Gå til innhold

Ny gitar, maks 17-20.000


etellerannet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har spilt gitar i ca 1 1/2 drøyt år, spiller det meste egentlig (mest rokc ;) )... Jeg trenger en ny el-gitar, (den gamle er litt slitt osv. og jeg kunne tenke meg en jeg trives bedre med) men vet ikke helt hva slags. :hmm:

Prisklassen kan vel egentlig være ganske åpen (maks 17-20.000 kr.). Er det noen som har forslag?

 

Hilsen Etellerannet :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAHA! Stav i det minste "rock" rett.

 

I din prisklasse ville jeg egentlig bare gått i gitarsjappa og testa ut alt som er der, og tatt den du liker best hva angår utseende, spillbarhet og lyd!

 

Ingen har mulighet til å si hvilken gitar du bør kjøpe, hvilken gitar man liker er helt individuelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Støtter Edge her. Skal du kjøpe en så dyr gitar, ville jeg prøvd den first-hand før et evt. kjøp.

Hadde ikke tatt kjangsen på å kjøpt gitaren etter det andre syntes. Har du tenkt å bruke såpass mye penger på gitar, kan du vel prøve (nesten) alt som er, og velge det du liker :)

Lenke til kommentar

Har en liten mistanke om at dette er en tulletråd, men svarer som om det ikke er det.

 

Har du spilt i under to år, så trenger du ikke en så dyr gitar. Vil du ha det likevel, så kjøp den gitaren du har lyst på. Men:

 

Ligg unna gitarer med navn som "Special edition", "collectors item", "signature", eller andre navn som tilsier at gitaren er eksklusiv. Det er mulig den er det, men det er ikke nødvendigvis en veldig bra gitar for deg.

 

Ellers kan du jo med en slik sum velge fritt. Du kan ikke kjøpe noen til å velge den beste gitaren for deg, eller gjøre andre riktige valg. Det er enkelte ting penger ikke løser.

Lenke til kommentar
Har du spilt i under to år, så trenger du ikke en så dyr gitar. Vil du ha det likevel, så kjøp den gitaren du har lyst på. Men:

 

Ligg unna gitarer med navn som "Special edition", "collectors item", "signature", eller andre navn som tilsier at gitaren er eksklusiv. Det er mulig den er det, men det er ikke nødvendigvis en veldig bra gitar for deg.

 

Ellers kan du jo med en slik sum velge fritt. Du kan ikke kjøpe noen til å velge den beste gitaren for deg, eller gjøre andre riktige valg. Det er enkelte ting penger ikke løser.

Hva han/hun "trenger" er vel strengt tatt opp til den personen å bedømme. Vil denne personen bruke oppmot 20 000 på en gitar så er det vel strengt tatt ikke et poeng i å prøve å snakke han/hun ut av det. En dyr gitar er som regel en gitar man har en god stund :)

 

Stusset derimot litt på dette med at "den gamle er litt slitt". Hvilken gitar har du fra før? Og før du blåser alle pengene på en LP R8 eller ESP til 19 995,- , hvilken amp har du?

Endret av edge
Lenke til kommentar
En som har spilt i 1 1/2 år har ikke behov for en gitar til 20.000. Punktum. Jeg ser ingen grunn til å bruke så mye på en gitar om du ikke enten lever av å spille, er på god vei til å leve av det, eller har spilt i så mange år at du evner å merke forskjellen på en slik gitar og en til halve prisen.

Poenget mitt var heller at dersom den gitaren trådstarter finner seg mest tilfreds med tilfeldigvis er en gitar til 20 000 så er det opp til han/hun om det er verdt pengene.

Lenke til kommentar

Hei, jeg skrev at prisklassen var ganske åpen, men jeg trenger en gitar som kan passe meg og strakk prisklassen så høyt som jeg torde. Jeg regner ikke faktisk med at gitaren jeg skal koste såpas, langt mindre egentlig (men jeg trenger en gitar som holder mange mange år og som jeg kan være fornøyd med) men hvis det skulle finnes en maksgrense på en veldig god gitar ville det vært det, MAKS!!

 

Uansett, takk for alle svar... :)

Lenke til kommentar

det at en gitar er veldig dyr betyr ikke at den vil holde seg lenge/lengre enn en billigere utgave.

det som er faktorer med prisen er hvor den er produsert, hvem som har produsert den og hvilket materiale er det som er brukt.

F eks min Mexican stratocaster er bygd av akkurat samme treverk som en American stratocaster, og har akkurat de samme pickupsene etc. det eneste som gjør at Mexican strat koster halve prisen av en american, er fordi den er produsert i mexico.

dessuten så er det ikke uvanlig at de store merkene presser opp prisene pga ekstase.

Gibson har jo som alle vet skamdyre gitarer, og mye av dette er pga "Gibson" logoen du får på hodet av den.

 

Dersom du vil ha en god gitar, for passende pris, sjekk ut merket Jackson.

gitarene er lettspilte, holdbare, fantastisk i utseende og låter som om de hadde EMG-humbuckers alle sammen <3

Lenke til kommentar
Dersom du vil ha en god gitar, for passende pris, sjekk ut merket Jackson.

gitarene er lettspilte, holdbare, fantastisk i utseende og låter som om de hadde EMG-humbuckers alle sammen <3

Vil si at EMG-lyd er grunn god nok til å styre veeeldig klar av de gitarene. Stygge er de og..

Endret av edge
Lenke til kommentar
Dersom du vil ha en god gitar, for passende pris, sjekk ut merket Jackson.

gitarene er lettspilte, holdbare, fantastisk i utseende og låter som om de hadde EMG-humbuckers alle sammen <3

Vil si at EMG-lyd er grunn god nok til å styre veeeldig klar av de gitarene. Stygge er de og..

 

Hahahahaha!!!! Amen edge! :!:

Lenke til kommentar

Hva med å gå ned i pris, la oss si til rundt 5k som flere har foreslått, så kan du faktisk kjøpe to eller flere. Snakker du med folk som har spilt noen år vil de aller fleste fortelle deg at det ikke finnes EN gitar som har alle egenskaper man er ute etter i en og samme kropp.

 

Et generelt forslag: kjøp en gitar med humbuckers og en gitar med singlecoiloppsett, en av dem kan ha tremolo. Og du har fremdeles budsjett til en kassegitar av god kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg ser at grensa du har satt er en maksgrense, men alikevell synes jeg den ligger allt for høyt. Du burde dra til en musikkforetning å prøve alle gitarene de har der i prisklassen 5000kr-8000kr. Der finner du nok av gode alternativer for en som deg (altså en som har spillt i 1,5 år). Det er faktisk dumt å kjøpe en gitar til opp i mot 20 laken når du har spillt så kort som du har gjort. Det er ikke noen fasit på hvilken gitar som er best. Det som er meningen er å prøve og kjøpe slik at du til slutt vet akkurat hvordan gitar du trives best med. Når du virkelig er sikker på hvordan type gitar du føler deg mest konfortabel med kan du heller gi litt mer penger i en eksklusiv model. Hvis du er lur kan du sjekke bruktmarkede her i Norge eller importere gitarer fra statene. Da vil du ikke tape noe på å kjøpe en gitar du er misfornøyd med da du kan selge den videre for samme pris eller dyrere. Dette forutsetter at du kjenner markedet litt, men det er ikke så mye å sette seg inn i. Hvis du gjør det på den måten kan du få prøvd haugevis av gitarer over litt lengre perioder istedenfor å jamme løs en hektisk dag i musikkforetningen. Du kan heller bruke tiden i musikkforetningen til å utelukke gitarer du overhode ikke liker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...