Gå til innhold

Kun du kan stoppe Microsoft og Google!

Timeo

Anbefalte innlegg

NRK sin nettavis har en veldig intressant artikkel i dag om at både den nye nettleseren til Microsoft og Google har den egenskapen at de innhenter opplysninger om brukeren: Hvilken IP brukeren har, hvilken nettsider brukeren er på og hvor lenge brukeren er på hver enkelt nettside. Med andre ord: Absolutt alt du gjør når du bruker nettleseren. Foreløpig er nettleserne bare på beta-stadiet, men mye tyder på at dette vil bli en standard innstilling på nettleserne når de blir utgitt, og det vil igjen si at millioner med brukere vil komme til å være med på noe de neppe har mulighet til å vite at de er med på, så sant de ikke har studert eventuelle (LANGE) brukerbetingelser i detalj og også har inngående kunnskap om programvare.

Så bare du kan gjøre noe med dette, enten ved å velge friere nettlesere som Firefox og Opera, eller å gi klar beskjed nå som betautgavene av IE og GC foregår.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker selv Opera. Jo mer jeg blir presset til å bruke fastlåst software jo oftere søker jeg alternativ

Faktisk veldig ofte det siste året !

Ta søkemotorer :

prøv fks altavista.com . minst like bra som gurgle om ikke bedre

nå er Firefox , GoogleC/ Google svartelistet hos meg :)

hmm når jeg tenker meg om så må jeg slette endel Google Programvare :w00t:

Lenke til kommentar

Det er mye å forholde seg til. Foreløpig så er det jo egentlig ingen særlig fare forbundet ved at Google vet hva du surfer på, hvor lenge osv., men ting forandrer seg jo og man vet ikke hva som kan brukes imot deg i senere tid. Google sitter jo på et lass av informasjon når man tenker over Gmail, Gcal, Google Docs, Picasa, søkeinformasjon og da eventuelt hele surfehistorikken din som da kan kombineres til et ganske omfattende bilde av din aktivitet på nettet.

Noen som vet hva personvernavtalen til Google sier om bruk av det de samler inn, og også deres rettigheter til å endre denne uten advarsel? Hva er de faktiske rettighetene til brukeren?

Kan jeg forresten spørre om hvorfor Firefox er svartelistet hos deg =Iko=? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...