Gå til innhold

Fantasy Island - kraftig bildemanipulering (fantasi)

Coneunofax

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt ut hovedmotivet i en tråd tidligere. I dag fikk jeg litt ekstra inspirasjon og bestemte meg for å prøve fantasi-sjangeren. Jeg synes selv det fungerte fint, og ga bildet et ekstra kick. Jeg har redigert inn fra 2 andre bilder, fuglen og planeten.

Her er den tidligere versjonen av bildet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=993725&hl=

Grunnen til at jeg legger ut bildet på nytt er fordi jeg lurer på hva dere syns om teknikken, og selve sjangeren? Gir tilslagene noe mer for dere som ser bildet?

post-72797-1221329307_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kritikken. Jeg er usikker på om jeg er enig, fordi jeg syns måken skaper ganske mye av stemningen i bildet. Jeg liker også kollisjonen mellom det statiske og dynamiske. Jeg er allikevel ikke så erfaren at jeg kan påstå hva som er mest virkemiddel-effektivt. Vi får vente og se hva andre personer synes. I tankeboksen, takk igjen:)

Lenke til kommentar

Jeg liker måken ganske godt, men det blir for mye effektmakeri for meg. Det visuelle innholdet slår seg selv ihjel, synes jeg. Måke foran måne blir litt mye, for eksempel. Men i sin genre er det ikke ille, sett bort fra den skeive horisonten.

Det forundrer meg ikke om endel kommer til å like det.

Lenke til kommentar

Hei! Veldig pent bilde! ^^ Jeg likte godt fargebruken i bilde, og noe som gjør det behagelig å se på! Havet ser veldig mykt ut, noe som jeg synes skapte gode følelser.

2 Kritikk thou'

Knausen/øyen bryter horisonten, ikke noe gale med det, MEN skal den først bryte horisonten, så burde du strekke den enda mer enn det der. Ting som så vidt krysser hverandre i noen sammenheng kan se forstyrrende ut. Så mitt tips er å enten plassere den under horisonten eller mer over.

Skyggesiden på måken ser litt for svart ut. Er ikke sikker på om ting blir så svart i solnedgang, men i ditt bilde så synes jeg at det ville sett bedre ut om den hadde en mørk blå-aktig skyggeside slik at måken får smelter mer inn i bildet. Nå ser den litt ut som den har blitt klistret på, men det kan skyldes fordi tiden står stille i bildet, så ingen motionblur oppstår.

Også muligens det er litt for sterk kontrast på måken i forhold til resten av bildet fordi lyssiden på måken er veldig sterk belyst i forhold til knausen/øyen.

Mine tanker om dette :) Ellers likte jeg det veldig godt!

Lenke til kommentar
Jeg liker måken ganske godt, men det blir for mye effektmakeri for meg. Det visuelle innholdet slår seg selv ihjel, synes jeg. Måke foran måne blir litt mye, for eksempel. Men i sin genre er det ikke ille, sett bort fra den skeive horisonten.

Det forundrer meg ikke om endel kommer til å like det.

Hei hei PM. Alltid hyggelig å få kritikk av deg:) Det var litt mye på en gang ja? Skjønner det, hehe :D. Det som inspirerte meg til å gjøre det her var en del fantasi og sci-fi bilder jeg har sett her og der. Jeg slet litt med å komme igang, få elementene fra et bilde til å komme naturlig inn i hovedmotivet. De bildene jeg har blitt inspirert av er også ganske overvelmende, som du nevnte, så det er ikke så rart at det ble slik. Ideen bak det er at når du titter nærmere på bildet så finner du litt snadder her og der. Detaljer du ikke legger merke til på avstand, og sammen kan gi et hint til tolkning. Jeg hadde først flere fugler, men kom til konklusjonen at det var mer effektivt med en, fordi det kan gi en tolkning (tomhet). Nå lurer jeg litt på om jeg ikke skal ha med flere av fuglene, fordi det virket litt mer naturlig og flytende.

Jeg tror du har rett med at en slik sjanger er universalt lett å like, av mange grunner.

Takk, takk:)

Hei! Veldig pent bilde! ^^ Jeg likte godt fargebruken i bilde, og noe som gjør det behagelig å se på! Havet ser veldig mykt ut, noe som jeg synes skapte gode følelser.

2 Kritikk thou'

Knausen/øyen bryter horisonten, ikke noe gale med det, MEN skal den først bryte horisonten, så burde du strekke den enda mer enn det der. Ting som så vidt krysser hverandre i noen sammenheng kan se forstyrrende ut. Så mitt tips er å enten plassere den under horisonten eller mer over.

Skyggesiden på måken ser litt for svart ut. Er ikke sikker på om ting blir så svart i solnedgang, men i ditt bilde så synes jeg at det ville sett bedre ut om den hadde en mørk blå-aktig skyggeside slik at måken får smelter mer inn i bildet. Nå ser den litt ut som den har blitt klistret på, men det kan skyldes fordi tiden står stille i bildet, så ingen motionblur oppstår.

Også muligens det er litt for sterk kontrast på måken i forhold til resten av bildet fordi lyssiden på måken er veldig sterk belyst i forhold til knausen/øyen.

Mine tanker om dette :) Ellers likte jeg det veldig godt!

Først og fremst hei hei, og takk for kritikk:) Glad du likte bildet. Når det gjelder horisonten og kanten som er akkurat over den, skal jeg ikke motsi deg. Det er helt korrekt, er ikke pent for øyet. Når jeg tok dette bildet irriterte dette meg veldig, men jeg hadde ikke noe valg når jeg beveget meg rundt for å komponere. Det var veldig kraftig sjø, derfor kunne jeg ikke stå på høyde med havet, alt utstyret ville blitt ødelagt. Jeg valgte derfor å stå på en stenkant litt høyere opp, men der var det ikke mye rom for bevegelse, og derfor ble det som det ble. Jeg er 100% enig med deg:)

Når det gjelder skyggen på måken er dette noe jeg skal tenke litt på. Jeg økte kontrasten litt på måke-bildet, fordi det gjorde at nyansene på skyene bak måken på originalbildet gled bedre inn på dette bildet. Nå som jeg har fikset overgangene nokså godt kan jeg jo begynne å gjøre om dette. Jeg skal forsøke meg frem og se om det blir bedre med mindre kontrast. Ideen om å gjøre måken litt blåere synes jeg er veldig god. Jeg er usikker på om dette er hvordan det ville sett ut i virkeligheten (fordi solnedgang skaper ganske kraftige skygger), men jeg tror det kan videreføre sci-fi følelsen og gjøre bildet lettere på øyet. Jeg skal redigere videre på dette, kanskje i morgen, og legger ut en ny versjon om jeg føler at jeg klarer å forbedre på måken.

EDIT: PM, jeg tror du nevnte skjev horisont i den forrige tråden også, men jeg klarer bare ikke å se det :confused:

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Ah. Jeg trodde faktisk at du hadde bygd opp dette bildet med separerte elementer fra bunnen av, og ikke et (nesten) rent filter manip av et fotobilde. Man kan fortsatt flytte på knausen, men blir litt tyngre å jobbe med da ettersom da må du klippe/lime og gå over med clone-stamping osv. Så lenge det ikke går utover stoltheten til fotograføren.... :p

Btw har du oppdatert bildet i første post? Måken ser lysere ut, men det kan være fordi jeg sitter med en annen monitor enn i går nå.

Lenke til kommentar
Ah. Jeg trodde faktisk at du hadde bygd opp dette bildet med separerte elementer fra bunnen av, og ikke et (nesten) rent filter manip av et fotobilde. Man kan fortsatt flytte på knausen, men blir litt tyngre å jobbe med da ettersom da må du klippe/lime og gå over med clone-stamping osv. Så lenge det ikke går utover stoltheten til fotograføren.... :p

Btw har du oppdatert bildet i første post? Måken ser lysere ut, men det kan være fordi jeg sitter med en annen monitor enn i går nå.

Er nok fordi du er på en annen monitor:) Jeg kunne jo prøvd å klippe å lime litt på det fjellet, men da tror jeg jeg overgår mine photoshop-skillz. Det vil nok ikke gi noe godt resultat.

Enkelt, men elegant, selv om månen ble en smule for overdimensjonert. (Jada. Fantasy, men, alikevel.)

Hehe:) Jeg satt og tenkte lenge på hvilken størrelse planeten/månen skulle være, dette var størrelsen jeg stoppet på. Ser kanskje litt unaturlig ut, men jeg vil at bildet skal være litt overvelmende og unaturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...