Gå til innhold

spørsmål om TN-nett

Anbefalte innlegg

Driver å lærer grunnleggende elektroteknikk og leser om forskjellige fordelingsnett.

I TN-nett står det i boka at det er direkte forbindelse fra ett punkt til jord, vanligvis nøytralpkt.

Hvrdan utføres dette i virkeligheten, er det da snakk om at man har en slags jordspyd ved transformatoren hvor man tar N lederen fra eller??

Hvor befinner N-leder seg i en virkelig trafo??

Søkte på nettet men fant ikke noen skisser eller bilder som viser hvordan virkelig kobling i en trafo, noen som har link som viser det?

Videre klarer jeg ikk å fatte at man kan bruke en N-leder til å føre strøm, N-leder er jo jord.

Så vidt jeg kan forstå så kommer man inn med 3 fase og PEN leder i et ford skap.

PEN splittes i PE og N.

En faseleder og N brukes videre til forbrukskurser.

Hvis man tenker seg en lyskurs, da kommer det strøm gjennom faselederen går igjennom pæra og videre igjennom N-lederen og til jord.

Skjønner ikke åssen pæra kan lyse da.

Klarer ikke å visualisere strømgangen her,utifra det jeg skjønner så går bare strømmen til jord vi N-leder.

Gidder noen forklare meg dette grunnleggende prinsippet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

N-lederen kobles direkte til stjernepunktet i trafoen. Alle viklingene er koblet sammen i dette punktet, mens andre side av hver vikling blir hver fas.

Derfor har alltid N-leder direkte forbindelse til trafoens/generatorens midtpunkt, da disse er stjernekoblet.

Vanligvis fører "E-verket" ut en PEN leder fra trafostasjonen. Den er Koblet til Stjernepunktet og til jordspyd i stasjonen. Det er krav til at den skal splittes i første koblingspunkt i anlegget, slik at man får N leder og PE leder.

N-leder er alltid blå. PE-leder gulgrønn. PEN-leder er gul/grønn/blå.

:thumbup:

Lenke til kommentar
N-lederen kobles direkte til stjernepunktet i trafoen. Alle viklingene er koblet sammen i dette punktet, mens andre side av hver vikling blir hver fas.

Derfor har alltid N-leder direkte forbindelse til trafoens/generatorens midtpunkt, da disse er stjernekoblet.

Vanligvis fører "E-verket" ut en PEN leder fra trafostasjonen. Den er Koblet til Stjernepunktet og til jordspyd i stasjonen.

:thumbup:

Du sier at PEN leder er koblet til 2 punkter, midtpkt og jordspydet i trafostaasjonen.

Vil de da si at disse 2 punktene ikke er det samme??

Forvirringa for meg ligger i det at jeg ikke veit om midtpunktet i trafoen som N-ledern taes utifra er rett og slett jord eller ikke?

Er dette punktet separert fra jordspydet eller er det koblet til jordspydet?

Lenke til kommentar

Stjernepunktet er koblet til N-leder og PE er koblet til jordspyd e.l.

Men disse er koblet sammen i trafoen og blir ført ut som PEN leder.

Du kan ikke bruke bare et jordspyd i et hus som en N-leder.. Det er for mye overgangsmotstand til å få ut noe fornuftig av det..

Men det er viktig å bruke jordspyd i et hus selv om du får inn PEN leder.. Dette er fordi man skal få bedre jordpotensiale i huset. Noe som er viktig ved eventuelle jordfeil..

:roll:

Lenke til kommentar
Stjernepunktet er koblet til N-leder og PE er koblet til jordspyd e.l.

Men disse er koblet sammen i trafoen og blir ført ut som PEN leder.

Du kan ikke bruke bare et jordspyd i et hus som en N-leder.. Det er for mye overgangsmotstand til å få ut noe fornuftig av det..

Men det er viktig å bruke jordspyd i et hus selv om du får inn PEN leder.. Dette er fordi man skal få bedre jordpotensiale i huset. Noe som er viktig ved eventuelle jordfeil..

:roll:

Det er greit, men poenget er at jeg ikke skjønner hvordan man kan jorde N leder.

Prøver å forstå her hva det er som skjer med strømmen.

Hvis man henter ut 230V mellom fase og nøytral så vil strømmen gå fra faselederen igjennom en lyspære f.eks videre igjennom N lederen og helt tilbake til midtpunktet i trafoen hvor N ledern blir tatt utifra.

Men det punktet er jo jordet og da vil strømmen forsvinne i jord jeg fatter ikke dette!

Fatter ikke at TN systemet kan funke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Står en del om dette på wikipedia : TN - Nett

Det Wikipedia sier er at hvis du kobler mellom fase og nøytral så er det 230V og mellom to faser så får du 400V.BLA BLA BLA fuckings BLA.Dette veit jeg allerede, det er ikke det jeg lurer på.

Jeg spør kansje for vanskelig og folk her på forumet har ikke så dyp forståelse for hva som egentlig foregår, men veit bare hvordan ting er koblet opp.

Det jeg snakker om er elektronstrømmen gjennom lederne.

Hvis man tenker seg at en lampe f.eks er koblet mellom en faseledere og en nøytral leder noe som er vanlig hvis man har TN-nett.

Nå prøver vi å visualisere hvordan strømmen eller rettere sagt elektronene beveger seg.

Etter mitt hode så vil elektronene bevege seg igjennom faselederen også lampa for også returnere tilbake til trafoens jordede midtpunkt via N-lederen.

Når elektronene kommer til nøytralpunktet i trafoen så vil de snu å gå tilbake igjennom lampa og videre igjennom faselederen og til viklingen.

Sånn går de frem og tilbake 50 ganger i sek.

Dette er i følge teorien.

Forvirringen for meg er at nøytralpunktet er jordet....hva skjer når elektronene kommer frem til nøytralpunktet i trafoen etter å ha gått igjennom faselederen og lampa.

Vil de ikke bare forsvinne i jorda??

Jeg bommer helt sikker på grunnleggende fysiske lover her , men jeg klarer bare ikke å forstå dette.

Endret av elektroelev
Lenke til kommentar

Strømmen har en krets den må følge.. Den kan ikke føres ut i jorda og forsvinne.. Den beveger seg bare mellom de to punktene ved å la det meste gå gjennom raskeste og enkleste vei.. Sammenlign med et batteri.. Strømmen går bare mellom polene, ikke ut i intet.. Så derfor forsvinner den ikke i det jordede punktet.

:innocent:

Lenke til kommentar

fordi det er vanskeligere for strømmen og gå til jord, så følger den PEN lederen tllbake til trafo, til midtpunktet/stjernepunktet, og stopper der.

den går ikke til jord, fordi det er for mye motstand, i forhold til hva det er i en kobber eller Aluminiums leder.

jeg skjønner godt at du er frustrert, jeg også var det når jeg gikk på skolen for 1,5 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...