Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) I nettmøtet med OneCall fikk vi et veldig vagt svar (og jeg innrømmer upresis bruk av begrepet) på hvordan de tjente penger på å gi bort gratis ringeminutter. Her er to av inntektskildene: 1) Interconnect Når du ringer fra en annen operatør til OneCall (eller rettere sagt MobileNorway) får de betalt rundt en krone pr minutt. I dagens marked er det svært godt betalt, faktisk så godt at NetCom tar ekstra betalt for samtaler til MobileNorway (dvs OneCall, Lebara og NetworkNorway-kunder). 2) Overprising Sjekk hva det koster å ringe til 815-nummer, femsifrede nummer og utenlandske fasttelefoner. Jeg regner med at det kan gi dere noe å tenke på... Her ligger utsalgsprisen vanvittig langt over produksjonskostnaden, ofte med en avanse på flere hundre prosent. Resultatet av denne praksisen er en potensielt skadelig polarisering av markedet. Samtaler til fast- og mobil selges ofte med tap (eller gis rett og slett bort), mens samtaler til såkalte spesialnummer (hva er egentlig så spesielt?) selges med en grisete fortjeneste. Så enkelt var svaret... Endret 13. september 2008 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Samme sak gjelder forøvrig IP-telefoni. De "billigste" opererer med skyhøye priser på spesialnr. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Og vi lurer på hvorfor det er så få mobiler med to simkort? Hvis man hadde hatt muligheten til å ha ett "dyrt" abonnement til alle spesielle anledninger og ett "gratis" til resten på samme mobil, da hadde det blitt vanskelig å være lureoperatør. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hmm. Jeg trodde de tjente penger ved å selge produkter og\eller tjenester til en pris som dekker direkte og indirekte kostnader pluss fortjeneste. Lenke til kommentar
MentalMoose Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hmm. Jeg trodde de tjente penger ved å selge produkter og\eller tjenester til en pris som dekker direkte og indirekte kostnader pluss fortjeneste. Hehe. Ja, jeg er betydelig mer enig med den tolkningen enn de som ser på det som lureri. Ikke for å høres frekk ut, men det virker ikke som om alle helt skjønner at de forskjellige operatørene må tjene penger for å kunne fortsette virksomheten. De som ikke har gjort det slik er gjerne de som ikke lenger eksisterer. Har derfor full forståelse for at One Call endret sine vilkår ved å ta betalt for oppstart på alle samtaler (bare for å komme med et eksempel). Er nok markedet og økonomi ellers som bestemte dette. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 No går vel ikkje diskusjonen på <i> at </i> selskapa nødvendigvis må tene pengar, men <i> måten </i> dei gjer det på. Men så kan det leggast til at "lureriet" også ein del av konkurransen. Dersom alle abonnement var "like", ville konkurransen vore dårlegare. Ulik prisstruktur gjer at alle og einkvar kan finne eit abonnement som passar eige bruksmønster. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) . Endret 15. september 2008 av torbjornen Lenke til kommentar
rieg Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Hvordan onecall tjener penger har vi ingenting med. så lenge de leverer oss gode tjenester. noe de gjør er ikke kunde men blir nok det.... Ha gratis tlf i mnd er jo sykt billig, onecall kan ikke leve av det lengere. Vi skal jo ha en halv million i lønn for å sitte i kassa på rimi omdagen....... Onecall gir ting gratis til deg som kunde! det burde være nok! Butikken trenger pæng for å overleve:) Ha en fin dag:=) Rieg -Iphone:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå