Gå til innhold

Første boliglån godkjent men er disse bra renter?


Thorz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har nylig flyttet vårt førstehjemslån fra DNB til Sparebank 1. Vi har også bakt inn bilen i boliglånet så egentlig har vi lånt omtrent 101% av boligens verdi. Selv om summen ikke er så ekstremt stor.

 

Etter at DNB setter opp renta vill den bli på 7,25%. Sparebank 1 derimot kunne tilby 7.20% etter de også setter opp renten.

Lenke til kommentar
Vi har nylig flyttet vårt førstehjemslån fra DNB til Sparebank 1. Vi har også bakt inn bilen i boliglånet så egentlig har vi lånt omtrent 101% av boligens verdi. Selv om summen ikke er så ekstremt stor.

 

Etter at DNB setter opp renta vill den bli på 7,25%. Sparebank 1 derimot kunne tilby 7.20% etter de også setter opp renten.

 

Dere var heldig.

 

SP1 gjorde en kjempe dårlig tilbud til oss. 7.35 før renteøkning, dvs. 7.65 eller 7.6% etter økningen. Jeg var veldig skuffet med dem fordi vi har vært kunde hos dem i 10 år. Derfor vi tok DNB sin tilbud på 7.25% og rpdgiveren demmes var kjempe hjelpsom i forhold til den i SP1.

 

Vi tenker å bli hos DNB eller noen andre som kan tilby oss fornuftig renter inntil vi er på 70% sikkerhet. Da flytter jeg lånet til KLP som tilbyr lavere renter en de private bankene. Jeg hadde elske å kunne flytte lånet til SPK, men ingen av oss har dem som pensjonskasse.

 

Lykke til med SP1.

Lenke til kommentar

Fikk renteøkningsbrev fra DnB i går som fra 31.oktober setter opp boliglånsrenten med 0,3%.

 

Vår nye boliglånsrente (100% av kjøpesum) vil da være 7,15% nominell og 7,41% effektiv. Og med alle skriveriene om at rentene kan øke med 1 prosentpoeng til innen kort tid grunnet høye pengemarkedsrenter gjør jo at folket må være forberedt på renter over 8 prosent før julen setter inn kanskje... Da DnB satte opp renten med 0,3% så lå pengemarkedsrenten på 6,5%. I går lå denne på ca 7,5%... så her kan økningene komme ganske kjapt.

 

Når dere oppgir renter her på tråden, oppgir dere da den nominelle eller den effektive renten??

Endret av jcnorway
Lenke til kommentar
Fikk renteøkningsbrev fra DnB i går som fra 31.oktober setter opp boliglånsrenten med 0,3%.

 

Vår nye boliglånsrente (100% av kjøpesum) vil da være 7,15% nominell og 7,41% effektiv. Og med alle skriveriene om at rentene kan øke med 1 prosentpoeng til innen kort tid grunnet høye pengemarkedsrenter gjør jo at folket må være forberedt på renter over 8 prosent før julen setter inn kanskje... Da DnB satte opp renten med 0,3% så lå pengemarkedsrenten på 6,5%. I går lå denne på ca 7,5%... så her kan økningene komme ganske kjapt.

 

Når dere oppgir renter her på tråden, oppgir dere da den nominelle eller den effektive renten??

 

Jeg har oppgitt nominelle renter. Det er disse banken snakker om når de laget tilbudet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte leilighet for 1.7 mill i Mai og fikk da Nordeas førstehjemslån med beste betingelsene ; Altså samme rente som ved 60 &.

 

Jeg hadde 100 000 kr i egenkapital og fikk den gang en rente på 6.55% ( effektiv 6.80%) .

 

Siden den gang så har det vært noen renteøkninger og f.o.m oktober så vil den være 7.30 % .

 

Blant de store bankene så er det små forskjeller . Jeg er total kunde (fordel-pluss) og er så langt fornøyd med dem.

 

Så langt så har jeg ikke merket rentestigningene så veldig men hvis den går over 9 % så vil det måtte medføre drastiske kutt på forbruktet.

Lenke til kommentar
Alltid effektiv rente som er av interesse, da har man også tatt med gebyrer og utgifter på lånet.

 

Bankene ikke roper veldig høy om sin effektive rente. Synd men sånn er det. Man får nesten hele tiden den nominelle, og det er bare tull. Jeg tror at efektive renten på Sparebank 1 Nord var veldig høy. Noe nesten 7.9%!

Skal se mer nøye på NDB sin effektive rente for førstehjemlån når jeg signerer papiene og poster dem her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...