Svish Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Tenkte jeg skulle prøve å se litt på ASP.NET. Men det var visst ikke så enkelt... Og jeg er ganske blank på området, så trenger litt hjelp. C# osv kan jeg, og tror jeg skal klare å lære meg hvordan å skrive websidene, men hvordan får man serveren opp å kjøre? Kjører Windows XP Professional SP3 og har vært inne i Add/Remove Programs og installert IIS. Men ser ikke helt ut som den er satt opp som den skal... Har fått både beskjed om å skrive inn passord, og diverse kræsj. Har fått til å vise denne localstart.asp en gang, som lå ferdig i mappa. Prøvde å lage en ny side i Visual Web Developer 2008 Express Edition, compilere og kjøre, men fikk da følgende to feil i Application Event loggen: Event Type: ErrorEvent Source: ASP.NET 2.0.50727.0 Event Category: None Event ID: 1088 Date: 13.09.2008 Time: 14:34:18 User: N/A Computer: TB-DESKTOP Description: Failed to execute request because the App-Domain could not be created. Error: 0x80131902 For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp. Event Type: ErrorEvent Source: ASP.NET 2.0.50727.0 Event Category: None Event ID: 1334 Date: 13.09.2008 Time: 14:34:18 User: N/A Computer: TB-DESKTOP Description: Failed to initialize the AppDomain:/LM/W3SVC/1/ROOT Exception: System.Configuration.ConfigurationErrorsException Message: Exception of type 'System.Configuration.ConfigurationErrorsException' was thrown. StackTrace: at System.Web.Configuration.ErrorRuntimeConfig.ErrorConfigRecord.System.Configuration.Interna .IInternalConfigRecord.GetLkgSection(String configKey) at System.Web.Configuration.RuntimeConfigLKG.GetSectionObject(String sectionName) at System.Web.Configuration.RuntimeConfig.GetSection(String sectionName, Type type, ResultsIndex index) at System.Web.Configuration.RuntimeConfig.get_HostingEnvironment() at System.Web.Hosting.HostingEnvironment.StartMonitoringForIdleTimeout() at System.Web.Hosting.HostingEnvironment.Initialize(ApplicationManager appManager, IApplicationHost appHost, IConfigMapPathFactory configMapPathFactory, HostingEnvironmentParameters hostingParameters) at System.Web.Hosting.HostingEnvironment.Initialize(ApplicationManager appManager, IApplicationHost appHost, IConfigMapPathFactory configMapPathFactory, HostingEnvironmentParameters hostingParameters) at System.Web.Hosting.ApplicationManager.CreateAppDomainWithHostingEnvironment(String appId, IApplicationHost appHost, HostingEnvironmentParameters hostingParameters) at System.Web.Hosting.ApplicationManager.CreateAppDomainWithHostingEnvironmentAndReportErrors String appId, IApplicationHost appHost, HostingEnvironmentParameters hostingParameters) For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp. Og jeg kan vel ikke helt si at jeg begriper så mye av det... Når jeg prøver å sjekke siden i IE nå, får jeg Internet Explorer cannot display the webpage Most likely causes: You are not connected to the Internet. The website is encountering problems. There might be a typing error in the address. What you can try: Diagnose Connection Problems More information This problem can be caused by a variety of issues, including: Internet connectivity has been lost. The website is temporarily unavailable. The Domain Name Server (DNS) is not reachable. The Domain Name Server (DNS) does not have a listing for the website's domain. If this is an HTTPS (secure) address, click Tools, click Internet Options, click Advanced, and check to be sure the SSL and TLS protocols are enabled under the security section. For offline users You can still view subscribed feeds and some recently viewed webpages. To view subscribed feeds Click the Favorites Center button , click Feeds, and then click the feed you want to view. To view recently visited webpages (might not work on all pages) Click Tools , and then click Work Offline. Click the Favorites Center button , click History, and then click the page you want to view. Og besøker jeg den i opera får jeg beskjed om å skrive inn mitt brukernavn og passord. Gjør jeg det, får jeg en side som sier error '8002801c' Error accessing the OLE registry. /iisHelp/common/500-100.asp, line 17 I dont get it Lenke til kommentar
backup Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Har du installert IIS etter at du først har installert asp.net? I så fall kan dette være roten til ditt trøbbel, fordi da har du ikke automatisk fått konfigurert IIS til å kunne håndtere asp.net websider, noe som imdlertid skjer om du først installerer IIS og så asp.net, men heldigvis med asp.net følger et program som hjelper deg med denne jobb vis IIS er installert etter asp.net. Det finnes i mappa: C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\vx.y.zzzzz og heter aspnet_regiis.exe og bør kjøres med parameteren -i, dvs slik: aspnet_regiis.exe -i Lenke til kommentar
Svish Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 aha. kanskje jeg ikke har installert asp.net da? La inn IIS, og gikk så på instillingene til IIS. Og der var det noe for å aktivere ASP.NET støtte eller noe sånt. Så jeg tenkte at det var nok, ettersom jeg allerede hadde .NET Framework installert. Får se på det når jeg kommer hjem fra jobb da Takker for info! Lenke til kommentar
backup Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 asp.net er vel en del av .net framework, så trøbbelet ditt henger antakelig sammen med at .net framework og dermed asp.net ble installert før IIS, tror jeg da. Slik jeg ser det har du to valg for å komme i box: enten følge oppskriften som nevnt ovenfor eller avinstallere både .net framework og IIS, og så installere først IIS og så .net framework. Lenke til kommentar
Svish Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 da prøver jeg nok den første måten, og hvis det ikke funker så tror jeg at jeg dropper det. Installerte nemlig en gratis Abyss Web Server X1, eller noe sånt, som funka med en gang eller er IIS bedre på noe vis kanskje? er jo litt frustrerende at man sitter med IIS 5.0 eller hva det nå var også da, når det finnes IIS 7 eller noe... det må jeg si. må oppgradere os for å få bedre IIS liksom? Lenke til kommentar
Spartakus Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Windows XP -> IIS 5.1 Windows Server 2003 -> IIS 6.0 Windows Server 2008 -> IIS 7.0 Lenke til kommentar
Svish Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 ja, vet jo det er sånn. men synes ikke det er spesielt kult for det oppgradere hele os hver gang en vil oppdatere webserveren er jo en smule tungvindt liksom... Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hvorfor skal du oppgradere IIS hele tiden da? Lenke til kommentar
Svish Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 tja, er vel vant med apache da, hvor det jo gjerne kommer litt sikkerhetsoppdateringer eller andre nye saker i ny og ne. uansett så ser jeg liksom ikke helt på en webserver som en del av oset... føler på en måte det burde vært litt mer separat. men men. det er som det er Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 tja, er vel vant med apache da, hvor det jo gjerne kommer litt sikkerhetsoppdateringer eller andre nye saker i ny og ne. uansett så ser jeg liksom ikke helt på en webserver som en del av oset... føler på en måte det burde vært litt mer separat. men men. det er som det er Windows Update. Hørt om det ;-) Du får selvsagt alle slike oppdateringer til den versjonen av IIS som du måtte ha. Versjonene representerer ikke hvor sikkert det er, men hvor nytt det er. IIS er ikke en "del" av OS'et, men en del av programmene som følger med OS'et. Men siden det tross alt er forskjell på OS versjonene så er det slett ikke umulig at de forskjellige IIS versjonene nyttegjør seg av teknologi som er tilgjengelig og at du derfor ikek kan installere IIS7 på en XP maskin. Her gjetter jeg selvsagt litt. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Som Ole sier, så kommer jo sikkerhetspatcher i Windows Update og slikt. OT: Gratulere med dagen som var, Ole Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Som Ole sier, så kommer jo sikkerhetspatcher i Windows Update og slikt. OT: Gratulere med dagen som var, Ole Takker for den du ;-) /OT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå