problemer Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 I VG kan vi lese at Anders Eklund hetses og trues i fengelset. Og ikke ulikt de dømte i Baneheia saken og andre saker hvor det kommer frem andre dømte sin mening om enkeltpersoner. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=530022 Hvorfor skal kriminelle styre andre kriminelle og hvorfor slår man ikke ned på sånne trusselbilder? I ett fengsel så er folk der pga ett par felles punkter: Alle er dømt for lovbrudd og alle avtjener en straff for noe dem har gjort. Straffen og dommen er allerede fått, og jeg kan vanskelig se for meg at det fungerer slik det gjør på enkelte fora (vgnett f.eks) hvor det er snakk om å låse dem inn, kaste nøkkelen og overlate "svina" til de andre fangene for fri utfoldelse. Hva da med fangevoktere f,eks, hvorfor gjør ikke dem "kort prosess" med "sånne folk"? Er det riktig å isolere folk pga trusselbilder? Hvorfor flytter man ikke dem som truer? Eller er det sånn at menigmann og andre kriminelle sine meninger skal veie tyngst, slik at ett fengselsopphold skal være styrt av følelser og den jevne mening på internettfora og journalister sine skriverier? Man blir også fortalt noe om "hensynet til pårørende", er ikke dette hensynet ivaretatt sålenge gjerningsmannen har fått sin dom og avtjener en straff? Hvorfor skal pårørende sitt syn være mere værdt, eller at menigmann sine utalelser påvegne av pårørende stå over rettsamfunnet og utalelser o.l er basert på følelser og ofte innbilte følelser og ikke fakta... Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Ja, kriminelle er folk som stort sett har den samme moralen som andre, ikke filosofer og tenkere. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Selfølgelig blir det knuffing når du samler alt samfunnets svineri og avskum på et og samme sted. Som nevnt av Reproductivist så er det en fellesnevner på moralen blant insatte. Stort sett den moralen som de fleste vil kalle barbarisme. Nemlig at den sterke gjør som det passer mot den svake. Hvor skulle vi eventuelt flyttet de største bøllene i fengselet da? Bygget et eget fengsel for fengsels bøller ? Da ville det bare blitt enda værre der. Å separere hvært individ fra hverandre ville koste masse resurser og penger. Noe jeg vertfall ikke er interesert å spandere på noen som har gjort noe skikkelig galt. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det er ikke noe nytt at barnemordere og pedofile blir utstøtt og truet av andre innsatte. Det er ikke slik at kriminelle flest er barbariske gærninger uten moral, de har moral de som alle oss andre. Uansett hvor du plasserer barnemordere så vil de bli hetset og truet, med mindre du plasserer alle pedoene og barnemorderne sammen. Men jeg vet ikke om det er nok slike folk til at det forsvarer å bygge et eget fengsel til dem. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Survival of the fittest. Bare at det i fenselet er enda mer brutalt enn i dagens samfunn. Jeg vil tro at de har begrenset med ressurser å rutte med. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Nå er det nå slik at hvertfall Bergen fengsel har en egen avdeling for voldtektsmenn og slikt. De omgås ikke øvrige fanger. Og hver fange blir vurdert og plasseres der det passer best. Noen havner på isolat, andre på mer åpne plasser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå