Gå til innhold

Avisene lærer ungdom å ruse seg

Timeo

Anbefalte innlegg

Dagens nettutgave av VG skriver detaljert om bruken av muskat som rusmiddel. Tidligere har de forklart i detalj hvordan man driver en cannabis-plantasje etter det ble oppdaget mange hus der det ble dyrket cannabis. Kan ikke tenke meg at dette virker forebyggende på noen som helst måte. Burde avisene ha lov til å spre så konkret informasjon om hvordan man kan ruse seg? Det er jo ikke lov å skrive om selvmord, siden det vil ha en risiko for at flere begår selvmord.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at avisene ikke skriver om selvmord er jo i respekt for de etterlatte, altså familien til den som tok selvmord. Det høres forsetten rart at det å skrive om selvmord skulle øke risikoen for andre å gjøre det samme. Det er iallfall ikke derfor de ikke skriv om selvmord.

Når det kjem til det første du skriver, så tenker jeg at ytringsfrihet gir deg lov til skrive om muskat og cannabis-plantasjer.

Lenke til kommentar
Det at avisene ikke skriver om selvmord er jo i respekt for de etterlatte

Nei, det er det ikke. Grunnen er at artikler om selvmord i aviser, har en tendens til å få de som allerede er i faresonen til å "vippe over", og da har man enda flere selvmord å skrive om, og enda flere tragiske historier, og så bare fortsetter det.

Kan ikke se noen grunn til at det samme ikke skulle være tilfelle angående rusmidler.

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget til trådstarter. Det er klart det at mange lærer noe nytt. Men på den annen side så er jo ikke muskatt noe nytt. Og vi har noe som kalles internett. Der florerer det av trip-rapporter fra folk som har tatt muskatt.

Ang selvmord så er det nok en blanding av hensyn til etterlatte og faren for smitte-effekt. Under "selvmordsepidemien" i Finnmark på 80(?)-tallet så ble det ikke skrevet noe i noen aviser, men fenomenet spredde seg likevel.

Lenke til kommentar

Så du mener grunnlaget for at Norge fikk hippier på 60 - 70 tallet er ene å alene propagandaen som datidens aviser spydde ut ?

"Vg er skyld i at halve Norge fikk smaken på hasj å marijuana rundt 60 - 70 tallet"

"Tormod tok syre fordi det stod i avisen om det "

"Agda skjøt heroin for første gang etter dagbladet`s artikkel "

Alså ???

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle de ikke lære folk å ruse seg?

Da synes jeg de burde skrevet mer om andre rusmidler som er tryggere. Problemet med muskatt er at det er veldig liten forskjell på dosen som kan være farlig og dosen man trenger for å bli ruset. Selv så mener jeg at rus ikke nødvendigvis kun er negativt. Vi mennesker har ruset oss på forskjellige rusmidler så lenge vi har kilder. Og vi er ikke alene om det. Andre dyr ruser seg også. Som elefanter og elger som går spesifkt etter gjæret frukt. Nei, rusen tror jeg vi aldri blir kvitt. Ikke vil jeg det heller. Men man bør fokusere på "trygge" alternativer. Og med "trygge" så mener jeg "de tryggeste" for det finnes negative ting med alle rusmidler.

Lenke til kommentar
Det høres forsetten rart at det å skrive om selvmord skulle øke risikoen for andre å gjøre det samme. Det er iallfall ikke derfor de ikke skriv om selvmord.

Det er derfor de i media aldri beskriver hvordan en person begikk selvmord, det er ikke vits for resten å vite og det fører bare til negative ting som å gi råd til andre hvordan man kan forsøke å drepe seg og lykkes i det.

"Marit(15) hadde begått selvmord ved sprenge seg med C4, foreldrene fant datteren på soverommet."

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

L4r5, jeg har fått intrykket gjennom diskusjoner her at du vet, sånn som meg, at det er en del rusmidler og kanskje har prøvd noen av disse, og jeg tviler på at du vil si at ungdom som er nysgjerrige på livet vil ha særlig fordel av å begynne å ruse seg.

=Iko= Nei, jeg sier ikke at avisene er hovedårsaken, men når de først skriver om en "epidemi" som foregår i Oslo-området og hvordan dette foregår, så er det jo ikke unaturlig at epidemien vil spre seg. Er dette fordelaktig for landet? Burde avisene ha så stor frihet?

Lenke til kommentar
L4r5, jeg har fått intrykket gjennom diskusjoner her at du vet, sånn som meg, at det er en del rusmidler og kanskje har prøvd noen av disse, og jeg tviler på at du vil si at ungdom som er nysgjerrige på livet vil ha særlig fordel av å begynne å ruse seg.
Fordel? Kanskje ikke. Annet enn at det selvsagt er godt/gøy. Kan jo kanskje telle som en fordel. Men det er klart at det er farer. Man kan fort bruke det for mye. At det styrer deg i stedet for at du styrer det. Altså ikke DEG-deg... Du skjønner hva jeg mener håper jeg hehe.

Jeg er enig i at ungdomstiden er den tiden man bør ruse seg spesielt mye. Man legger veldig mye grunnlag i denne tiden. Både for livet videre og vaner. Så, ja, ungdom bør i stor grad skjermes for rus og "reddes" fra seg selv.

Det er f.eks. derfor jeg er så forkjemper av legalisering og regulering av canabis. Vet jeg går litt offtopic nå, men hear me out. Om det hadde vært legalisert/avkriminalisert og regulert hadde det vært lettere å skjerme ungdom fra det. La oss si det kun var lovlig å nyte det på sånne coffee-shops som er så populære i nederland. Da kunne man håndhevet en 18/20-årsgrense ganske mye mer effektivt. Slik det er nå så er det mange steder enkelt for en 13-åring å skaffe hasj. Noe jeg synes er horribelt galt.

(offtopic i spoiler. Beklager, men jeg syntes det var relevant i en rusdebatt)

Lenke til kommentar
Avisene burde skrive mer om muskatt, for det er et rævva rusmiddel som etter hva jeg har lest gir en svak rus og fører til kraftig bakrus. Skriv dette, så er det ingen som vil putte i seg dette. :D

Hehe, de burde mao inkludert et par tripreports fra erowid og foreslått andre bedre alternativer, beste forebyggingen jeg kan tenke meg iallefall :p

Synes dog artikkelen uansett mangler in-depth forklaringer som så ofte ellers når de omtaler rusmidler. "Å nei, det kan være farlig" "Hard bakrus". Hva med å skrive om oppkast/diare og dehydrering, den forholdsvis høye sjansen for bad trips, at forskjellen på en farlig og en rekreasjonell dose er et par spiseskjeer eller andre fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...