Gå til innhold

Kostholdstips til student?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må passe på variere kostholdet slik at du får i deg sunne mengder protein, feitt og karbohydrat + vitamin. Derfor bør du ete frukost kvar dag, lunsj middag og eit aftensmåltid. Eg er sjølv student, og veit derfor at matlaging kan vera eit jævla stress både tidmessig og for lommeboka. Men eg kan jo foreslå noko for deg:

 

Frukost: Grovbrød med ost og skinke + eit stort glas juice. Ikkje et mat som er rik på karbohydrat til frukost, då vil du bli slapp lenge før lunsj.

 

Lunsj: To skiver grovbrød m/leverpostei, eit eple, eit glas melk/juice og ein kopp kaffi.

 

Middag: Du skriv at du det går mykje i pasta og ris. Det treng ikkje vera negativt, men du kan jo variere litt med å ha potet av og til! Poteter treng ikkje vera kjedeleg, du kan jo lage potetbåtar i omnen, bakt potet etc. Om du et kokte poteter er jo saus noko som hevar smaken. I frysedisken er det ofte mykje god mat som er billegare enn ferskvare- og minst like god. Personleg går det ein del i fisk i frå findus, karbonadar etc.

 

Kvelds: Tja...grandis eller ostesmørbrød. Samma det. Og hugs at mat ikkje treng å vera så dyrt. Kjøp ris/pasta/poteter i store kvantum (kg-sekkar), og sjå etter tilbud i butikken. Det er dessutan ingen skam å kjøpe firstprice-produkt. Personleg styrer eg unna kjøtt og andre ferskvarer frå slike billigmerker, men ting som juice og vaskemiddel etc. er det mykje pengar å spare på.

 

Bottom line: få i deg mat frå alle matvaregruppene slik at du dekkar det daglege behovet kroppen treng! Du er student, og då er det viktig at du ikkje sløvar ned hjernen din ved å ete feil/for lite! :thumbup:

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

vær flink med matpakke!! knekkebrød er billig og sundt ! Tunifisk som nevnt ;) Ris, grønnsaksblandinger,rema har noe billig kylling fillèt, pasta med kjøttdeig på tilbud er en bænger... vær alltid på utkikk etter fisk og kjøtt- tilbud!!

 

til OZ:

 

Å spise rett som student er fanmeg vanskelig ja :p

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg bruker like mye. Har kjøpt inn en del ris og pasta som jeg har liggende. Sammenlagt kostet det vel bortimot 60 kr, og så kjøper jeg inn litt tilbehør nå og da. Da kan det være pølser, kjøttdeig, andre kjøttprodukter, fiskeboller, fiskepinner og lignende, og det koster ikke mer enn maks 50 kr pakken.

 

Har regnet ut at en middagene har brukt å koste mellom 15 og 40 kr. Når det kommer til de andre måltidene, så har jeg kjøpt inn knekkebrød og litt pålegg + noe grønt, så det blir heller ikke så dyrt.

 

Handler du hver dag aspic, eller prøver du å kjøpe inn for en lengre periode?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er litt sent for å skrive en lang post nå, men jeg tror det er ganske viktig at du får en litt annen innfallsvinkel enn Frigata.

 

For så vidt har han/hun selvfølgelig rett mtp viktigheten av et variert kosthold osv.

MEN..

For det første er jeg ikke sikker på om Frigata vet helt hva karbohydrater er.

Frokost er absolutt tiden for å spise karbohydratrik mat. Dette er viktig slik at du har energi utover dagen. Imidlertid er det et godt råd å starte dagen med grovt brød. Jo grovere jo bedre. Aller best er det kanskje med en god skål havregryn. Slike trege karbohydrater tar lang tid for kroppen å bryte ned, og holder deg derfor (forhåpentligvis) mett helt til lunch.

Styr for all del unna lyst brød og varer med masse sukker, som får blodsukkeret og insulilnnivået til å spike, med en etterfølgende slapphet og sulthetsfølelse før andre time har begynnt. Det samme gjelder for såvidt godteri.

 

Til middag skal jeg ikke gi noen konkrete råd, annet enn å spise litt variert. Det finnes masse god, sunn og billig mat som bare venter på å bli oppdaget.

 

Kvelds: Dette er det punktet jeg er aller mest uenig med Frigata. Styr unna karbohydrater til kvelds! Dette er ikke tiden for å spise grandis og pasta med mindre du ønsker å legge på deg. Grunnen er enkel: karbohydrater er kroppens primære "drivstoff". Kornprodukter er fulle av karbohydrater. Med mindre du er en heftig søvngjenger vil du ikke ha bruk for dem om natten, og kroppen omdanner ubrukte karbohydrater til fett.

Hvis du er sulten om kvelden anbefaler jeg deg heller å ta en proteinshake elns, eller i alle fall holde deg til et lite måltid. (Da sover du bedre også)

 

Og forresten: Tre ting som er utrolig kjekt for en student å kjøpe for å få litt balanse i kostholdet: Tran, proteinpulver (Nei, det er ikke bare for folk som b\vil bli som Arnold), og en mulitivitamin hvis du mistenker at du ikke spiser variert nok.

 

Og så drikk masse vann;D

Lenke til kommentar
Kvelds: Dette er det punktet jeg er aller mest uenig med Frigata. Styr unna karbohydrater til kvelds! Dette er ikke tiden for å spise grandis og pasta med mindre du ønsker å legge på deg. Grunnen er enkel: karbohydrater er kroppens primære "drivstoff". Kornprodukter er fulle av karbohydrater. Med mindre du er en heftig søvngjenger vil du ikke ha bruk for dem om natten, og kroppen omdanner ubrukte karbohydrater til fett.

Hvis du er sulten om kvelden anbefaler jeg deg heller å ta en proteinshake elns, eller i alle fall holde deg til et lite måltid. (Da sover du bedre også)

Hmm.. Eg har lagd meg ein uvane å "sløyfe" middag (erstatte med større lunch) og heller ete "middag" litt utpå kveldinga (alt frå 7-10 liksom). Er vel ikkje anbefalt å varme seg pasta seint på kvelden (rester frå middagen) heller då? =o Kva andre ting enn proteinshake kan ein ha til kvelds? Om det ikkje blir "kveldsmiddag" blir det heller grovbrød, eller toast, noko som sikkert er minst like usunt då. Og ja, eg har merka det litt på kroppen at eg har byrja studentlivet. I grunn er det berre positivt, sidan eg var relativt tynn tidelegare, men ein plass må grensa gå, og eg vil setje grensa før det er for seint :p

Lenke til kommentar
Styr for all del unna lyst brød og varer med masse sukker, som får blodsukkeret og insulilnnivået til å spike, med en etterfølgende slapphet og sulthetsfølelse før andre time har begynnt. Det samme gjelder for såvidt godteri.

Eg var kanskje ikkje klar nok i min tale, men det var litt av poenget mitt. :innocent: Raske karbohydrat til frukost er no no, medan "treige" karbohydrat er bra. Og desse vil du, som beerformyhorses påpeikar, få i deg gjennom grovt brød eller havregryn.

 

Når det gjeld dissensen din ang. kveldsmat, okidoki. Du har tydelegvis meir peil enn meg her! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...