Gå til innhold

Spørsmål rundt Befalsskolen for etterretning og språk

Emomilol

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har lyst, så er det ikke noen vits i å søke. Husk fir øvrig at dari og pashtu har opptak i partallsår, russisk og arabisk i oddetallsår.

Jeg ser gleden ved å drive med noe du kan fra før, men da har du ingenting på skolen å gjøre. Bortkasting av ressurser.

Mja, mjo, sant. Men til gjengjeld ville jeg antageligvis blitt bedre enn noen av de andre som kom inn. Så - er ressursene i så fall bortkastede?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Det vil kreve for mye ressurser i form av individuell tilpasning av undervisning etc.

Igjen, jeg hadde en i troppen min i rekrutten fra Afghanistan som ikke kom inn på BSES på linja for det språket han allerede kunne, nettopp fordi han kunne det. De tilbød han plass på linja for det andre språket (enten kunne han pashtu og fikk plass på linje for dari, eller motsatt), men han takka nei.

Med andre ord, du kan nok gi opp russisk-kurs i forsvaret med en gang. Men du har en hel haug med andre muligheter!

Lenke til kommentar
Ja. Det vil kreve for mye ressurser i form av individuell tilpasning av undervisning etc.

Igjen, jeg hadde en i troppen min i rekrutten fra Afghanistan som ikke kom inn på BSES på linja for det språket han allerede kunne, nettopp fordi han kunne det. De tilbød han plass på linja for det andre språket (enten kunne han pashtu og fikk plass på linje for dari, eller motsatt), men han takka nei.

Med andre ord, du kan nok gi opp russisk-kurs i forsvaret med en gang. Men du har en hel haug med andre muligheter!

Jeg tror deg, det er ikke det. Skal se gjennom hva jeg vil gjøre.

Lenke til kommentar
Det er samme eller strengere helsekrav (herunder syn) for å komme inn på BS enn for å bli tjenestedyktig. Er du ikke tjenestedyktig, kommer du heller ikke inn på BS.

Hvordan bedømmer man egentlig synet?

Jeg har perfekt synsevne, men er nærsynt. Hva skjer da?

Lenke til kommentar
Du har da ikke perfekt synsevne om du er nærsynt.

Dra på sesjon. Der får du svaret. De har en standard synstest med et ark med bokstaver som du skal lese av. Så får du karakter i forhold til hvor små bokstavene er når du må gi opp/får feil.

Synsevne er noe helt annet enn syn. Det inkluderer også evnen til å registrere detaljer, fargenyanser osv. Så man kan ha en perfekt sysevne, men nedsatt syn. Det står forsåvidt ingen steder på forsvarets nettside at man trenger å ha perfekt syn for å komme inn på BSES

Lenke til kommentar
Igjen. Jeg har ikke sagt noe annet. Jeg vet ikke hvor grensa går mellom tjenestedyktig og ikke tjenestedyktig. Har du ikke vært på sesjon?

For øvrig: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/informasjon/#2

" Du må bestå fargesynstesten og få minimum vurderingssiffer fem for synet på sesjonen. Skalaen spenner seg fra vurderingssiffer 1–9."

Hvorfor i all verden skulle jeg ha vært på sesjon? Jeg er en jente på 20. Hva har jeg der å gjøre?

Endret av Muimiudo
Lenke til kommentar

Vil anbefale alle interesserte å søke befalsskolen selv om man ikke oppnår topp på synstest.

Jeg vet ikke synskravet for befalsskolen, men generelt vil du klare deg bra i Forsvaret selv om du er avhengig av linser.

Hva angår opptak til BSES, så er det ofte stor konkurranse til disse plassene. Så selv om kravet for opptak er likt som ved annen befalsskole, så kan konkurransen for plassene være høyere, og da bør du også bestå kravene med bedre margin enn for vanlig befalsskole.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Lenge siden det ble postet i denne tråden. Men, jeg lurer også på noe!

Hva skal forsvaret med arabisk og russisk, og hvorfor er det akkurat de språkene de velger å utdanne i? Vet at de er store og fine, men hvilken direkte nytte kan forsvaret ha av språkene? Hvor er for eksempel kinesisk? Hadde ikke det vært vel så hensiktsmessig som arabisk eller russisk?

Og hvor mange er det i kullene? Selv om språkene er gigantiske vil jeg tro at det er begrenset med arbeidsoppgaver i forsvaret hvor man trenger russisk eller arabisk. Pashtu og dari er forsåvidt greit nok, ettersom man trenger språkoperatører i Afghanistan. Men hva kan arbeidsoppgavene for de russiske og arabiske språkoperatørene være, og hvordan vil en utenlandstjeneste se ut for de? Er det ikke bortkastet å bruke en del penger, to år, og sikkert en gjeng flinke lærere på å lære opp noen i russisk, for at de så skal sitte der uten arbeidsoppgaver i to år, før de stikker ut av forsvaret for å gjøre morsommere ting?

Foruten det så vurderer jeg selv, ironisk nok :tease:, å søke på skolen, men jeg har lagt merke til at det finnes lite informasjon om arbeidsoppgaver, og det ville jo vært interessant å vite litt av hva man i så fall kommer til å gjøre når man er ferdig. En teori: På forsvarets sider om skolen er det kun bilder av språkoperatører som er i kontakt med lokalbefolkningen i Afghanistan(Slik jeg forstår bildene). At forsvaret er i Afghanistan er jo en kjent sak og at man trenger folk som behersker språket er en naturlig følge. Kan det derfor være slik at forsvaret bruker dette for å promotere skolen, mens det er mer hemmelighold rundt hva man gjør når man har lært seg russisk eller arabisk. Jeg mener: vi snakker etterretning her og hva annet enn å spionere på Russland kan man gjøre når man har lært seg russisk og etterretning?

Er det av sikkerhetsmessige årsaker man ikke får vite så mye om tjenesten etter skolen? :whistle:

Lenke til kommentar

Lenge siden det ble postet i denne tråden. Men, jeg lurer også på noe!

Hva skal forsvaret med arabisk og russisk, og hvorfor er det akkurat de språkene de velger å utdanne i? Vet at de er store og fine, men hvilken direkte nytte kan forsvaret ha av språkene? Hvor er for eksempel kinesisk? Hadde ikke det vært vel så hensiktsmessig som arabisk eller russisk?

Og hvor mange er det i kullene? Selv om språkene er gigantiske vil jeg tro at det er begrenset med arbeidsoppgaver i forsvaret hvor man trenger russisk eller arabisk. Pashtu og dari er forsåvidt greit nok, ettersom man trenger språkoperatører i Afghanistan. Men hva kan arbeidsoppgavene for de russiske og arabiske språkoperatørene være, og hvordan vil en utenlandstjeneste se ut for de? Er det ikke bortkastet å bruke en del penger, to år, og sikkert en gjeng flinke lærere på å lære opp noen i russisk, for at de så skal sitte der uten arbeidsoppgaver i to år, før de stikker ut av forsvaret for å gjøre morsommere ting?

Foruten det så vurderer jeg selv, ironisk nok :tease:, å søke på skolen, men jeg har lagt merke til at det finnes lite informasjon om arbeidsoppgaver, og det ville jo vært interessant å vite litt av hva man i så fall kommer til å gjøre når man er ferdig. En teori: På forsvarets sider om skolen er det kun bilder av språkoperatører som er i kontakt med lokalbefolkningen i Afghanistan(Slik jeg forstår bildene). At forsvaret er i Afghanistan er jo en kjent sak og at man trenger folk som behersker språket er en naturlig følge. Kan det derfor være slik at forsvaret bruker dette for å promotere skolen, mens det er mer hemmelighold rundt hva man gjør når man har lært seg russisk eller arabisk. Jeg mener: vi snakker etterretning her og hva annet enn å spionere på Russland kan man gjøre når man har lært seg russisk og etterretning?

Er det av sikkerhetsmessige årsaker man ikke får vite så mye om tjenesten etter skolen? :whistle:

Tja..., det er mange russisk-talende og tolker ved GSV som behøves i den daglige virksomheten der oppe, Forsvaret er mye involvert i Arabia med forskjellige ting og trenger folk der. Forsvaret er ikke for tiden involvert i Kina, så da er det heller ikke behov for språket.

Størrelse på skolen vet jeg ikke noe om, men tror ikke den er særlig stor. Spurte litt om den en gang, og offiseren sa at man gjerne ikke snakket mye om den. Er mye hemmelighetshold rundt hele E-tjenesten.

Kjenner kun en som har gått skolen, han er tolk på russer-grensa og har diverse oppdrag der oppe relatert til grensevakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...