Rusma Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvordan må jeg partisjonere min disk på 8.4G uten å få kernel panic eller annet tull når jeg velger: base kernel man ports i distrubusjonslisten ved installasjon av freebsd 7.0 amd64? Dette er (sånn circa) min nåverende tabell: 2G / 3G swap 500m /tmp 300m /var 2G /usr Den ble det bare tull med. PCen startet på nytt og på nytt før kernelen hadde lastet helt i starten. Da jeg prøvde kun med "base" og "kernel" gikk det helt greit. PCen har 2 gigabyte med ram. Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 På en amd64 maskin, med såpass mye RAM, så kan du gjøre det enkelt: 256-512M for /boot, resten i zfs. Problem løst. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Så det blir: /boot 512m / 7g og så ordne "/" i en "/tank" senere? vanskelig Endret 13. september 2008 av illshit Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Så det blir: /boot 512m / 7g og så ordne "/" i en "/tank" senere? vanskelig La ikke helt merke til at disken var så liten. 128MB burde være nok for /boot. Ikke veldig vanskelig, men er litt arbeid. Lettest hvis du kan koble disken, eller CF-kort eller hva det er, på en annen maskin, og installere derfra. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 jeg har en del andre disker i maskiner, men de skal være i sine egne pools. denne lille skulle være bootdisk. trenger man ikke altså å ha partisjoner med "tmp" "var" og "usr" bare "/" "/boot" og "/tank"? Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvis du skal ha denne bare som bootdisk, så kan du jo bare kjøre inn en stor partisjon for alt? Har du noe som tar særlig plass, så er det bare til å legge dem i poolen? Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 (endret) altså en stor "/"? kan jeg ha mindre enn 4g til swap uten at zfs skulle krasje (<24/7)? Endret 13. september 2008 av illshit Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 altså en stor "/"? kan jeg ha mindre enn 4g til swap uten at zfs skulle krasje (<24/7)? En står "/" går helt fint. Bare pass på den ikke blir 100% full. Klarer deg sikkert med 2GB swap hvis du vil. ZFS crasher ikke pga for lite swap, men pga for lite minne. Burde i alle tilfelle ikke være noe problem på en 2GB AMD64 maskin. Burde i alle tilfelle ikke være noe problem på en 2GB AMD64 maskin. Men selvsagt; test godt før du tar den i bruk. Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Tusen takk for disse gode svarene. Den lille disken er _veldig_ treig. Merker det blandt annet når jeg logger på maskinen via ssh. Vil denne kunne sinke de mye raskere og større sata diskene (/tank) jeg også har i maskinen når jeg skal overføre filer ol. via lokalnettet til den i fremtiden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå