Gå til innhold

Problemer med å få bra PC til TV bilde

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en W4000 og tenkte jeg skulle se noen filmer fra PC-en og koblet den til via DVI-HDMI.

Men får bare til å vise bildet i 1280x1024 (4:3) og om jeg prøver å sette oppløsningen til 1920x1080 som i teorien skulle passe perfekt så blir bildet helt rart.. det blir litt for stort (ikonene helt til høyre detter halveis ut) og fargene blir slik som de var i gamle dager, og om jeg prøver å spille av en film blir det bare svart bilde med lyd, men om jeg stiller tilbake blir alt bra.

Noe jeg gjør galt?

Kunn 1280x1024 (4:3) som gir bra bilde dog bare en firkant midt på skjermen..

Er også det samme som skjer om jeg kobler en annen PC til via samme kabelen, den ene har ATI mens den andre har Nvidia skjermkort.

Noen kloke hoder som vet hvordan? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen kloke hoder som vet hvordan? :)
Skal ikke påberope meg det, nei...

Det kan jo hende du har støtt på samme problem som i denne anmeldelsen?

Ellers kan det være problemer med filmframvisning på skjermer som ikke er definert som primærskjerm - vet ikke om du har koplet om TVen i tillegg til en annen skjerm? Skal du kjøre filmer i 1920*1080 fra PC, krever forresten dette ganske kapable CPU og skjermkort - vet ikke hva du har?

Hvilke innstillinger du kan gjøre på din TV aner jeg ikke - men poenget må være at PC sender et signal som er optimalt for TVen, og at TVen oppfatter at det faktisk er et slikt signal den får servert. Mulig du har en info-meny som kan fortelle deg hva TVen tror den mottar på HDMI-inngangen?

Skulle jeg ha prøvd meg på dette, ville jeg slått TV helt av (strømløs), PC helt av og koblet fra andre skjermer, slik at kun TV var koblet til. Deretter slått på TV og deretter PC, og satset på at PC og TV ble enige under oppstarten. Hvis de ikke blir det (eller blir enige om en feil), er det enten fordi det er HDMI-trøbbel, EDID-trøbbel med TVen, det er satt begrensninger i innstillingene på skjermkortet som gjør at PC blir forhindret fra å levere det TVen spesifiserer, eller TVen ikke tolker signalet den får korrekt. Trur eg...

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er kunn TV-en som er tilkoblet, ikke noen annen skjerm.

Når jeg skifter til 1920x1080 så står det "1080P" noen sekunder på TV-en, og om jeg skifter tilbake står det "1024x768 60Hz".

Er ikke Full-HD filmer jeg skal kjøre fra denne PC-en, bare divX, dvd-ISO og noen 720P filmer som er lagret på PC-en eller over nettverket osv.

Her er noen bilder så dere kanskje forstår bedre hva jeg mener:

Her kjører en DVD-film mens bildet er 1024x768:

post-42742-1221391654_thumb.jpg

"Fullskjerm" i 1024x768:

post-42742-1221391779_thumb.jpg

Og om jeg setter oppløsningen til 1920x1080 blir det slik:

post-42742-1221391871_thumb.jpg

I fullskjerm:

post-42742-1221393390_thumb.jpg

post-42742-1221393346_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan jo ta en rundtur i TV-menyene og/eller brukermanualen for å finne ut om du kan slå på 1:1 pixelmapping for den HDMI-inngangen du kopler PCen på. Da skal TV vise pixel for pixel fra PC uten noen form for skalering.

Du har ikke 1:1 pixelmapping nå, så vidt jeg kan se. TVen din viser 1024*768 signalet i hele panelhøyden, hvilket betyr at den oppskalerer i høyde og bredde med ca 40%. Oppskalering gjøres også med 1920*1080, slik at deler av bildet havner utenfor panelet.

Mener det finnes en tråd som heter noe sånt som "Den store tråden om 1:1 pixelmapping" - mulig du kan finne noen tips der?

Edit: Kom nettopp på at innstillingene for skjermkortet også gir mulighet for å skalere opp et i utgangspunktet "for lite" bilde til å passe panelets størrelse. Mener du må velge mellom "Sentrert" eller "Skalrt for full skjerm" eller noe sånt - du skal vel helst ha "Sentrert" (dvs uten skalering) som ditt valg.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Har akkurat det same problemet med min 40V4xxx. Eg bruker VGA-kabel, og får ikkje satt den til 1920x1080 uansett kva eg gjer.

På den gamle 40"-modellen (40W3000) fungerte alt på første forsøk. Dette med den same PC-en tilkopla.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Fant tråden om 1:1 pixelmapping: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=773765

Der ligger også følgende link: http://pixelmapping.wikispaces.com/Full+List, et godt stykke ned i denne ligger følgende info om Sonys W-serie:

"...digital overscan thats needs to be turned off - 'Full pixel' mode"

Verdt å finne ut av, Einar'n?

Ellers sier samme kilde at V serien er grei, men sier også at ekte oppløsning på panelet er 1366*768 - og det stemmer vel ikke for de større panelene? Kan tenkes at 1920*1080-panelene i V-serien har samme begrensninger som W-serien dersom du bruker VGA-inngangen - da ser det ut som du kan få problemer med oppløsninger høyere enn 1360*768 (unntatt for XBOX 360).

Kort sagt: 1:1 pixelmapping fra PC til TV ser ut til å være ei skikkelig smørje - har sannsynligvis hatt råflaks som har fått min Tatung 32" til å fungere perfekt med PC via HDMI-inngangen...

Lenke til kommentar

Har sett litt å lest i pixelmapping tråden, men ingenting hjalp.

Har også sett i manualen og bladd i menyene på TV-en.

Men når jeg satte en innstilling ovet til "foto" så ble bildet i 1920x1080 vist slik det skulle, og fikk justert fargene så de ble bra også :yes:

Det ser i hvertfall bra ut nå, men skal vell ikke vere så innviklet å få 1:1 pixelmapping vell?

"...digital overscan thats needs to be turned off - 'Full pixel' mode" - Dette gjode det bare verre igjen..

Edit:

Skall se om jeg finner ut hvilken innstilling det var i morgen.

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar
"...digital overscan thats needs to be turned off - 'Full pixel' mode" - Dette gjode det bare verre igjen..

Dette begynner å bli gøy :cool:

Fra DVD Times testing av 40W2000 (rigtignok temmelig gammel) siterer jeg:

The best feature of the 40W is that, like the premium X-Series, 1080i and 1080p images can have the overscan completely disabled. Sony calls this option "Full Pixel", which is an odd name, but rest assured this is exactly what the option does. This means that you can hook up a 1080-line device like an HD DVD player, Sky HD box, or a computer (although Sony don't officially support this) up to the HDMI input and see the pixels from the video signal represented exactly on your screen - one pixel from the video signal will correspond to one pixel on the screen grid for the ultimate clarity, and a remarkably untampered-with image. I'm extremely glad that Sony have allowed W-Series owners to have this option, rather than keeping it as a Premium feature on the X-Series. Great job! For those of you with deeper pockets than mine, this also means that the 40W can be hooked up to an external video processor and accept native 1080p video at either 50 or 60hz from it.

Altså synes det klart at man slår overscanning av ved å slå Full pixel - det var jo ikke akkurat selvforklarende på den tidligere refererte kilden...

Lenke til kommentar

Nå har jeg og en kompis (som også har en W4000, og fikk til dette på første forsøk) klart å få bildet bra med "video" ikke "foto" som i går, og 'Full pixel' mode" :woot:

Bildet er nå skarp så et nyslipt barberblad :fun:

Edit: Takker for all hjelp!!

Endret av Einar'n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...