Gå til innhold

Hvor skal Oslo vokse?

Anbefalte innlegg

Å bygge ut langt innover i Nordmarka er en svært dårlig ide. Da blir det mye lengre for folk å komme ut i marka.

Det har aldri vært snakk om å bygge langt inn i marka, kun i randsonen. Og det andre steder en hvor de fleste turgåere ferdes. Så argumentet med at det blir lengere å komme seg ut i marka faller helt bort.

Man kan kanskje finne enkelte begrensa områder. Jeg mener å huske at det er et område bak Kringsjå studentby, i retning mot Holmenkollen. I såfall må man bygge høyhus. Skal man først ta skogsområder må de brukes mest mulig effektivt. Dette villle sjølsagt ha den fordelen at flere fikk umiddelbar tilgang til Nordmarka, slik at den totale livskvaliteten for innbyggerne ville øke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bygges allerede en del i området her jeg bor, på Hasle. Det er bygget en helt nye bydel på Løren med hvor det skal bo ca. 30.000 folk. Der hvor Tidemanns Tobakkasfabrikk ligger skal det bygges boliger til 15-20.000. Hele Ensjø skal gjøres om, arbeidet er allerede i gang. Har hørt tall helt opp til 50-60.000 her. Det bygges også masse på Helsfyr nå, men det er for det meste næringsbygg, f.eks. det 14 etasjer høye Helsfyr Atrium.

Det er også planer om å bygge i området mellom Hasle og Økern. I dag brukes ikke det området til noe annet enn lagringsplass for snø om vinteren.

Lenke til kommentar

Også kommer da spørsmålet: Hvor skal snøen ligge?

Men for å være seriøs her. Har du informasjonens sider om prosjektene du nevner. Jeg kjenner til Løren, men du nevner en del prosjekter jeg gjerne skulle visst mer om, blandt annet hvilken struktur de skal bygge i, kvartaler eller lameller osv?

Lenke til kommentar
Også kommer da spørsmålet: Hvor skal snøen ligge?

Men for å være seriøs her. Har du informasjonens sider om prosjektene du nevner. Jeg kjenner til Løren, men du nevner en del prosjekter jeg gjerne skulle visst mer om, blandt annet hvilken struktur de skal bygge i, kvartaler eller lameller osv?

Ensjø og Helsfyr Atrium. Jeg ser jeg smørte noe så jævlig på med de tallene, noe det er lett å gjøre når man må finne dem fram fra de mindre brukte delene av hjernen.

Lenke til kommentar
@Camlon:

Det skinner igjennom at du er imot enhver bygging på vestkanten og i marka. For meg virker det som om eneste grunn til at du er imot det, er fordi du er redd for slum.

Du har prøvd å påsta at blokk = slum, noe som ikke er riktig. Videre Snakker du konsekvent om utbygging av høyblokker i nordmarka/vest. Tråden handler om hvor Oslo skal vokse. Ikke at man nødvendigvis må bygge høyblokker. (Selv om mange i tråden vil det.) Det er fullt mulig å bygge rekkehus og hus med maks fem etasjer for eksempel uten at dette vil sette et veldig stort preg på naturen. Med andre ord trenger ikke å bli det skrekk-scenarioet du beskriver.

Bare fordi det allerede er flere blokker på østkanten er ikke dette noen god grunn for å bygge enda flere. Å bygge tett i områder der det allerede er bygget tett vil bare medføre mer problemer og styggere by. På vetskanten er det rett og slett bedre plass. Når det gjelder byutvikling, så er det alltid noen som får lide. Østkanten har tatt sin del, sist mistet gamlebyen utsikten til havet, og nå er det på tide at vest gir litt også.

Jeg sier ikke at blokk=slum, men at mange blokker eller rekkehus for sosialklienter og fattige innvandre vil føre til slum når det blir mange nok av dem. Jeg har sagt tiderligere at det er vanskelig for staten å bygge ut områder i vest, fordi de fleste områdene er bygget ut. Faktisk i mye større grad enn på østkanten. Dermed må de kjøpe opp hus og tomter, og det blir selvfølgelig for dyrt. Det finnes noen steder man kan bygge ut, men de er for det meste i Nordre Aker og Bogstadvannet. Altså, ikke i åsen. Det er allikavel begrenset med plass i Nordre Aker, men ikke likeså ved Bogstadvannet, men det er ikke like fint der.

Dette betyr at hvis man skal bygge ut stort må man ta av Nordmarka, og hvis dette skal ta av seg en del av innvandrerene og sosialklienter vil det føre til slum uansett om det er blokker eller hva det er. Alternativet er å bygge ut ved Bogstadvannet, men dette vil også føre til slum.

Østkanten mener jeg trenger litt tettere bebyggelse, siden det er spredt med høyhus, eneboliger, trær og en svær motorvei. Hvis det var litt tettere ville det ha sett litt mer byaktig ut og motorveien ville passet litt bedre. Slummiljøet kan sannsynligvis ikke bli noe særlig verre og da slipper vi å få to slumområder å hanske med.

Lenke til kommentar
Hvor mener dere det bør byen bør bygges/utvikles?

Syns det bør bygges mer i høyden, og at mest mulig eksisterende grøntarealer bør forbli uberørt.

Dessverre ser det ut som det motsatte skjer.. hver eneste lille grønne flekk kommer det opp et byggefelt... :(

Forhåpentligvis gjør den økte renten og usikkerheten i økonomien at noen av disse prosjektene stanser før de kommer ordentlig igang.

Lenke til kommentar

@Camlon:

For det første så venter jeg på dokumentasjon av at alle de ca 150.000 innbyggerne som er ventet er sosialklienter. Førovrig er det vel 60 % av alle innvandere som er i jobb i Norge. Mener du at Alle de ventede nye innbyggerne vil være invandere.

Og hvis du er så redd for slum, så er det beste å ikke konsentrere alle sosialklienter. Det beste er å spre jevnt over sosialklienter omkring i byen. I lengden blir det billigere enn å kjøpe litt dyrere tomter, Uansett så eier kommunen en god del areal av nordmarka, så denne blir da gratis. Du sier selv at det blir slum når det er mange nok av dem, så da er du vel enig i at noen bør bostette seg på vest.

Og hva mener du med at østkanten trenger mer bebyggelse? Ja, det er spredt med feks blokk-komplekser, men man har da ikke hager og lignende i blokker. Det er mange hundre mennesker som bor i en blokk som utgjør noen få villaer med hager i areal. Fint at du som er så for å gå i marka vil ta fra naturen til de som bor i øst. Det er også langt færre enbeboliger i forhold til folketall i øst enn i vest. Det betyr jo bare at areal kunne vært bedre utnyttet i vest.

En genial løsning å få østkanten til å se mer byaktig ut og å få det til å passe sammen med motorveien. Motorveier er jo pene. Særlig når byrådet har vedtatt å bruk over en milliard på å "restaurere" Groruddalen ved å åpne for mere natur (blant annet åpne opp elven Alna som har ligget i rør og å legge til rette for friluftsarealer). Jeg tviler også sterkt på at tettere bebyggelse vil avhjelpe de miljøproblemene man sliter med på den kanten. Nå begynner du virkelig å gripe etter strå.

Lenke til kommentar

Legg merke til at jeg skrev at 150000 var fattige innvandre og sosialklienter. Jeg skrev ikke bare sosialklienter. Ja, alle samen kommer til å være innvandre. Nordmenn synker i anntall, mens innvandre øker i anntall.

Jeg har ingen problemer med å bosette noen i vest, men da ser jeg heller ikke grunnen til å begynne å bygge i nordmarka. Hvis planen er å spre dem rundt om i Oslo, kan vi kjøpe opp noen tomter i bebyggelsen i åsen. Problemet ligger i at vi kan ikke bosette stor nok mengde av nykommerene uten at det blir ghettoer. Det er rett og slett for dyrt, og mange må gå i det private markedet.

Jeg synes ihvertfall at det ikke er særlig pent å gå halvies. Enten bør husene være høye, eller så bør de være lave. Dette er en mye bere løsning, fordi da slipper vi å ta fra dem naturen som ikke er langt fra østkanten. Med en busstur/T-banetur kan de også dra til nordmarka.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Faktisk så er heele oslo på 800 000 innbyggere.. så vi "teknisk" sett er vi over 700 000.. Men hvis du snakker om i selve bygryta.. så kan d stemme ja.. men til poenget.. Jeg hadde ihvertfall håpet at vi kunne bygge i høyden. Manhattifisere byen litt som flere vil. Byen trenger jo ikke ese ut, men kanskje litt oppover :) ?

Lenke til kommentar

Hele oslo er ikke på 800.000, men den sammenhengende bebyggelsen (Oslo, Bærum, deler av Skedsmo er på 860.000 innbyggere). Nå snakker jeg om Oslo kommune, altså innenfor kommunegrensene. Denne diskusjonen har gått over til hvor det går ann å bygge i det hele tatt, mens det i utgangspunktet var et spørsmål på hvordan selve byen (sentrumsområdene) skal vokse...

Lenke til kommentar
Hele oslo er ikke på 800.000, men den sammenhengende bebyggelsen (Oslo, Bærum, deler av Skedsmo er på 860.000 innbyggere). Nå snakker jeg om Oslo kommune, altså innenfor kommunegrensene. Denne diskusjonen har gått over til hvor det går ann å bygge i det hele tatt, mens det i utgangspunktet var et spørsmål på hvordan selve byen (sentrumsområdene) skal vokse...

jeg syntes jeg svarte godt nok; hvordan den skal bygges, jo oppover :)

Lenke til kommentar

Det viktigste er at man lar marka være. Å bygge ut der vil bare føre til at det blir lenger for folk å komme seg ut i skauen. Dessuten er jo Oslo spredt nok i bebyggelsen som den er. Skal man bare smøre all befolkningen ut over et størst mulig areal vil jo byen bli som Reykjavik. Og den byen ser jo virkelig ikke ut.

Jeg synes man skal bygge ut i høyden. Gjerne skyskrapere. Amerikanske tilstander sier noen. Vel, nå er det en drøss med andre europeiske byer som har skyskrapere. Jeg synes ikke sentrum er spesielt vakker uansett så noen skyskrapere vil jo i verste fall bare gjøre Oslos skyline stiligere.

Men parker må man ha flere av. Gjerne en lang trase fra Nordmarka og ned til Oslofjorden. Det hadde virkelig vært noe.

Uansett. For meg spiller det liten rolle hva man gjør, så lenge man lar skogen være i fred. Det burde forresten bli flere sykkelstier også. Jeg risikerer jo livet hver gang jeg sykler ned til Bislett.

Edit: Leif

Endret av spellbound
Lenke til kommentar
Jeg synes man skal bygge ut i høyden. Gjerne skyskrapere. Amerikanske tilstander sier noen. Vel, nå er det en drøss med andre europeiske byer som har skyskrapere. Jeg synes ikke sentrum er spesielt vakker uansett så noen skyskrapere vil jo i verste fall bare gjøre Oslos skyline stiligere.

Skyline kan vi glemme. Husk at holmenkollåsen og grefsenåsen står bak og får det meste til å se ganske stakkarslig ut.

616410665_f49a4cbed3.jpg?v=0

Sjekk Hong Kong. Fjellene i bakgrunnen er omtrent like høye som holmenkollåsen.

Lenke til kommentar

Synes det der så helt ålreit ut. Jeg snakker uansett ikke om drøssevis med skyskrapere, men om noen få. Slik som i f.eks Wien. Det er også en by omgitt av åser på like linje med Oslo.

Nå synes ikke jeg landskapet er det viktigste, men hvordan det er å leve i byen.

Flere sykkelstier, flere parker og boliger i høyden er løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...