Gå til innhold

Fullformat og objektiver

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe Nikon D700, og er litt forvirret ift hva som regnes som "fullformatobjektiver" og hvordan man ser forskjell på disse. Har forstått det slik at jeg kan bruke alle objektiver som ikke heter DX?

Kan noen forklare meg systemet slik at jeg vet hva jeg skal se etter?

Har også følgende objektiver og lurer på om jeg kan bruke disse:

Nikkor AF 50mm f/1.4

Sigma EX 10-20mm /f.4-5.6 DC HSM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tenkt å kjøpe Nikon D700, og er litt forvirret ift hva som regnes som "fullformatobjektiver" og hvordan man ser forskjell på disse. Har forstått det slik at jeg kan bruke alle objektiver som ikke heter DX?
Det er bare Nikon som bruker DX-betegnelsen, Sigma bruker DC som det samme, mens Tamron bruker DiII om objektiver tilpasset cropformat. Nå er det likevel slik at D3 og D700 _støtter_ slike objektiver, men da med redusert sensorareal, og maskering i søkeren.

Nikkor AF 50mm f/1.4

Sigma EX 10-20mm /f.4-5.6 DC HSM

Du kan med hell bruke Nikkor 50mm f/1.4, men Sigma må du bruke i DX-mode. Dersom du ikke har noe veldig stort behov for vidvinkel, er det helt kurant å bruke der, men liker du vidvinkel veldig godt, og har tenkt å bruke det mye, bør du investere i skikkelig optikk tilpasset fullformat. Gode alternativer da er Sigma 12-24mm, Nikkor 14-24 og Nikkor 17-35. Sistnevne vil være litt trangere enn det du har, de to første vil begge være enda videre enn det du har. Sigma har også en 15-30mm som vil være "identisk" med den du har utsnittsmessig på fullformat, den er litt dårligere på fullformat enn 10-20 er på crop, men yter greit. Kjøp den i så fall brukt - da får du den for en slikk og ingenting...
Lenke til kommentar
Hjertelig takk for godt svar og gode tips!
Når det gjelder andre objektiver, er Sigma 24-70 og Nikkor 24-70 f/2.8 objektiver du bør vurdere. Nikkoren er klart best, og klart dyrest. Er du på trangt budsjett bør du egentlig vurdere andre kamerahus, men siden du har 50mm f/1.4 vil du (som mange andre) klare deg veldig godt når du må ha god optisk kvalitet...
Lenke til kommentar

Nikon hadde 18mm som sitt videste før. Nå er det 14mm, både zoom og fast, tviler på at de lager ny super wide, det vil koste for mye..

Fullformat Nikkor, egentlig alt untatt noen få DX objektiv og så er det visse begrensninger på gamle ikke AI objektiv.

Også i tillegg til de k-ryeng nevner, så er Voigtlander og Zeiss manuell optikk meget populært til Nikon.

Lenke til kommentar
Det blir vanskelig å selge den til en seriøs fotograf, så tyvene får nok kun småpenger for det. Jeg tror ikke dette er noe som blir sendt til Romania el. lign.

Han får vel med hele ligaen sin mafiabossen nå, når de tar bilde på julebordet.

Du har det russiske markedet i polen husker ikke hvilken by,der er det ganske stor omsetning på "brukt" fotoutstyr blant annet.

Det er der det meste av såne "brukte" ting havner.

Lenke til kommentar
Men til hvilken pris? Veldig veldig langt fra den egentlige verdien tipper jeg.

Er ikke godt og si,med andre ord hakke peiling.

Skjekka litt med kjente i polen.

The russian bazaar er et marked som ligger utenfor warsawa,det er nå nedlagt pga. at det blir bygget et idrettsanlegg der.men det er sansynligvis allerede åpnet et nytt marked en annen plass.

En kamerat av meg kjøpte for noen år siden et ubrukt infrarødt kikkertsikte til gevær type russisk snikskytteroptikk med et enormt omfang og veldig rått til bruk om natten,pruta det ned til 250 dollar tilsvarende kvalitet kosta i USA ca 25000 NOK.

http://verden.abcsok.no/index.html?q=russi...a&cs=latin1

Photo market

ul. Batorego 10. Open Sun 10:00 - 14:00. Admission 4zł. Discount camera equipment inside the Stodoła nightclub. Lenses, lamps, filters, negatives, etc. Highly recommended for those who take their photography seriously and know what they are looking for.

Russian Market, Stadion Dziesięciolecia, Rondo Waszyngtona

Built in the 1950s on WWII rubble, Stadion Dziesięciolecia now serves as Warsaw's most eccentric attraction, and is a must for anthropologists and anyone interested in counterfeit slippers. Dubbed the Russian Market, the decrepit stadium and its immediate surrounds became the focus of thousands of traders the moment communism collapsed. Operating from dawn and winding down in the early afternoon, it is home to over 12,000 traders, making it the largest outdoor market in Europe. Hidden amongst the Hugo Bass handbags and nightvision goggles there are plenty of bargains to be had. Contraband cigarettes retail for as little as 3zł, while Russian ladies peddle bottles of dirt-cheap vodka - not always of trustworthy origin. On the far end, a whole colony of Vietnamese and other Asian traders run their clothes stores. We didn't notice any assault rifles for sale, but all that means is that we didn't look hard enough. Keep your eyes peeled and you could become the owner of a statue of Hitler, or a collection of Stalin and Lenin busts. Until recently, piles of well-pirated CDs (10zł) and DVDs (30zł) were on show, only occasionally covered up when a policeman ambled by, but those carefree days are gone. Poland is on it's way to becoming a well-behaved European country, so most of those traders have lost their stands. However, it's still a very profitable business, so they now stand around whispering to passers-by and looking very edgy about the many policemen milling around. You can get a clandestine peek of what's under their coat if you're interested. The market has become a legend in its own, and in spite of the many pickpockets (you have been warned) and dubious characters, it's a cultural experience that cannot be missed. Visit it while you can; plans are in the pipeline to turf the entrepreneurs out and turn the site into a glittering stadium with works to begin later this year.

Edit:beklager all OT men søket litt og fant mye rart om markedet.

The new stadium will be built on the plot currently covered by the “10th Anniversary Stadium”, an extremely busy and rather sleazy area known as the “Russian Bazaar”. Certainly the best place to pick up hand grenades and Kalshnikovs in central Warsaw but also good for dodgy software or DVDs.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stadion_Dziesi%C4%99ciolecia

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...