hbrn Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Om dette er en bra pris for dette kamerahuset pluss 14-42 objektivet: Link til info om tilbudet. Dette kommer til å bli mitt første speilrefleks som i første omgang kommer til å bli brukt på en ukestur til New York. Kundebehandleren på Japan Photo sa at objektivet som fulgte med kunne brukes til "det meste". Hva kan dere si om det? Og, hvor stor minnebrikke kommer jeg til å trenge? Takk for svar! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 14-42'en kan absolutt brukes til det meste, unntatt telefotografering (altså, zoome godt inn på detaljer langt unna, sportsfotografering, fuglefotografi etc). Om jeg hadde gått rundt i NYC med E-520+14-42 så tror jeg ikke at jeg hadde gått glipp av så mange bilder for å si det sånn Om du skulle ønske mer optikk, så er det bare å stikke innom f.eks. BH Photo. Optikk er veldig billig i USA. Kameraer også, men jeg liker å ha en person å dunke i hue dersom kameraet skulle vise seg å være defekt. 2stk 2gb minnekort (eller 4gb) skal være nok, så kan du få en fotobutikk til å lage DVD for deg dersom du skulle klare å fylle begge kortene. Hvorfor 2 stk? Går et istykker så kan du bare bytte til det andre. Og er kort nr 1 fullt, så kan du levere inn det for brenning mens du flyr rundt med kort nr 2 i kameraet. Og skyt i RAW+JPEG. Når du blir god på fotoredigering, så vil du være glad for at du har originalfilene fra NYC-turen din Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det vil si at objektivet dekker de fleste normale bruksområder. Det har en dugelig vidvinkel, altså at det tar med mye i bildet, og en lett tele, altså at du zoomer inn når du vil komme nærmere og ikke kan, eller vil, bruke bena. På minnekortfronten vil jeg anbefale at du kjøper CF-kort, da xD-kort er mer for spesielt interesserte og revisorer (spøk). 4GB burde holde for rundt 800 bilder i SHQ JPEG, altså beste kvalitets JPEG-filer. Når du kjøper minnekort vil jeg også anbefale en kortleser, det er lettere og raskere enn å overføre via kamera. Lenke til kommentar
hbrn Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Tusen takk for raske svar, fikk oppklart i det jeg spurte om pluss litt til. Da ser det ut til at pengepungen får tømt seg litt på mandag Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Ja, det er et godt tilbud. I følge Akam's produktguide er det nesten ingen som selger det billigere, og de som selger det bittelitt billigere har ikke noen butikk du kan gå i når du har spørsmål. Objektivet er kjent for å være et av de aller beste kit-objektivene til kameraer i noenlunde normal prisklasse. Og du kan bruke det til "det meste". Det gjør det enkelt å få med alle i hjørnesofaen på samme bildet, og du kan ta portretter og komme litt nærmere ting som er et stykke unna. Men det er ikke en lang telezoom. Så for å få "nærbilde" av dua som sitter på fakkelen til frihetsgudinna nede fra bakken vil du "trenge" et teleobjektiv, eventuelt en telezoom. Samme kamera selges som dobbeltkit og da følger det med en god telezoom også, men det ser ikke ut til at Japanphoto har det inne nå. Men, hvis du har tenkt å kjøpe det på Japanphoto så gå og be om få det demonstrert. Fortell at du er usikker på om objektivet dekker ditt behov. Hvor stor minnebrikke du kommer til å trenge er litt vanskelig å si... Det avhenger av om du tar kun jpeg eller raw+jpeg. Det avhenger av om du lar kameraet gå på full guffe hele tiden, eller om hver eksponering er nøye gjennomtenkt. Det avhenger av hvor ofte du setter deg ned og sletter opplagt uinteressante bilder. Det avhenger av om du kan kopiere bildene over på en pc underveis, eller laste dem opp på nett et eller annet sted. Men et par 4GB eller 8GB kort burde være en god start. Minnekort er ikke så dyrt, og du kan få kjøpt ekstra i New York hvis du skulle trenge det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå