Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lampe koblet i stikk med dimmer foran

Anbefalte innlegg

Jeg driver og planlegger det elektriske opplegget hjemme, og vil i stor grad benytte meg av enkeltstikk bak brytere for tilkobling av lamper. Dette er greit nok for standard av/på, men fungerer det med dimmere også? Eller må lampa kobles direkte i dimmeren og ikke vis stikk for at dette skal fungere?

For å tegne det opp enkelt:

tilførsel -> bryter/dimmer -> stikk -> lampe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp pga det nevnt over vil jeg ikke anbefale deg å sette stikkontakt etter dimmer.

Før eller siden kommer noen til å dra ut støpselet til lampa for å koble inn vaffeljernet eller støvsugeren. Og det kommer det ikke noe godt ut av.. :ermm:

Edit: Skrivefeil

Endret av RVF
Lenke til kommentar
Nettopp pga det nevnt over vil jeg ikke anbefale deg å sette stikkontakt etter dimmer.

Før eller siden kommer noen til å dra ut støpselet til lampa for å koble inn vaffeljernet eller støvsugeren. Og det kommer det ikke noe godt ut av.. :ermm:

Kanskje det som er grunnen til at svenskene har en egen stikkontakt-standard som bare er beregnet på lamper... Har sett den i eldre Clas Ohlson-kataloger, (med teksten "selges ikke i Norge") men fant den ikke igjen nå..

Lenke til kommentar

Nå kommer stikket til å stå oppunder taket, så noen umiddelbar fare for at verdens høyeste person dukker opp og skal støvsuge tror jeg ikke det er. Problemet mitt er at jeg ikke aner hva slags lampe jeg skal ha, og det er greit å kunne bytte denne selv siden en gang. Det er ikke noe takpunkt, så da regner jeg med at det ikke er lov å leke med sukkerbiter.

Hva vil egentlig skje i praksis dersom noen prøver å plugge en støvsuger til et "halvdimmet stikk"?

Lenke til kommentar

Hvis de står opp under taket er det vel ikke så veldig stor sjangs for at noen plugger i en støvsuger(jeg gidder iallefall ikke finne stige når jeg skal støvsuge)

Stikk i taket er en OK måte å gjøre det mulig å variere lyset litt mer enn med spotter eller takpunkt. Og så lenge du vet at stikkene er dimmet, og du forteller det til de som bor i huset ditt er det vel egentlig ikke så veldig stor sjangs for at noen plugger vaffeljern og støvsugerer i et stikk oppi taket?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har dette i flere rom, men kontaktene er montert oppe ved taket. Ikke noe problem, så langt har ingen forsøkt å plugge inn støvsugeren her. Dersom dette skulle skje, vil nok ikke dimmeren ryke, men heller sikringen i denne.

Lenke til kommentar

Kjøper man en dimmer med elektronisk værn for overlast og kortslytning så fungerer det fjell selv om ho mor skulle plugge i vaffeljernet.

Da legger nemlig ikke dimmeren inn i det hele tatt.

Har feilsøkt på et nytt lavvoltanlegg der trafoene var koblet feil slik at det var en stående kortslutning på primærsiden på trafoen.

Dimmeren sto slik i flere dager uten å ta skade av det og eieren av huset hadde mange ganger prøvd å få det til å virke.

Var Elko 315 GLE dimmer dette dreide seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...