Gå til innhold

Hvor skal Oslo vokse?


Anbefalte innlegg

Synes det er lettere å se på dette kartet http://www.oslo.kommune.no/dok/felles/div/...er/nye/kart.gif For rikfolk kan vi bygge ut området rundt Bogstadvannet, og middelklassen har Nordstrand, så det vil ikke bli noe problem.

 

Mesteparten av økningen i Oslo er innvandre som ikke er spesielt rike. Markedet vil ordne dette for oss lett. Det som kommer sannsynligvis til å skje er at det blir bygget i høyden i Oslo øst og mer i områdene i Oslo øst som ikke er brukt ennå. Ta en titt på hvor mange høyhus det er på Grorud allerede og det er plass til mange flere. http://img.nrk.no/img/540097.jpeg http://www.bydel-grorud.oslo.kommune.no/ge...ernettsider.jpg Grorudalen har også veldig mye byggingspotensiale.

 

At Marka ligger så nærme er utrolig fint. Ikke bare fordi at den kan brukes til turer for deg og meg, men skoleklasser, trening, turglade folk, etc. Det siste vi bør gjøre er å bygge ut Nordmarka, og vi vil helt klart ikke få drabantby i nordmarka. Prisene for hus i Nordmarka vil bli dyre, og det vil bare føre til at vi får masse villaer innover Nordmarka.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det hadde vært en bedre idé å fokusere på Lillestrøm/Strømmen området og heller bygd ut t-banen/tog tilbudet så det kun tar 5-6 minutter å komme seg til sentrum og at togene/banen går ofte der. Der har man enorm plass som ikke går utover Oslomarka og da kan Oslo få bevare sin uniketouch i forhold til andre storbyer(som vi liker å sammenligne oss med). Finnes også endel steder hvor man kan rive blokker fra 40 og 50 tallet og bygge nytt,høyere og penere(Etterstad er nevnt, finnes også flere steder i Alna bydel).

Endret av Hoel
Lenke til kommentar

Lillestrøm ligger ikke i Oslo kommune så det er skedsmo kommune sin oppgave. Men den kommunenen vokser også raskt men vil aldri kunne ta all veksten fra Oslo. Men jeg er enig i at infrastrukturen bør bli mye bedre i dette området. Dette er snakk om hvor Oslo kan vokse innenfor kommunens grenser.

 

Folk nevner fortetting som selvfølgelig er nødvendig, men ved et punkt må man nok også bygge andre steder/rive gammelt og bygge nytt.

Lenke til kommentar

Forsteder har blitt slukt av byer tidligere og jeg tror nok ikke at det tar altfor lang tid til lillestrøm er endel av Oslo, bebyggelsen går jo helt ut alt. Og om man bygger boliger der og bygger ut infrastrukturen der er det jo dit folk flytter siden det er plass der. Blir jo ingen tilflyttning om det ikke finnes boliger og da vil man jo ende opp med utskiftning av innbyggere bare, folk som flytter ut lager plass til folk som flytter inn.

Innenfor Oslo sine nåværende grenser er det nok det beste å bygge høyere når man bygger nytt.

 

Spørsmålet er jo om man egentlig vil ha så mange flere folk boende innenfor Oslo´s grenser, et sted går jo grensen for hvor tett oppå hverandre man kan/vil bo også.

Lenke til kommentar

Fortetting vil endre oslos karakter. Jeg vil helst beholde en ikke for høy bebyggelse og mange grønne lunger. Jeg kan ikke skjønne hva som skal være så hellig med marka at vi ikke kan ta noen hendre meter av områder i randsonen som ikke brukes idag.

 

Ja, det er mange som bruker marka og jeg er en av dem, men husk at det er enda flere som bruker både byens grønne lunger og utsikten man har da bebyggelsen ikke er for høy. En fortetting i byen vil helt klart gå ut over grønne lunger og/eller utsikt, men å ta litt av randsonen til marka som ikke brukes vil ikke bli merket.

Lenke til kommentar
Helst skulle jeg sett at de utvidet de sentrumsnære områdene i steden for å bygge lamelle blokkene som popper opp her og der. Det er både penere og det er blir tettere uten at det går utover kvaliteten, snarere tvert i mot.
Hva i alle dager er det du foreslår her? Den eneste måten disse områdene kan utvides er i høyden. Ser du for deg høyblokker på Grünerløkka?
Lenke til kommentar
Hvilken vei skal de utvide da? Nedover?

Der det bygges forstadsblokker nær sentrum i dag i bydeler som Grønland f.eks.

Det skal blandt annet rives mye på Ensjø/bilbyen, der kunne de utvidet. Bildene av forslagene derfra ser omtrent ut som blokkene oppe i groruddalen..

 

Edit: Riktignok er ingenting bestemt i Ensjø tror jeg...

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Hvilken vei skal de utvide da? Nedover?

Der det bygges forstadsblokker nær sentrum i dag i bydeler som Grønland f.eks.

Det skal blandt annet rives mye på Ensjø/bilbyen, der kunne de utvidet. Bildene av forslagene derfra ser omtrent ut som blokkene oppe i groruddalen..

 

Edit: Riktignok er ingenting bestemt i Ensjø tror jeg...

Hvor var det du skulle bygge sa du http://www.gulesider.no/kartshare/kart4/7245A60766E9CC0D.gif

 

robertaas: Kan du ikke ihvertfall ta hjensyn til det jeg skriver. Å begynne å bygge ut marka betyr bare at vi får villaer der. Jeg ser heller ikke ponget siden det er mer enn nok av steder hvor vi kan bygge ut for rike, middelsklassen og de fattige.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
robertaas: Kan du ikke ihvertfall ta hjensyn til det jeg skriver. Å begynne å bygge ut marka betyr bare at vi får villaer der.
Man bygger villaer der man har lav tomtepris. Tomteprisen er for eksempel mye høyere på Grünerløkka enn i Holmenkollen. Jeg tror heller resultatet vil være blokker da det gir mer avkastning til utbygerne. Det var det man fikk da man bygde ut Skogen.

 

Uansett om det er blokker eller eneboliger så vil det minske behovet til å fortette andre steder.

Lenke til kommentar
robertaas: Kan du ikke ihvertfall ta hjensyn til det jeg skriver. Å begynne å bygge ut marka betyr bare at vi får villaer der.

 

Man bygger villaer der man har lav tomtepris. Tomteprisen er for eksempel mye høyere på Grünerløkka enn i Holmenkollen. Jeg tror heller resultatet vil være blokker da det gir mer avkastning til utbygerne. Det var det man fikk da man bygde ut Skogen.

 

Uansett om det er blokker eller eneboliger så vil det minske behovet til å fortette andre steder.

Jeg tror du bommer litt her. Nei, man bygger ikke villaer hvor det er lav tomtpris. Husk på at tomten går til den som byr høyest. Hvis det var sånn at tomtprisen var lav ville det også vært naturlig for firmaer å puttet boligene sine der. Tomtprisen er bestemt etter etterspørselen og områdene på vestkanten er tomtprisen høy på grunn av høy etterspørsel, mens områdene i øst er tomtprisene lave på grunn av lav ettersørsel.

 

Hadde dette vært sant ville vi ha sett masse villaer på østkanten, men det ser vi ikke. Og ettersørselen etter boliger i marka vil være høy og tomtprisen blir høy og bare rike kan dra dit, mens fattige kan bosette seg på østkanten.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Jeg tror du bommer litt her. Nei, man bygger ikke villaer hvor det er lav tomtpris. Husk på at tomten går til den som byr høyest.
Nettopp. Og selger man 20 boligenheter på en tomt så får man mye mer enn om det er 2 boenheter på tomta.
Hadde dette vært sant ville vi ha sett masse villaer på østkanten, men det ser vi ikke.
Det er nettopp det vi ser. Østkanten er full av eneboliger.
Og ettersørselen etter boliger i marka vil være høy og tomtprisen blir høy og bare rike kan dra dit, mens fattige kan bosette seg på østkanten.
De var vel relativt rike de som flyttet til blokkene på Skogen og det blir antagelig også de som flytter til enkelte av blokkene i randsonen, men husk for eksempel Songsvann hvor man bygde masse studentboliger.
Lenke til kommentar
Jeg tror du bommer litt her. Nei, man bygger ikke villaer hvor det er lav tomtpris. Husk på at tomten går til den som byr høyest.
Nettopp. Og selger man 20 boligenheter på en tomt så får man mye mer enn om det er 2 boenheter på tomta.
Hadde dette vært sant ville vi ha sett masse villaer på østkanten, men det ser vi ikke.
Det er nettopp det vi ser. Østkanten er full av eneboliger.
Og ettersørselen etter boliger i marka vil være høy og tomtprisen blir høy og bare rike kan dra dit, mens fattige kan bosette seg på østkanten.
De var vel relativt rike de som flyttet til blokkene på Skogen og det blir antagelig også de som flytter til enkelte av blokkene i randsonen, men husk for eksempel Songsvann hvor man bygde masse studentboliger.

 

Ok, la oss si at du har en vakker tomt ganske langt fra byen. Etterspørselen vil bestemme hva slags boliger vi får på tomten. Siden det er en flott tomt vil den få etterspørsel fra alt unntatt Høyhus for folk som vil bo nærme sentrum, og det er de som vil godta høyest tomtpris, fordi de kan selge boligene sine ganske dyrt. Høyhus for fattige folk vil ha en så lav tomtpris som mulig sånn at de kan tilby leilighetene så billig som mulig. Ergo, de vil ikke ta de områdene siden de vil helst slippe konkuranse fra noen som driver prisen opp. Hvem, blir det igjen. Jo, det blir de som ønsker eneboliger for middelklasse og for rike. De rike kan utkonkurere middelklassen, og dermed blir de de rike som blir igjen. Hvis vi begynner å bygge ut nordmarka vil den bli fylt opp med villaer. På østkanten er det middelklassen som ønsker eneboliger, men etterspørsel etter boliger på østkanten fra rike folk er laber.

 

Om man bygger fattigboliger vil slvfølgelig det føre til at fattige folk flytter inn, men jeg sprø igjen.

 

Hvorfor skal vi bygge ut Nordmarka når vi har mye bedre steder å bygge ut som østkanten og nordstrand? Kan du også holde deg innenfor Oslo sånn at jeg vet hvordan det ser ut og hvordan situasjonen er?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Ok, la oss si at du har en vakker tomt ganske langt fra byen. Etterspørselen vil bestemme hva slags boliger vi får på tomten. Siden det er en flott tomt vil den få etterspørsel fra alt unntatt Høyhus for folk som vil bo nærme sentrum, og det er de som vil godta høyest tomtpris, fordi de kan selge boligene sine ganske dyrt. Høyhus for fattige folk vil ha en så lav tomtpris som mulig sånn at de kan tilby leilighetene så billig som mulig. Ergo, de vil ikke ta de områdene siden de vil helst slippe konkuranse fra noen som driver prisen opp. Hvem, blir det igjen. Jo, det blir de som ønsker eneboliger for middelklasse og for rike.
Det finnes faktisk mye mellom høyhus for fattige og eneboliger for rike. Og det er også det som er bygd i mange av områdene nærmest marka.
På østkanten er det middelklassen som ønsker eneboliger, men etterspørsel etter boliger på østkanten fra rike folk er laber.
Selvsagt vil rike ikke bo der, men det er altså likevel masse eneboliger der.
Hvorfor skal vi bygge ut Nordmarka når vi har mye bedre steder å bygge ut som østkanten og nordstrand? Kan du også holde deg innenfor Oslo sånn at jeg vet hvordan det ser ut og hvordan situasjonen er?
Hvordan definerer du "bedre"? Jeg vil tro at nærhet til marka, utsikt og at det ligger lengere vest vil gjøre etterspørselen større.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...