Gå til innhold

[LØST] Hva er beste program mot keyloggers og annet "drit"?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har vært sløv med å scanne maskinen min det sist året. Leste om keyloggere et sted for ikke lenge siden, og fikk litt "skrekken" for det.

Har Vista sp1 på maskinen.

Lastet ned gratisversjonen av "Malwarebytes' Anti-Malware" nå, og kjørte en scan, etter å ha sett det programmet anbefalt her inne. Fikk 8 infected files og slettet de.

Spørsmål:

Er dette programmet tilstrekkelig for meg til å holde maskinen fri for snusk og tusk?

Eller er det andre program jeg også/heller burde laste ned?

En gang i tiden da jeg gjorde dette litt fast (3+ år siden) var det Ad-aware og Spybot Search & Destroy jeg fikk inntrykk av var det beste å bruke. Men verden har kanskje forandret seg siden den gang...

Edit: Vil legge til at jeg er en "amatør" på området og helst ønsker et program hvor jeg bare kan trykke på en knapp, så ordner programmet resten for meg. Malwarebytes' var i så måte veldig enkelt og greit.

Endret av baggin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Malwarebytes (MBAM) og SuperAntispyware (SAS) er blant de beste programmene mot malware. Gratisversjonene har ikke sanntidssøk, noe som da ikke vil forhindre at malware kommer inn på pc'n i første omgang. Kjører man et søk i ny og ne, så skulle man allikevel få en god oversikt om det har kommet noe inn på pc som ikke skal være der.

Antar du har et antivirusprogram kjørende? Det vil/bør normalt stoppe en del malware fra å infisere pc'n.

Ad-Aware og SD er like bra som prisen du betaler for det.

Lenke til kommentar

Needhelp: Ok, fint.

1.) Er mbam bra mot keyloggers også?

2.)

Har Symantec Antivirus på maskinen.

Vedrørende avira antivir. Er det et gratisprogram? Bedre enn Symantec som jeg har i dag?

norbat:

- Er keylogger en form for malware?

- Kjøpe versjonene for sanntidssøk kan jo være en ide. Men stjeler det mye ressurser fra maskinen å ha disse kjørende sanntid?

Ad-Aware og SD er vel fortsatt gratis eller?

Endret av baggin
Lenke til kommentar

MBAM tar også keyloggere, men problemet med keyloggere er at en del av dem er 'vanlige' program som brukes på pc'er i en del sammenhenger.

Keyloggere kan settes i malwarekategorien da de som oftest er uønsket program. De fleste antivirusprogrammer vil også ta slike programmer.

Antivirusprogrammet du bruker er bra mot virus. Avira er nok hakket kvassere og det finnes en gratisversjone som sannsynligvis er bedre enn din Symantec.

Jeg skal ikke si at du ikke skal kjøpe en versjon av MBAM el. SAS, men om du kjører en skann med gratisversjonen i ny og ne (f.eks en gang i uka - det tar jo bare 2-5 min.), så bør det holde.

Ad-Aware og SD koster kr. 0, ja.

Lenke til kommentar

Ok. Takker og bukker. Er Avira snilt med bruk av maskin-ressurser? Symantec har vel kanskje ikke det beste ryktet det.

Skjønner på din kommentar om at Ad-Aware og SD er like bra som prisen man betaler, at disse ikke er så bra da.

Satser på at jeg er godt dekket med MBAM.

Men et siste spørsmål. Burde jeg også kjøre SAS slik at jeg bruker begge to? Evr. hvilken av disse to MBAM vs SAS er best? Eller er det hipp som happ?

Lenke til kommentar

Avira er veldig snill ang. bruk av ressurser. Programmet gir en popup i ny og ne, men denne kan fjernes vha. noen triks.

Ang. AdAware og SD: Har dessverre sett alt for mange pc'er der disse to programmene har vært brukt uten at malwaren har blitt fjernet.

Jeg foretrekker SAS selv, men bruker mer og mer MBAM. I veiledningen har jeg byttet ut SAS med MBAM pga. av at skanningen er raskere og at du kan installere programmet med norsk språkdrakt. Begge er meget gode program og det er hipp som happ hvilket du velger. Kjør gjerne med begge to (evt i en periode) så kanskje du finner ut hvilket du foretrekker om du bare ønsker ett slikt program.

Lenke til kommentar

Dersom du mener at problemet med maskinen din er løst, kan du endre emnetittelen din, ved å trykke på p_edit.gif i førsteposten din, og velge full endring. Øverst der emnetittelen din er, skriver du:

[LØST]

foran emnetittelen din.

Eks: [LØST] Har fått virus på maskinen

Dette vil være med på å holde forumet mer oversiktlig for supporterne, samt at nye folk som får samme problemet lettere vil finne en passende tråd å se i.

-Surf trygt-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...