Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Jobben har gitt meg 13000 kr ekstra ved en feil.

Joney

Anbefalte innlegg

Hei. For ca en måned siden kom det 13000kr inn på konto som jeg trodde var en 18årskonto som ble overført. Saken er den at jeg nå på bankutskriften ser (har regnet og dobbeltsjekka med lønnsslipp osv) at dette er penger fra jobben som jeg antagelig ikke skulle hatt.

Ettersom jeg tok det for gitt at dette var penger fra 18 års kontoen så har jeg satt av og bukt en del av pengene aledere (lappen, russebil, osv osv) og det viser seg nå at hvis pengene må tilbakebetales ligger jeg 3000 short :thumbdown:

Har tenkt til å ordne opp i dette neste gang jeg er på jobb selvfølgelig. Jeg antar at jobben vil ha tilbake pengene med en gang, men hvilke rettigheter har jeg når det gjelder tid? Det er jo tross alt jobben som har gjort feilen. Ikke jeg :hrm:

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på at det ikke er penger som du SKULLE hatt, som feriepenger som kom sent?

Dette er penger som gjelder fra i sommer.. begynte der da.

Har stussa litt på det. For det står dobbelt opp. Altså

38 timer : kr ------

7.6 timer : kr ------

38 timer: kr -------

38 timer : kr ------

38 timer: kr -------

Derav 38 timer er en hel uke. Jobba 4 uker. Så summen av alt skulle bare vært 38 timer ganger 4. Men har altså fått betalt for 7.6 timer ganger 5. 4 ganger også. Men tallene stemmer ikke helt om man regner på det. Skulle tro jeg hadde fått dobbelt betalt, men da mangler det 3-4000.

13000 er definitivt ikke 10% av den lille jobbinga i sommer i hvertfall. Det er nærmere 50%

Lenke til kommentar

Dette spørs om du skal fortsette å jobbe der. Det som er normalt, er faktisk at du blir trukket i lønn for det de har betalt for mye, ikke at du betaler tilbake. (har ivertfall vært det med meg, da jeg har opplevd det samme) Husker det ble ramaskrik her når det skjedde en feil med overføringen fra jobben og jobben gikk til banken og fikk tilbakeført penger som de hadde overført for mye. Endte opp med at fagforeningen politianmeldte banken for gjennomføring av trekk som de ikke hadde grunnlag for å gjennomføre. Så, sier du ifra og det er en feil, så ordner det seg.

Lenke til kommentar
Har tenkt til å ordne opp i dette neste gang jeg er på jobb selvfølgelig. Jeg antar at jobben vil ha tilbake pengene med en gang, men hvilke rettigheter har jeg når det gjelder tid? Det er jo tross alt jobben som har gjort feilen. Ikke jeg :hrm:

Du har ikke så mange "rettigheter" her, siden det faktisk er ditt ansvar å sjekke slikt. Du har sikkert et punkt i arbeidsavtalen din også, om at de kan ta trekk i lønna di dersom det blir feilutbetalt en gang.

Kan du ikke bare ta kontakt med de, så kommer dere sikkert frem til en minnelig løsning.

Lenke til kommentar
Hei. For ca en måned siden kom det 13000kr inn på konto som jeg trodde var en 18årskonto som ble overført. Saken er den at jeg nå på bankutskriften ser (har regnet og dobbeltsjekka med lønnsslipp osv) at dette er penger fra jobben som jeg antagelig ikke skulle hatt.

Ettersom jeg tok det for gitt at dette var penger fra 18 års kontoen så har jeg satt av og bukt en del av pengene aledere (lappen, russebil, osv osv) og det viser seg nå at hvis pengene må tilbakebetales ligger jeg 3000 short :thumbdown:

Bare forklar det som det er til arbeidsgiver :) . Han blir sikkert bare glad at du sier i fra og kommer sikkert til å gå med på at du betaler 3000 kroner litt senere. Hadde i hvert fall jeg gjort om jeg hadde vært din arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Dersom du har fått utbetalt for mye lønn og arbeidsgiveren ikke vet om dette, er det lureste å kontakte dem og inngå en løsning.

Når det gjelder det juridiske, er det ikke gitt at en arbeidsgiver kan kreve tilbakebetalt for mye utbetalt lønn. Dette beror på en helhetsvurdering. Det er imidlertid et vilkår at du var i god tro. Dersom du ikke var i god tro, dvs. "forstod eller burde ha forstått" at du fikk for mye, kan de kreve tilbake pengene.

Det er jo litt vanskelig å si om du var i god tro i dette tilfellet. Det er snakk om et ganske stort beløp.

NB: selv om det står i arbeidskontrakt, lønnsslipp e.l. at man forbeholder seg retten til å kreve tilbake formye utbetalt lønn, er det IKKE gitt at arbeidsgiver har krav på det! Det følger av rettspraksis.

Men det lureste vil her som nevnt være å ta kontakt med arbeidsgiver og få til en løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...