Emomilol Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Heisann, jeg er født i '91, og antar at jeg blir innkallt til sesjon neste år. Hvis jeg da velger å søke på Befalsskolen for etterretning og språk (for å lære meg russisk for eks.) er det stor sannsynlighet for å komme inn? Jeg har ikke sett noen tråder hvor dette er tema, og det får meg til å tro at det er få som søker på akkurat denne befalsskolen. Stemmer det? Hvis det er noen her som lærer/har lært f.eks. russisk: er det vanskelig? Hvor mye teller denne utdanningen hvis jeg senere vil ta utdanning på universitet e.l.? Takker for alle svar som angår BSES. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Du får 90 studiepoeng for kurset, så du får 2 opptakspoeng om du søker på en ikke-språklig utdanning. Mange av de studiepoengene vil du nok kunne bake inn i en bachelor på universitetet, slik at du får kortet ned universitetsutdanningen din med alt fra et til tre semestre. Det er jævlig vanskelig å komme inn på BSES. Du må være veldig, veldig god både fysisk og psykisk (intellektuelt) fra før av. Men BSES er nok en stor fordel når du skal søke jobb, CVer som skiller seg ut er alltid positivt. Endret 13. september 2008 av Herrbrun Lenke til kommentar
Early Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hei, dette er noko eg og lurer litt på, om nokon hadde litt erfaringar som dei kan dele hadde det vore supert. Eg skal gå befalsskole neste år sommeren 09, og om eg søker BSES vil eg då velge russisk språk, men eg lurer på nokre ting rundt den befalsutdannelsen: - må eg kunne ein del russisk fra før, for der er eg heilt blank? - eg har fått inntrykk av at denne befalsutdannelsen minner mykje om vanlig skule med nesten berre teori, stemmer dette, eller er det også en del feltøvelser og slikt her? - lærer du virkelig russis nok til å kunne snakke/skrive det flytande etter 2 år? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 De vil faktisk ikke ha folk som kan mer enn bittelitt av språket fra før, og det er overhodet ikke noe krav, så nei. Det er 40% militære fag og lederutdanning. Noe av lederutdanningen er selvsagt i klasserom, men mesteparten er i felt. Du vil nok ikke få like mye felt som i hæren, men det legges jo opp til at elevene skal være språkbefal i patruljer i utlandet, så du vil nok få grundig opplæring i de grunnleggende feltkunnskapene. I følge de som har gått der, og skolen selv, så kan du nok russisk til å prate flytende etter to år ja. det skriftlige er ofte litt dårligere, men skal være godt nok til å lese avisen, militære meldinger etc. Lenke til kommentar
Early Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hørest bra ut, takker for svar Då er nok sjangsen for at eg søker BSES neste år relativt høg Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hadde jeg bare vært i bedre form (og da snakker vi svært, svært langt under par...) skulle jeg også gjort det. har sånn problemer med å komme meg ut av godstolen... Kan fransk fra før, så ville ikke vært dumt å kunne russisk eller arabisk. Lenke til kommentar
Early Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Det er vel dei same fysiske krava som med dei andre befalsskulane? Du har jo fortsatt over eit halvt år til neste opptak,er langt ifra umulig å trene se opp til det, om du er motivert Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jeg er rimelig overvektig, og da er det vanskeligere. For all del, det er fortsatt håp, har bare så dårlig viljestyrke. Hjalp veldig å trene med en kamerat, som jeg gjorde i vinter (altå, forrige vinter), men nå er vi begge i militæret, på forskjellige steder. Det er samme fysiske krav som på de andre skolene ja. Lenke til kommentar
Early Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Ok, då ser det ikkje ut til å vere noko hindring for at eg skal søke meg dit iallefall Overvektig eller ikkje er jo ikkje det som tel, viljestyrken er nok heller viktig vil eg tru. Lenke til kommentar
Burnham Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Du kan også søke deg inn på kun språkkurset, og altså droppe BS-delen. Du vil få den samme språk- og etterretningsutdanningen men vil nok ikke bli plukket ut først som tolk til patrulje, men heller jobbe mer med mindre "hårete" ting. Her er heller ikke de fysiske kravene så høye. Nå skal det sies at jeg absolutt ikke satt med det inntrykket av at BSES hadde unormalt høye fysiske krav... Mener du at BSES har høyere fysiske krav enn de øvrige BSene, Herrbrun? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Nei, på ingen måte. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Det sies også at det rekrutteres operatører til Etterretningstjenesten fra denne befalskolen, så utmerker du deg har du sikkert en mulighet der også Endret 25. november 2008 av Kenny_NOR Lenke til kommentar
Early Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Ja etterretningstjeneste hørest spennande ut, eg er iallefall motivert til å gjere det bra på BSES, så kan hende eg vil utmerke meg Er det lange turar/reiser i løpet av tjenesten om nokon veit, f.eks: tur innom Russland eller lange feltturar? Hadde jo vore kjekt det Lenke til kommentar
Burnham Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Ja etterretningstjeneste hørest spennande ut, eg er iallefall motivert til å gjere det bra på BSES, så kan hende eg vil utmerke meg Er det lange turar/reiser i løpet av tjenesten om nokon veit, f.eks: tur innom Russland eller lange feltturar? Hadde jo vore kjekt det Det kalles i såfall deployering... Ikke tur. Endret 27. november 2008 av Burnham Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Deployeringer må påregnes i løpet av plikttjenesten om du velger Pashtu- eller Dari-linjen, men om du velger russisk er ikke det fullt så etterspurt i dagens utenlandsmisjoner. Arabisk vet jeg ærlig talt ikke. I studietiden har du flere studieturer til utlandet. Lenke til kommentar
Suzume Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Nøyaktig hva er inntakskravene til BSES? Jeg har veldig lyst å dra for å lære meg russisk, fordi det er noe jeg vil ha mye igjen for i ettertid. Jeg ser også for meg en karriere innenfor forsvaret. Er det to pliktår etter de to utdanningsårene? Hvor mye kreves det av russisk kunnskap for å komme inn? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 To pliktår ja. Ingen russiskkunnskap kreves, men det er en fordel med litt kjennskap til kultur og historie. De formelle kravene er de vanlige fysiske kravene for befalsskole (sjekk de ut på www.mil.no) pluss generell studiekompetanse. De ser mye på karakterene om du blir kalt inn til FOS eller ikke, og på FOS vil du i tillegg til "det vanlige" (ymse fysiske tester, intervjuer pluss feltuke) bli nøye testet på dine intellektuelle kapasiteter. Om du kommer inn eller ikke er en skjønnsvurdering Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Plikttjenesten Plikttjenesten går over to år. Den gjennomføres ved avdelinger som trenger etterretningsbefal og/eller språkkompetanse. Eksempler på aktuelle avdelinger kan være:Avdelinger i Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret med egne sikkerhetsavdelinger Garnisonen ved Sør-Varanger Etterretningsbataljonen på Setermoen Etterretningstjenesten Kystvakten Spesialavdelinger Forsvarets Sikkerhetsavdeling Ambassader Etter plikttjenesten Ved fullført plikttjeneste har man de beste muligheter for å fortsette en militær karriere. Man kan søke opptak til krigsskolene eller andre utdanninger og spesialiseringer i Forsvaret (jegerkommandoene eller videre språkutdanning). Man kan selvsagt også søke andre stillinger, enten de er innenfor ledelse, språk, etterretning, utdanning eller en kombinasjon av disse. BSES forestår landets beste undervisning innenfor de språkene skolen tilbyr. Kombinert med ledelsestrening, erfaring og internasjonal tjeneste vil elevene ha et svært godt utgangspunkt for forskjellige typer arbeid i et multinasjonalt miljø. Tidligere elever fra BSES finnes i dag i både Utenriksdepartementet, FFI, FN og media. Andre har fått arbeid i Politiets sikkerhetstjeneste og i andre språkrelaterte jobber. Mulighetene er med andre ord svært mange. Virker som om det er veldig gode jobb muligheter både innen og utenfor forsvaret etter endt utdanning. Lenke til kommentar
Suzume Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg ser jo det at dette er en kjempemulighet for meg. Usikker på om jeg kommer inn, men det er vel bare å prøve? Om jeg søker på BSES og ikke kommer inn der, kan man ha et andrevalg? Tenker slik som på søking til videregående skole, hvor man kan sette opp 1. 2. og 3. valg. Er jo veldig dumt om jeg søker BSES, ikke kommer inn, og blir sittende et helt år uten noe å gjøre... Lenke til kommentar
Burnham Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg ser jo det at dette er en kjempemulighet for meg. Usikker på om jeg kommer inn, men det er vel bare å prøve? Om jeg søker på BSES og ikke kommer inn der, kan man ha et andrevalg? Tenker slik som på søking til videregående skole, hvor man kan sette opp 1. 2. og 3. valg. Er jo veldig dumt om jeg søker BSES, ikke kommer inn, og blir sittende et helt år uten noe å gjøre... Som det sikkert er nevnt tidligere tilbyr FSES utdanning innen de samme språkene. Du får stort sett de samme mulighetene, men du får ikke lederutdanningen som BSES tilbyr. For å komme inn på FSES trenger du som regel en høyere utdanning, men folk med årsstudium ol. kommer også inn, dog med svært gode resultater fra tidligere skolegang. Generelt er det nok enklere å komme inn på Russisk enn Dari/Pashtu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå