MiSP Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) Jeg hadde opprinnelig planlagt vannkjøling på PC-en jeg har nå (specs i profil om noen er interessert). Dette var mitt første forsøk på vannkjøling. Jeg hadde gått for en Reserator XT, og jommen santen var ikke kicket stort da jeg første gang jumpstartet PSU-en og så hvordan kjølevæsken ålet seg gjennom slangene fra kjøleblokk til kjøleblokk. Det viste seg imidlertid raskt et "lite" problem: På automatiske innstillinger (der vifte- og pumpehastighet blir styrt av temperaturen) kjørte den stort sett alltid på minimumshastighet, og da gav ikke pumpen nok kraft til å dytte vannet gjennom alle mine syv vannblokker (CPU, NB, SB, 2x GPU kjerne, 2x GPU RAM). Dette førte til at hele kjølesystemet stoppet og begynte å pipe i vei. Ettersom dette var mitt første forsøk på vannkjøling, hadde det naturligvis ikke slått meg at det kunne være at pumpen ikke hadde nok kraft til å dytte vannet gjennom alle vannblokkene (og det stod dessuten ingenting om dette i manualen). Det gikk fint om jeg manuelt satte vifte- og pumpehastigheten på fullt, men da bråkte den som et udyr. Det var vel hovedsakelig viften som bråkte, men jeg kunne ikke stille den uavhengig av pumpen. Resultatet ble at jeg fjernet alt og installerte tredjeparts luftkjølere til CPU og GPU i stedet. Jeg regner meg så klart fremdeles for ganske grønn på dette området. Det jeg lurer på nå, er om noen kan komme med tips til en eventuell vei videre ned vannkjølingsveien. Det er absolutt tenkelig at jeg kommer til å sitte med like mange vannblokker, kanskje flere (til harddisker, for eksempel). Bør jeg da for eksempel satse på flere individuelle systemer, f.eks. en pumpe og radiator til skjermkortene, og et annet sett til CPU og hovedkort? Er det snakk om at alt er inne i PC-en, eller utenfor? Kanskje Asetek sine "alt i ett"-løsninger er noe? Det jeg vil oppnå med vannkjøling, er et godt kjølt system som er ganske støysvakt. Jeg setter egentlig støysvakt over godt kjølt - så lenge kjølingen er innenfor rimelighetens grenser, og jeg med det kan få noe mye mer støysvakt enn om jeg går for luftbasert kjøling, så er jeg glad. Eventuelt hadde jo det vært kjekt å kunne skru opp radiatorvifter og kanskje pumpehastighet om jeg finner ut at jeg vil overklokke det jeg har til spilling (regner med å overklokke CPU i alle fall). Ettersom dette foreløpig er et tankeeksperiment, har jeg ikke noe budsjett, men det er jo greit om ting er innenfor rimelighetens grenser (ikke radiatorer til 10 000, altså). Takk for alle svar! Endret 13. september 2008 av MiSP Lenke til kommentar
Elanee Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) vist du har et bilde av systemet osså så hadde det vert greit ... med riktig pumpe skulle den klare å dytte vannet gjennom ful system uten å kjøre på fult. så kansje du har laget en flaskehals i loopen noe som jeg kan lettere se med et bilde:) Endret 13. september 2008 av Elanee Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 (endret) hvilken pumpe var det du brukte? Jeg brukte som sagt Reserator XT, med den pumpen som var installert der. Det står ikke noe spesielt om den på Zalman sine sider, annet enn "6W, DC 12V, 300L/Hr". vist du har et bilde av systemet osså så hadde det vert greit ... med riktig pumpe skulle den klare å dytte vannet gjennom ful system uten å kjøre på fult.så kansje du har laget en flaskehals i loopen noe som jeg kan lettere se med et bilde:) Jeg har dessverre ikke noe bilde, dette skjedde i februar. Jeg brukte kun Zalmans egne vannblokker som de anbefalte til bruk sammen med Reserator XT. Endret 13. september 2008 av MiSP Lenke til kommentar
Elanee Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 hmm et tips osså er kansje å lese rundt om kring tester etc feks http://www.hardware.no/artikler/zalman_reserator_xt/51633/1 den skal vist ikke kjøle så bra ...selv har jeg ikke prøvd zalman sine produkter. jeg fåretrekker å velge ut alle deler selv. men reaserch for en kjøper så feiler man sjeldent:) Lenke til kommentar
Elanee Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 men det du kan gjøre er jo å bytte ut vifta med en som går mer stille da vil du kunne kjøre opp hastigheten på pumpa med mindre det er den som lager bråk Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Jeg leste meg opp på Reserator XT, og bestemte meg nå uansett for å forsøke den. Jeg takker for svar, men jeg er egentlig ikke ute etter hva som gikk galt med Reserator XT, for den har jeg lagt bak meg og kommer neppe til å prøve igjen uansett. Lenke til kommentar
Elanee Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 men du vil prøve vannkjøling på nytt eller ? eneste som stopper en i å prøve er vel strengt tatt penger:) Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 men du vil prøve vannkjøling på nytt eller ?eneste som stopper en i å prøve er vel strengt tatt penger:) Som det går frem av førsteinnlegget vil jeg prøve meg på nytt, ja. Driver og leser litt på Koolance sine sider nå. Ser ut som om det er skikkelige saker! Lenke til kommentar
Elanee Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) koolance har mye bra ja men hust at koolance bruker bare aluminium og alu og kobber bør ikke blandes i en loop så vist du bestemmer deg for å kjøpe koolance deler så bør du kjøpe alu radiator etc aluminiums radiatorer kan vere kule slik som denne her http://www.thecoolingshop.com/product_info...roducts_id/1778 fås some singel som du kan sette sammen til hvor mange du vil eller ferdig 4 stk /6stk har selv lyst på en slik men er ikke mye vits med en så stor radiator for å kjøle minnet mitt Endret 13. september 2008 av Elanee Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Sidewinder Computers Der finner du kvalitets pumper, pass på at nipler passer, og sjekk kva kvar enkelt pumpe kan ha i slangelengde.. Du burde gå går ei ganske kraftig siden du har så mangen blokker osv.. er masse bra å velge imellom, hugs att pris og kvalitet høyrer sammen ^^ Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Performance-pcs.com også! Send en mail til sidewinder, så hjelper de deg sikkert! Lenke til kommentar
turbo_fever Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) . Endret 9. oktober 2008 av turbo_fever Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 13. oktober 2008 Del Skrevet 13. oktober 2008 Koolance har fått på seg et thermaltake rykte. Pga de har brukt mye ALU i blokkene sine. Også pga kvaliteten ikke har holdt seg like godt på alle partiene. Ville også lagt unna zalman. Da de også bruker mye ALU. Ville sett på evt. performance-pcs eller sidewindercomputers.com. Evt ta en titt i sticyen min for flere nettbutikker. Selv på ved såppas mange blokker ville jeg ha gått for to looper. Eller så mye som 3. Hvis det er plass og penger til det. En til CPU, en til GPU og en til chipsett. Hvis ikke så en loop til CPU og en til resten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå