Gå til innhold

Kostholdstips til student?


Anbefalte innlegg

Eg skyt inn med eit lite sniperspørsmål: korleis er toast eigentleg? Eg lager som regel toast med grovbrød (heilkorn), 2 skiver ost og 1 stk familieskinke. Er dette veldig usunt?

 

Sunt eller usunt, det kommer bare an på hvor mye mat, kroppen din, og i hvilken situasjon du spiser maten.

Men jeg ser ingen grunn til at dette skulle være "usunnt" på generell basis. Sikkert bra mat dette.

 

 

Hvordan er grove knekkebrød? Lurt eller ikke?

 

Kommer igjen an på hva du ønsker å oppnå. Tror knekkerbrød har lite energi og mye fiber, så det er nok flott mat hvis du er på slankern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke den beste slankematen med tanke på at man må spise maaange for å bli mett, eller ha mye pålegg ;) Men raskt og billig er det, og enkelt å oppbevare over tid.

 

Jeg har forresten ikke klart å holde meg til 4 måltider og slikt i det siste, men i dag prøver jeg på nytt. Nå er det slutt på godteri og småspising! (Håper jeg virkelig...)

Lenke til kommentar

Karbohydrater er bare fy når de er raske. Grovt brød, havregrøt og hjemmelaget frokostblanding (uten sukker) i normale mengder (eks. 2 brødskiver per måltid) er prima vare når du skal ned i vekt. Skal du ha bort fett er det bedre å trene mere; sulting av kroppen på nødvendige råstoffer fører til muskelsvinn.

 

Kombinert med grønnsaker og frukt som gulrøtter, tomat, agurk, broccoli mfl, som man kan spise tilnærmet ubegrenset av, er det faktisk ikke vanskelig å leve både sunnt og billig.

 

Noen av de viktigst sunnt&billig-ingrediensene fra studietiden min:

Havregryn - Som frokostblanding eller som grøt.

Gulrøtter - Rå, kokt, wok.

Løk - Sammen med gulrøtter er det grunndelen i utrolig mye mat.

Seiblokker - Dypfryst sei i blokker, utrolig billig.

Frosne grønnsaksblandinger.

 

Tomatpuré - Ofte nødvendig for å gi maten en viss smak, typ bolognese og baccalao.

Buljong - Typ fisk/kylling/grønnsak - lar deg lage billige supper og sauser som faktisk kan smake utrolig godt med litt arbeid.

 

Og ellers er det bare å holde utkikk etter tilbud på frukt og grønnsaker. Har du muligheten for å sjekke butikkene rett etter de åpner får du ofte kjøpt nesten-utgådte ferskvarer til halv pris.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

First Price-makrell i tomat koster 10 kroner for to pakker. Grei måte å få i seg fisk på. Sist gang jeg regnet på det var billig tunfisk på boks det som ga mest proteiner for pengene selv når du sammenligner med proteinpulver. Kan bli i tørreste laget, så finn en billig måte å smakssette det på.

En ganske rimelig og grei frokost, om enn ikke sunnest i hele verden, er Go'Dag frokostblanding med frukt. Jeg tror det er en sånn matbarometer-vare, så butikkene priser den kunstig lavt. Får 750 gram for under 15 kroner. Da må du selvsagt regne med melk også.

Billigste (kanskje også sunneste) risen får du kjøpt i svære sekker på innvandrerbutikker. Kan være litt styr å få med seg hjem, og det er litt mer knot å tilberede enn Uncle Ben's, men sistnevnte er jo ikke billig i det hele tatt heller.

Det største problemet for min del er å få i meg frukt og grønt. Skulle jeg spist så mye som makta mener jeg bør få i meg, måtte jeg økt matbudsjettet med 50%, i hvert fall med så bra kvalitet at jeg orker å spise det. Derfor kjøper jeg C-Max. Det sies at kosttilskudd ikke skal erstatte et rikt og variert kosthold, men det er vel bedre enn ingenting.

Et godt tips for å være fornøyd med maten som student er å tenke litt over hvor du faktisk kan unne deg litt. Jeg ser for eksempel ingen grunn til å kjøpe den billigste jalla-spagettien selv om den koster halvparten av Barilla, den beste. Så mye spagetti spiser jeg ikke. Mange billigvarer er unødvendige, men pålegg er skitdyrt. Der er 100 kroner kiloen eller mindre en grei tommelfingerregel.

 

Om man så drikker opp hele studielånet den sekstende går det alltids an å klare seg likevel. Havregrøt er nesten gratis, lev på det og brune bønner til du får tigget litt forskudd på deltidsjobben.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...