Suzume Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg vil foretrekke å komme inn i BSES da jeg vil ha den befalsutdanningen som hører med. Jeg vil ikke søke FSES for å være sikker på å komme inn istedenfor å prøve meg på BSES. Lenke til kommentar
Burnham Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg vil foretrekke å komme inn i BSES da jeg vil ha den befalsutdanningen som hører med. Jeg vil ikke søke FSES for å være sikker på å komme inn istedenfor å prøve meg på BSES. BS er absolutt verdt å få med seg Lenke til kommentar
Burnham Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Gått der selv? Hvis jeg hadde gått BSES, hadde jeg ikke skrevet det på et internett-forum. Men ja, jeg har gått på befalsskolen. Lenke til kommentar
Greenviolence Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 God formiddag, artsfrender. I dette innlegget har det blitt nevnt diverse ting om anbefalt bakgrunn for å søke BSES russisk e.l. I mitt tilfelle har jeg studert ett år engelsk på universitet(grammatikk,lingvistikk,fonetikk,litteratur) pluss at jeg har ett CAE(Certificate in Advanced English (rent praktisk bruk av språket)) fra Cambridge. Engelsk er jo ett språk som mange har god grunning i fra før her til lands, dermed er det jo ikke like spesielt som f.eks mandarin. Jeg lurer da på om noen kunne svart meg på om min bakgrunn vil hjelpe i den forstand at det gjenspeiler engasjement og interesse i språk og at man ved det har et godt grunnlag for å tilegne seg andre språk, og at de ser mer etter dette enn akkurat hvilket språk man har bakgrunn i? Takker for svar, meget behjelpelig forum. Lenke til kommentar
Burnham Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 God formiddag, artsfrender. I dette innlegget har det blitt nevnt diverse ting om anbefalt bakgrunn for å søke BSES russisk e.l. I mitt tilfelle har jeg studert ett år engelsk på universitet(grammatikk,lingvistikk,fonetikk,litteratur) pluss at jeg har ett CAE(Certificate in Advanced English (rent praktisk bruk av språket)) fra Cambridge. Engelsk er jo ett språk som mange har god grunning i fra før her til lands, dermed er det jo ikke like spesielt som f.eks mandarin. Jeg lurer da på om noen kunne svart meg på om min bakgrunn vil hjelpe i den forstand at det gjenspeiler engasjement og interesse i språk og at man ved det har et godt grunnlag for å tilegne seg andre språk, og at de ser mer etter dette enn akkurat hvilket språk man har bakgrunn i? Takker for svar, meget behjelpelig forum. Det er ingen forutsetning at du på forhånd har språkutdanning hvis ikke språket er relevant for tjenesten du forespeiles. Dog vil det være et pluss i boka. Som jeg har nevnt tidligere er det nok mer relevant med en utdannelse innen for eksempel statsvitenskap eller sikkerhetsstudier. Men for all del, du har nok et fortrinn ved å ha en generell interesse for språk. Lenke til kommentar
Muimiudo Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 De vil faktisk ikke ha folk som kan mer enn bittelitt av språket fra før, og det er overhodet ikke noe krav, så nei. Hvordan vet du dette? Har du snakket med noen som har kommet inn pås tudien eller er det bare noe du har hørt? Samler meg info om studien og merker at man må være litt kildekritisk.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 De vil faktisk ikke ha folk som kan mer enn bittelitt av språket fra før, og det er overhodet ikke noe krav, så nei. Hvordan vet du dette? Har du snakket med noen som har kommet inn pås tudien eller er det bare noe du har hørt? Samler meg info om studien og merker at man må være litt kildekritisk.. Jeg snakket med noen som ikke kom inn, fordi han kunne snakke fra før. Vet dog ikke hvilket nivå han var på, han hadde foreldre som snakket det, men vet ikke om han selv var vokst opp med det eller om han bare kunne litt. (Det er snakk om enten Pashtu eller Dari for øvrig, husket ikke hvilket i farta) Lenke til kommentar
Muimiudo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Jeg snakket med noen som ikke kom inn, fordi han kunne snakke fra før. Vet dog ikke hvilket nivå han var på, han hadde foreldre som snakket det, men vet ikke om han selv var vokst opp med det eller om han bare kunne litt. (Det er snakk om enten Pashtu eller Dari for øvrig, husket ikke hvilket i farta) Hm. Jeg kan noe fra før, men jeg vil få russisk- linja. Tror du de vil unngå de som kan for mye for å unngå idealistiske brist? Sånn at de kan få befalene til å se det fra deres side? Jeg har virkelig satset mye på å komme inn, så jeg får prøve å veie opp for at jeg kan for mye med andre ting. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Det skal nevnes at de var VELDIG opptatte av at han burde ha gått en annen linje. Så om du kan det "for godt", så kommer du sannsynligvis inn på arabisk i stedet for russisk. Og det er jo ikke dumt å kunne begge delene. Lenke til kommentar
Muimiudo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Det skal nevnes at de var VELDIG opptatte av at han burde ha gått en annen linje. Så om du kan det "for godt", så kommer du sannsynligvis inn på arabisk i stedet for russisk. Og det er jo ikke dumt å kunne begge delene. Har egentlig ikke lyst itl å drive med arabisk/ pashtu. Men det kan jo hende jeg kan få noe ut av det og.. Lenke til kommentar
Hans_Hölzel Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Arabisk er et språk du garantert får noe ut av å lære deg. Det er et av verdens største språk, og midtøsten-regionen er konstant utsatt for konflikter. Hvis du planlegger videreutdanning innen annet fagfelt, da f.eks ingeniørstudier vil du være veldig ettertraktet. Dette gjelder forøvrig de fleste som snakker store språk, utover fransk, tysk, spansk og engelsk. Russisk, arabisk og mandarin åpner uten tvil mulighetene for en spennende jobb. Lenke til kommentar
Muimiudo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Arabisk er et språk du garantert får noe ut av å lære deg. Det er et av verdens største språk, og midtøsten-regionen er konstant utsatt for konflikter. Hvis du planlegger videreutdanning innen annet fagfelt, da f.eks ingeniørstudier vil du være veldig ettertraktet. Dette gjelder forøvrig de fleste som snakker store språk, utover fransk, tysk, spansk og engelsk. Russisk, arabisk og mandarin åpner uten tvil mulighetene for en spennende jobb. Fullt mulig, men jeg har lite ønske til å engasjere meg i den delen av verden. Holder for meg å kunne russisk. Forresten så er sjansen for å bli sendt til Afghanistan større hvis man tar pashtu/ dari som valgspråk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Tar du pashtu/dari kommer du så godt som garantert til å bli sendt til Afghanistan. Hvilket nivå ligger russisken din på? Det lureste er å sende mail til skolen. Mailadressen regner jeg med du finner (hvis ikke så kommer du nok ikke inn på BSES, hehe). Lenke til kommentar
Muimiudo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Tar du pashtu/dari kommer du så godt som garantert til å bli sendt til Afghanistan. Hvilket nivå ligger russisken din på? Det lureste er å sende mail til skolen. Mailadressen regner jeg med du finner (hvis ikke så kommer du nok ikke inn på BSES, hehe). Flytende. Har snakket med noen representater for skolen.. De er veeeldig kryptiske. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Da kommer du nok ikke inn på russisk-linja. Men hvorfor vil du det, da? Hvis det er befalsutdanningen du ønsker, gå en annen befalsskole. Hvis du vil fordype deg i russisk, dra til Russland eller studer russisk på universitetet. Lenke til kommentar
Muimiudo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Da kommer du nok ikke inn på russisk-linja. Men hvorfor vil du det, da? Hvis det er befalsutdanningen du ønsker, gå en annen befalsskole. Hvis du vil fordype deg i russisk, dra til Russland eller studer russisk på universitetet. Hehe. Fordi jeg har lyst til å jobbe med språket, cruise gjennom studiene på to år, få lov til å jobbe med språket og etterretning i to år og etterpå kunne se hva jeg vil videre. Ser ikke helt hvorfor de ikke vil ha folk som kan språket, det vil jo lønne seg for dem. Jeg kan russisk på det nivå der videre fordypning er unødvendig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 (endret) Man "cruiser" ikke gjennom BSES. De vil enten anbefale deg å gå Arabisk (da er du nok sikra jobb for alltid i forsvaret) eller en annen befalsskole. Du kan jo gå en annen befalsskole, så bruke russisk-kompetansen din til å få spennende jobber i forsvaret. Etterretningskurs får du nok, om du har befalsutdannelse og kan russisk. Endret 2. november 2009 av Herr Brun Lenke til kommentar
Muimiudo Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Man "cruiser" ikke gjennom BSES. De vil enten anbefale deg å gå Arabisk (da er du nok sikra jobb for alltid i forsvaret) eller en annen befalsskole. Du kan jo gå en annen befalsskole, så bruke russisk-kompetansen din til å få spennende jobber i forsvaret. Etterretningskurs får du nok, om du har befalsutdannelse og kan russisk. Vel, cruise i det forstand det lar seg gjøres på en slik studie. Hvorfor ikke, forresten? Gleden ved å drive med noe man kan fra før av er sterkt undervurdert. Sitter og vurderer arabisk eller dari. Men jeg har så fryktelig lite lyst til å sette meg inn i et slikt språk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Hvis du ikke har lyst, så er det ikke noen vits i å søke. Husk fir øvrig at dari og pashtu har opptak i partallsår, russisk og arabisk i oddetallsår. Jeg ser gleden ved å drive med noe du kan fra før, men da har du ingenting på skolen å gjøre. Bortkasting av ressurser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå