Gå til innhold

Hva skal jeg velge? Q6600 eller E8400?

Draugen1

Anbefalte innlegg

Skal bygge meg en ny pc i høst og er usikker på prosessor valg. Har tenkt å overklokke den moderat for å få mest ytelse for penga og fordi jeg ikke klarer å la være. Men det viktigste er at jeg til slutt sitter med en stabil og ikke så bråkete pc.Har ikke bygd pc på mange år nå og den siste pc en varte nesten 10 år! med div. utskiftninger. Hadde bestemt meg for Intel Core 2 Quad Q6600 men ser at mange velger Core 2 Duo E8400 og blir derfor i tvil. Andre anbefalinger eller komentarer mottas med takk.

Skal foresten bruke maskina til alt fra spilling, jobbing og foto/video(HD)og regner i utgangspunktet med at fire kjerner lønner seg mer og mer.

Mitt foreløpige oppsett:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=81483

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha maskinen lenge bør du gå for en firekjerne. Per i dag vil en dobbeltkjerne yte best i praksis, da de fleste programmer ikke er optimalisert for kjerkjerner. Dette vil nok endre seg i fremtiden. Jeg bruker nå en Q6600 med en Schythe Infinity-kjøler. Nå kjører den kontinuerlig på full last, og overklokket til 3GHz uten at jeg klarer å høre viften. Hvilken maskinvare hadde du som varte så lenge? Slike PC-er er artige å se på.

PS: Hvis du vil støtte AMD som sliter litt med økonomien kan du se på en AMD Phenom X4 9950 Black Edition 2,6GHz som koster 1233kr. Lurer på om hovedkortene også er litt rimeligere.

Lenke til kommentar
Skal bygge meg en ny pc i høst og er usikker på prosessor valg. Har tenkt å overklokke den moderat for å få mest ytelse for penga og fordi jeg ikke klarer å la være. Men det viktigste er at jeg til slutt sitter med en stabil og ikke så bråkete pc.Har ikke bygd pc på mange år nå og den siste pc en varte nesten 10 år! med div. utskiftninger. Hadde bestemt meg for Intel Core 2 Quad Q6600 men ser at mange velger Core 2 Duo E8400 og blir derfor i tvil. Andre anbefalinger eller komentarer mottas med takk.

Skal foresten bruke maskina til alt fra spilling, jobbing og foto/video(HD)og regner i utgangspunktet med at fire kjerner lønner seg mer og mer.

Mitt foreløpige oppsett:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=81483

I forhold til spill vil de fleste si at E8400 (eller dual cores generelt) yter bedre enn quad cores - bortsett fra nyere spill som crysis, som har bedre støtte for quad - men dette kommer da av at dual cores er klokket høyere.

Jeg ville også gått for Q6600 - ihvertfall hvis jeg skulle hatt den i 10 år ;)

Vet ikke om du er på et budsjett, men ville også sett på Q9450 / 9550.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...