (tomgang)..eller at du kjører rolig i ca 4-5 min før du gjer på slik !butthead! sa på slutten av 22:57 innlegget.dette fårdi det er mindre gods i stemplet enn sylinderen,å stemplet utvider seg da fortere enn sylinderen av varmen som oppstår,og da kan det fort bli skjærings.. at du bynner med en gang å kjøre som om du skulle vært fremme helst i går,har ingen fårbrenningsmotora godt av. Endret 15. september 2008 av storkers Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 16. september 2008 Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Stå å bakke = stå å gå på tomgang. Lenke til kommentar
TASan Skrevet 16. september 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Aha, takk for oppklaringen Veldig fint med svar her Tusen takk [closed] Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 16. september 2008 Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Min drar også bedre når den er kald, har Honda SFX jeg da.Virker nesten som om det er reima som tar bedre når den er kald Kald luft til motoren gjør at den går bedre, høyere tetthet tror jeg det er. Men viktig å la motoren stå på tomgang noen minutter før du kjører nå som det er så kaldt, i værste fall kan den skjære seg siden stempelet utvider seg raskere enn sylinderen. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 16. september 2008 Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Kald luft til motoren gjør at den går bedre, høyere tetthet tror jeg det er. Det er vel heller det at choken er på når den er kald, så den får mer bensin. Temperaturforskjellen på innsugsluften på en kald vs. en varm motor er nok så liten at det ikke har noen praktisk betydning, ihvertfall ikke på en moped. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 16. september 2008 Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Har erfart at kald moped går bedre enn varm, og det var en med manuell choke. Lenke til kommentar
storkers Skrevet 16. september 2008 Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 ingen mopeda går bedre kald enn varm,da er det i såfall noe fårferdelig galt noen plass. e dåkker surrat i hodet ? Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 16. september 2008 Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Har en bakke som jeg bruker å teste på, gjorde 7 km/t ekstra oppover når gamlescooteren var kald, med den nye går den bare dårligere kald, så bruker å varme skikkelig opp. Lenke til kommentar
storkers Skrevet 16. september 2008 Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 som sagt da er det noe galt. tipper den gamle fikk får lite bensin når den var varm.og at forgasseren på den nye er orndtlig justert. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 16. september 2008 Rapporter Del Skrevet 16. september 2008 Innsprøt på den nye Spørs om ikke det var forgassergreier med den gamle ja, men var jo helt ny og aldri tuklet med. Lenke til kommentar
WD40 Skrevet 17. september 2008 Rapporter Del Skrevet 17. september 2008 Kald luft til motoren gjør at den går bedre, høyere tetthet tror jeg det er. Det er vel heller det at choken er på når den er kald, så den får mer bensin. Temperaturforskjellen på innsugsluften på en kald vs. en varm motor er nok så liten at det ikke har noen praktisk betydning, ihvertfall ikke på en moped. Jaså?? http://www.mc24.no/article.php?articleID=1...;categoryID=114 Dessuten kjører du jo ikke med choke på, choke'n er for å lette start av motoren når den er kald. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 17. september 2008 Rapporter Del Skrevet 17. september 2008 Furian min går bedre på vinteren, kanskje opptil 5 km/t fortere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå