lawbringer Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Får noen måneder tilbake ville jeg teste vista. Så jeg testet 32-bit versjonen av Ultimate. Men dette gjorde at bærbaren min en HP Pavillion dv2130. Så jeg bestemte meg da for å prøve og reinstallere xp media center fra recovery disken min, alt var velykket og gikk fint. Helt til jeg måtte restarte dataen når innstalasjonen var ferdig. Da kom det opp en sort skjerm. som sa at en fil som het winload.exe manglet. Og status: 0xc000000f. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 winload.exe tilhører Vista, og det er denne filen som sørger for at Vista starter opp. Denne filen kan sammenlignes med NTLDR filen fra Windows XP. Problemet antar jeg er kluss mellom XP install og sletting av Vista. Start ny installasjon, og sørg for at XP og Vista blir fjernet før du installerer XP. Lenke til kommentar
lawbringer Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Fjerne vista? hvordan? jeg bare tar recovery har ikke noe cd eller noe. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Det virker litt uklart for meg enda det der men: -siden du får winload.exe feil, betyr jo at Vistas bootmanager er i drift, men finner ikke winload.exe som ligger i \windows\system32\winload.exe. Mulig at den recovery sak har fjernet Vista innhold i partitionen og erstattet den med XP. Dvs systemet starter som Vista men …det er alt. Det kunne være så enkelt å bare reparere mbr og bootsector, eller til og med redigere BCD store, noe som betyr mye. MEN så enkelt er det ikke, siden det er mange ting som man må undersøke før man kaster seg i det. Fare for at recovery saken din vil til og med ikke fungere, etter noe mbr og bootsector forandringen er til setdet. Det beste du kan gjøre er å finne fram Vista CD som du brukte for å installere Vista. Du starter med den og velger …Repair my computer for så å bruke CMD command prompt etterpå. Via den kan du finne en del ting. Det første vil være å kjøre bcdedit /enum all og se hva det står der. I tillegg kan du via den starte dskprobe.exe, verktøy som du kan få fra noen, slik at du kan sikkerhetskopiere alle de vitale sectorene som kan gjøre livet ditt enklere. (mange plasser i forum hvor jeg prøvd å vise hvordan man bruke det geniale lille dskprobe) Alt det jeg skriver her er med utgangspunkt til 2 ting: -recovery saken din fungerer, og at -pc-en starter normalt med en fornuftig feilmeldning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå