Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vekt mot fremhjul eller bakhjul?


TASan

Anbefalte innlegg

Dette er bare noe jeg lurer på. Rent teoretisk sett. Er ikke sånn at jeg vil gjøre absolutt alt for å få farta opp på scooteren min. Synes dette bare var en litt interessant tanke.

 

Iallefall; hvis jeg skal på skolen og vil at sykkelen min skal dra godt oppover, bør jeg da ha sekken min på ryggen, eller mellom beina? Eller vil ikke det bli så stor forskjell fordi sekken veier så lite som 3-4kg?

 

Og hva er best for en morgenkald scooter?

 

Scenario 1:

Kjøre oppover ca 500 meter (6000RPM).

Bortover ca 1 km (7,500-8000RPM).

Nedover ca 2-3km (11,500-12,500RPM)

 

Scenario 2:

Kjøre nedover ca 500 meter (11,500 - 12,500RPM)

Bortover ca 500-700 meter (10000-11,5000RPM)

Bortover ca 3-3,5km (8000-9000RPM)

 

Også en ting til jeg lurer på om scooteren min. Av og til er det sånn at den drar godt i nedoverbakke og speedomenernåla er synkronisert med turtellernåla (som i det høyeste giret på en bil), og av og til er det sånn at scooteren liksom aldri "slipper" og at den bremser litt i nedoverbakke og nålene er ikke synkronisert (som i 3-4 giret på en bil). Dette er uavhengig om den er varm eller kald, men den drar på en måte oftere bedre når den er kald.

 

Hva kan dette være? Feil på variatoren? Virker som om det plutselig "får tilbake" det siste giret som variatorringen "tar" av og til. Scooteren er en Sym Jet Euro X 50ccm som går kjempegodt. Er helt original og gått litt over 2000km. Den har vært på førstegangsservice. Den har potteplombering, men vet ikke om disse scooterne har variatorring. Potteplomberingen etter hva jeg ser er et rør som er tetta i enden. Dere skjønner forhåpentligvis hva jeg mener :)

 

Håper jeg får svar på alle disse spm. her! Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
den vill gå like fort uansett kor du har sekken fårdi massen (deg,scooter,sekk) er den samme.

 

det beste for en morgen kald motor er og la den bakke seg varm.

 

du kan jo prøve rense variator overføringen.

 

Hva vil det si å bakke seg varm da?

Bakke nedover eller oppover? (sikkert oppover).

Endret av TASan
Lenke til kommentar

at en motor bakker seg varm betyr at den står i ro og bakker en stund før du kjører,dærav ordet bakke-gass (tomgang)..eller at du kjører rolig i ca 4-5 min før du gjer på slik

!butthead! sa slutten av 22:57 innlegget.dette fårdi det er mindre gods i stemplet enn sylinderen,å stemplet utvider seg da fortere enn sylinderen av varmen som oppstår,og da kan det fort bli skjærings..

 

at du bynner med en gang å kjøre som om du skulle vært fremme helst i går,har ingen fårbrenningsmotora godt av.

Endret av storkers
Lenke til kommentar
Min drar også bedre når den er kald, har Honda SFX jeg da.

Virker nesten som om det er reima som tar bedre når den er kald :hmm:

 

Kald luft til motoren gjør at den går bedre, høyere tetthet tror jeg det er.

 

Men viktig å la motoren stå på tomgang noen minutter før du kjører nå som det er så kaldt, i værste fall kan den skjære seg siden stempelet utvider seg raskere enn sylinderen.

Lenke til kommentar
Kald luft til motoren gjør at den går bedre, høyere tetthet tror jeg det er.

 

Det er vel heller det at choken er på når den er kald, så den får mer bensin. Temperaturforskjellen på innsugsluften på en kald vs. en varm motor er nok så liten at det ikke har noen praktisk betydning, ihvertfall ikke på en moped.

 

Jaså??

 

http://www.mc24.no/article.php?articleID=1...;categoryID=114

 

Dessuten kjører du jo ikke med choke på, choke'n er for å lette start av motoren når den er kald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...