Splatt Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg vurderer å kjøpe meg en macro linse til mitt Nikon D80 Hvilket linse bør jeg velge ut i fra disse to? Nikon 105mm f/2.8G ED-IF AF-S VR eller Tamron AF SP 90mm Di Macro Og hvorfor velge Nikon framfor Tamron? Lenke til kommentar
erty_ Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Begge desse objektiva er meget gode, her kan du ikkje velgje feil. Du vil få like gode bilete med båe to, men det er eit par forskjellar som kan vere verdt å nemne; Tamron 90mm er billegare (3000,- vs. 5500,-)og ein del mindre/lettare. Det du får for den høgare prisen til Nikon 105mm er: - Biletstabilisator (VR) - Manuell overstyring av autofokusen til ei kvar tid, samt raskare autofokus (AF-S) - Intern fokusering; objektivet endrar ikkje størrelse når du bevegar deg mot makro-området, 1:1(IF). (Tamron 90mm utvidar seg ein heil del når ein fokuserer mot nærgrensa). Sjølv sto eg ovanfor det same valet for 1 år sidan, og valde Tamron 90mm då eg ikkje kunne forsvare den store prisforskjellen opp til Nikon 105mm VR (... som var enda større på den tida). Eg er godt nøgd med dette objektivet. Har du god råd, så er det ingeting i vegen for å kjøpe Nikon 105mm VR. Om ikkje gjev Tamron 90mm utan tvil mest "bang for the bucks", og er då det beste valet. For mellomlegget kan du jo kjøpe deg eit anstendig stativ med hovud..? Endret 12. september 2008 av erty_ Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det hele kommer ann på om du skal bruke objektivet kun til makro eller om du vil bruke det til andre ting også. Som walkabout-objektiv vil jeg uten tvil anbefalve VR/IS på den brennvidden. Intern fokusering anser jeg også som et stort pluss. På meg virker de som like mye "bang for the bucks"; kommer bare ann på hvor mye bang du vil ha og hvor mange bucks du vil bruke Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg har Nikkor 105mm VR, og er VELDIG fornøyd med det. Ettersom det per dags dato er det objektivet jeg har med mest tele, blir det brukt en del til slike formål også. Jeg tar en del insektsbilder, og da er IF en nødvendighet. 90mm uten intern fokus vil skremme bort alt av interessante insekter. I hvertfall er dette min erfaring. Vurderte og Tamron 90mm sterkt, og har ingen problemer med å anbefale det. Men jeg valgte altså Nikkor-en. Hva skal du bruke makroobjektivet til? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 (endret) For å gjøre det ekstra vanskelig så bør du jo vurdere Sigma 105mm f/2.8 også.. Jeg tar en del insektsbilder, og da er IF en nødvendighet. 90mm uten intern fokus vil skremme bort alt av interessante insekter. I hvertfall er dette min erfaring. Dette er ikke riktig, jeg tør å påstå at jeg har tatt en del flere insektsbilder enn deg - og det med Sigma 105mm f/2.8 som ikke har IF - det har gått ganske greit det. Det er en fordel med IF, men absolutt ingen nødvendighet ! Endret 13. september 2008 av ThorEH Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jada, tenkte på deg når jeg skrev det. Ja, du har absolutt mye mer erfaring med makro enn meg, men du tar også mye bilder under kontrollerte forhold. Har du ikke skremt bort litt insekter ute? Jeg må faktisk ta av solblenderen når jeg driver med makro for å ikke skremme vekk dyrene, noe som ville tilsvart Tamron 90 eller Sigma 105 på 1:1. Selvfølgelig funker det, men det gjør oppgaven betraktelig vanskeligere. Samt at det ser stygt ut uten IF. hihi Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg bruker ikke solblender til macro - jeg tar mye bilder under kontrollerte forhold ja, men jeg har likefult en del tusen insektbilder fra naturen allikevel Alt fra mygg til øyenstikkere, biller til maur.. Selvsagt har jeg skremt bort insekter ute, men om det er pga at jeg prompa eller at jeg ikke hadde IF på 105mm får jeg aldri svar på... Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 For oss som synes fluene alt er for nære, så kan 60mm micro og en fluepisk være et alternativ. :!: (litt morro, he?) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Hvorfor 90/105mm? Hva har du tenkt å ta bilde av? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå