Kurt Grusom Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hei linuxistas! Jeg har en eldre laptop som jeg vurderer å installere linux på, rett og slett for å få den raskere. Den kjører i dag Windows 2000, og det går ikke spesielt fort. Hva angår spesifikasjonene, har den 800mhz CPU, 256mb RAM (vurderer å oppgradere til 640mb, som er maksimum), 12" skjerm og 20GB hdd. PC'en vil bli brukt til å surfe på nett, chatte (type msn etc.), se på bilder, oppdatere iPod.. den slags enkle oppgaver. Det må være brukervennlig, for en som aldri har brukt annet enn winows 2000 og Windows XP! Gidder ike knote med noe uforståelige greier -_- Hvilken distro tror dere vil passe meg best? Takker for alle gode svar! Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Uansett distro så må du lese deg opp litt. Jeg ville anbefalt å gått for en lett distro slik som Puppy Linux eller Damn Small Linux (DSL). Jeg har best erfaring med Puppy Linux. SliTaz er også et alternativ Alle disse distroene har live-funksjonalitet, som betyr at du brenner det på CD og kjører distroen og har mulighet til å teste de på din hardware før du innstallerer det på hardisken. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Takk for gode tips der, Marsan Har også blitt anbefalt Xubuntu og/eller Kubuntu - hvordan er disse i forhold til Puppy Linux (som så meget bra ut!) ? Er det mulighet for å installere noen av nevnte distroer fra f.eks. en minnepinne, ekstern HDD el.lign? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Praktisk talt alt av Linux kan innstaleres på minnepinner eller eksterne disker, men det er forskjellig hvor mye arbeid det krever. Xubuntu/Kubuntu ville jeg ikke innstalert på den maskinvaren, jeg mener de er for alt for tunge, men noen kan kanskje synes at det går greit. Puppy derimot er lett og fin, og kjører 100% i RAM. Det gjør at systemet blir veldig responsivt, og fint kan kjøres fra en flash disk/minnepinne. Endringer du gjør lagres når du skrur av maskinen, og det er meget enkelt å innstalere på et ekstern medium. Merk at Puppy er ganske langt fra Windows hva gjelder oppsett, menyer og programmer, så det kan være uvant i starten. EDIT: slik innstalerer du Puppy (fungerer forøvrig med det meste av Linux distroer) på en usb-disk - http://www.puppylinux.org/wiki/how-tos/eas...uppy-40-windows Endret 13. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Nice Tenkte på å installere på HDD, fra minnepinne, altså uten bruk av CD - mulig å gjøre det også? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) http://www.puppylinux.org/manuals/puppy-40...ll-installation Det meste du kunne tenke deg å spørre om står greit beskrevet i manualen eller wikien. EDIT: tror kanskje jeg skal lage meg en puplet gitt. Puppy er utrolig kjekt, men jeg kan ikke fordra standardoppsettet *fyrer opp virtualbox* Endret 13. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg tror kanskje du bør gå for Puppy Linux 3.01 da den bruker GTK1 mens puppy 4.0 bruker GTK2 som er litt "tyngre". Mange fine guider og slikt for puppy så det er egentlig bare å google hvis det er noe du ikke skjønner eller ikke finner svaret til. Kan hende Xubuntu blir for tungt i forhold til CPU. Kubuntu ville jeg ikke engang prøvd. @NorthWave: Vet du grunnen til at de lager standardoppsettet så utrolig lame? For å skremme bort nye brukere? Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Litt mer RAM og KDE3 (ingen erfaring med kubuntu) går smooth. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Hei folkens! Jeg har nå installert denne versjonen av PuppyLinux via minnepinne. Booter mye raskere, det merkes! Sliter med å koble på nettet trådløst - finner nettverket og greier (wifi), skriver inn wepkey etc, men kommer meg ikke på.. hva gjør jeg gæli? Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 kommer du deg på med andre enheter koblet til nettet (en annen PC koblet til samme router f.eks)? kommer du deg på med kablet? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Har flere andre PC'er koplet på routeren trådløst at the moment, ja, bl.a. denne jeg nå skriver på.. Har beholdt Windows 2000 også - kommer på nett når jeg bruker det.. Så det er nok noe jeg gjør gærent i Puppy.. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Har ikke noe erfaring med Puppy sin wireless-konfigurasjon, så vi kan prøve å bruke iwconfig direkte: 1 - åpne en konsoll/terminal 2 - skriv inn følgende kommando iwconfig den av interfacene som har masse tekst ved seg skal vi bruke (heter mest sannsynlig eth0, så jeg bruker det i eksemplene videre. Heter den noe annet må du bare bytte ut eth0 med navnet på ditt interface i følgende kommandoer) ifconfig eth0 up iwconfig eth0 essid navn-på-nettverk key din-wep-key dhcpd eth0 Nå har du forhåpentligvis nett Endret 13. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Takk for at du prøver å hjelpe! Synd at jeg er windowsist - har aldri vært borti linux noensinne, så en ørliten forklaring på hva 'en konsoll/terminal' er for noe, hadde ikke skadet Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Arch med XCFE tror jeg nok ville fungert rimelig bra Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Hva angår internettproblemet mitt: Jeg går frem slik: Meny - network utilities - wireless scanner. Da finner den nettverket mitt, samt en del andre. Jeg velger mitt, trykker connect, og skriver inn WEP-key'en og trykker OK. Får da opp at 'running dhcpcd to try to obtain an ip adress'. Dette følges opp med en gitt IP-adresse, og jeg har valget mellom å trykke OK - Try again - Rescan. Jeg velger OK, noe som sender meg tilbake til en oversikt over alle nettverkene som er tilgjengelig atm. (samme meny som når jeg går meny - wireless scanner). Problemet er at jeg fortsatt ikke er på nett! Velger jeg 'try again' (se tekst i Bold), kjører den 'running dhcpcd'-greia igjen, fortsatt uten at noe skjer.. Velger jeg Rescan, kommer jeg nok en gang tilbake til oversikten over tilgjengelige trådløse nettverk.. HVA gjør jeg galt?! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Høres ikke ut som du kjør noe galt, og egentlig høres det ut som at du er koplet på nettverket og alt. Men ihvertfall, konsoll/terminal er et annet ord for kommandolinje. Du finner det helt sikkert i menyen et eller annet sted, under system kanskje? Vet desverre ikke akkurat hvor da din puplet har endret menyen iforhold til det som er standard i Puppy. Hva skjer når du starter nettleser etter du har kjørt igjennom den wizarden ? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Ingen ting.. Altså ingen connection.. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Fant kommando-greia, skrev inn det du sa.. Fikk dog bare opp masse rare greier - wlan0 - her står det en del -det meste står på off, 0 etc.. lo - no wireless extensions eth0 - no wireless extensions Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hva skjer hvis du skriver inn: 72.14.207.99 i en nettleser? Kan være DNS problemer. Prøv gjerne fremgangsmåten jeg foreslo, da vil du sannsynligvis få feilmeldinger tilbake hvis ting ikke går som de skal. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 er trådløskortet eth0? er ikke det heller wlan0? det pleier det virkelig å gjøre. dersom du gjør "ifconfig wlan0 up", og så skriver "iwlist wlan0 scan" - hva sier den da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå