Gå til innhold

Har problem med dataen. Mistenker hovedkortet.

Optique

Anbefalte innlegg

Hei, her for noen dager siden tok PC'en min kvelden. Jeg hadde brukt den tidligere på dagen og deretter satt den til "bytt bruker", da jeg kom tilbake logget jeg inn og prøvde å starte Mozilla og Msn. Det som da skjedde var at jeg fikk opp et par feilmeldinger å deretter hang maskinen. Så jeg restarta den bare på knappen :p Men det var da det skjedde, den ville liksom ikke starte. Det virka som om skjermen og tastaturet ikke kommuniserte med PC'en. Vi prøvde å feilsøke litt. Det va da gjorde var: prøve med "ny" RAM, prøvde en annen skjerm, prøvde det intigrerte skjermkortet på hovedkortet og uten RAM (for å se om den ville gi fra seg et pip eller noe)

Ingenting av dette her funket, men så, da jeg kikket nærmere på hovedkortet kunne det mesten se ut som om en av transistorene hadde "punktert". Så jeg ble usikker på om det kunne være feilen. Noen her som kan hjelpe? Jeg har tenkt å kanskje kjøpe nytt hovedkort men finner ikke det "rette".

PC SPESIFIKASJONER:

HP Pavilion t350.no

Motherboard Spec.

Der er jo hovedkortet. Vil tro den linken kan ha nok info i seg.

AMD Athlon XP - 3000+ Prosessor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier transistorer så tenker du på de runde sakene på hovedkortet? De runde sylinderformete sakene men snitt spor på toppen?

Dette er i så fall kondensatorer, og fra nForce 2 og Athlon XP alderen var disse kjent som den store "Kondensator syken"

Noen linker:

http://www.badcaps.net/

http://news.cnet.com/PCs-plagued-by-bad-ca..._3-5942647.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Om de er blåste så er det ikke så mye å gjøre, du kan bytte de med lodding of finne samme typen kondensatorer men om dette er verdt å gjøre er vell svaret nei.

Nytt hovedkort finner du IKKE i butikker, Socket A er utgått så bruktmarkedet på HW.no og Ebay er stikkordene om du vil ha nytt Socket A hovedkort, men det spørs om det passer inn i kabinettet siden ASUS spesial bygde de der A7N8X kortene i sin tid.

Aller beste for deg er å skrape sammen det du har av cash og lage en tråd i ny PC forumet og sette opp ett nytt system, lite av delene du har nå kan gjenbrukes, harddisker er vell det eneste jeg kan komme på akkurat nå så du må ha mye nytt.

Til gjengjeld får du mye mer ytelse.

Lenke til kommentar

Ja, det var kondensatorer jeg mente. Men jeg er jo ikke sikker på om den er røket. Men det var liksom en "sprut" rundt den så jeg tenkte det med det første.

Det var ikke så greit da. Bor på internatskole nå å bruker den PC'en som leksemaskin+litt CS, har ikke annet enn hybelkaniner i lommeboka så da kan det bare være til helvette med den PC'en. Hvis det ikke går om det så smalt å fikse det.

Endret av Satyric
Lenke til kommentar

Bare for å sette sammen en enkel maskin til CS 1.6 kanskje Source også og lekse maskin så skal du ikke trenge så veldig mye penger.

Tror du kan få til en grei maskin til 3000 med dagens priser, kanskje enda mindre, bare tenk etter hvor mye du vil bruke før du slenger ut ett budsjett i ny PC forumet er ganske greit å skru sammen selv.

Skjerm, tastatur og mus kan du bruke om igjen...

Eneste jeg ikke er sikker på er kabinettet om det er bygd etter ATX standarden så har du flaks, da slipper du nytt kabinett, men PSU må du nok ha.

Lenke til kommentar
PC SPESIFIKASJONER:

HP Pavilion t350.no

Motherboard Spec.

Der er jo hovedkortet. Vil tro den linken kan ha nok info i seg.

AMD Athlon XP - 3000+ Prosessor

Hovedkortet ser i allefall ut som helt vanlig standard utførelse/specs. :hmm:

Finnes tilgjengelig Socket A (kr.495) i følge prisguiden

Et annet vel bedre alternativ kan være < dette. Er en såkallt "Bundle" hvor man altså får både hovedkort OG prosessor. Det du må kjøpe i tillegg er ei > cpu-vifte. Tilsammen ikke mer en kr.417 (+ frakt). Du kan benytte rambrikkene og de andre komponentene du allerede har.

(i begge tilfellene tar jeg forbehold om at HP kabinettet evt. ikke har noen spesielle "særegenheter")

Lenke til kommentar

ok

btw, se bort i fra den GlacialTech cpu-viften jeg listet. Den er socket A, mens det til bundle'n trengs socket 754 vifte. Mulig du kan bruke førstnevnte, men husker ikke i farten om de to sokklene er kompatible i festeanordningen.

Uansett en rimelig løsning for nytt hovedkort/prosessor. Alternativt kan du muligens finne et (vel)brukt socket A hovedkort for en hundrelapp(+frakt) på bruktmarkedet. Men da vet man aldri hva man får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...